אין היום כמעט הורה שלא מכיר את תוכנת הזום והלמידה מרחוק, כאשר התחושה הכללית היא פספוס והחמצה היות והתלמידים, הילדים שלכם, לא מגיעים למיצוי הפונטציאל הלימודי עקב גורמים שונים.
הנה חמשת הגורמים העיקריים שמפריעים לילדים ללמוד, ומה אפשר לעשות בנידון:

1. מולטי טאסקינג זה תכונה טובה. לא בזום

בשביל לקבל למידה אפקטיבית בזום אנחנו צריכים להשיג את מירב תשומת הלב. תלמידים מסוגלים להגיע לזום כאשר הנייד שלהם פתוח והם מזפזפים את הקשב שלהם לסירוגין מהזום לנייד וחוזר חלילה. במצב כזה מובן שסף הריכוז הנמוך שלהם לא יוכל לשרת את המטרה והם ילכו לאיבוד בגלל הסחות הדעת האלו.
מה לעשות?
הסבירו להם שכמו בנהיגה, גם הזום מצריך ריכוז מלא ולכן כל התעסקות אחרת בזמן הזום תפגע באופן משמעותי ביכולת שלהם לעקוב אחרי מהלך השיעור ולהבין אותו. דאגו להשתיק גורמים מסיחים כגון רדיו וטלוויזיה. סביבה נטולת רעשים תוכל לייצר את התנאים האידאלים להצלחת השיעור.
2 צפייה בגלריה
הילדים זקוקים לסביבה נטולת רעשים
הילדים זקוקים לסביבה נטולת רעשים
הילדים זקוקים לסביבה נטולת רעשים
(צילום: shutterstock)

2. דימוי גוף

תלמידים לא אוהבים לפתוח מצלמות, בטח לא בגיל ההתבגרות, בגלל שהם לא תמיד אוהבים לראות את עצמם על המסך. מדובר בתחושה שלנו כמבוגרים מאוד קל להזדהות איתה. ברגע שהם מבינים ש"כל העולם" או הכיתה רואים אותם הם עלולים לקבל חרדה חברתית ולוותר על הרעיון. צריך הרבה ביטחון בשביל לראות את הפרצוף שלך לעיני כולם ובכל זאת להרגיש איתו בטוח.
תלמידים לא אוהבים לפתוח מצלמות, בטח לא בגיל ההתבגרות, בגלל שהם לא תמיד אוהבים לראות את עצמם על המסך
מה לעשות?
זה בדיוק הזמן לדבר איתם על כל העניין של דימוי גוף ואיך הם מרגישים לגבי הגוף שלהם. האם יש דברים בגוף שלהם שגורמים להם לבושה או לחוסר נוחות ומה ניתן לעשות עם זה? האם ועד כמה אנחנו צריכים לתת מקום לגוף שלנו להכתיב לנו את תחושת הביטחון העצמי הנובעת כתוצאה מהגוף שלנו. האם אנחנו משווים את הגוף שלנו למודלים אחרים בתקשורת שהם לא באמת מציאותיים עבורנו?
קראו עוד:

3. להכניס את הכיתה לסלון הביתי

יש תלמידים שמרגישים תחושה חזקה של חוסר נעימות כאשר הם יודעים שכל הכיתה הולכת עכשיו לראות את הסלון שלהם או את החדר האישי שלהם. פתאום המקדש הפרטי שלהם נהפך לנחלת הכלל וזה לא מתאים להם. בדמיונם הם כבר מדמיינים את מבול השאלות שהחברים שלהם הולכים להמטיר עליהם כשייפגשו בבית הספר אודות הריהוט בבית והקיר הריק.
מה לעשות?
במקרה של מחשב נייח אפשר לדבר מראש עם הילדים ולשאול אותם איך אפשר לשנות ולסדר את החדר בצורה כזו שתעניק להם ביטחון רב יותר. במקרה של מחשב נייד הסיפור הרבה יותר פשוט ואפשר לשאול את הילדים באיזה מיקום הם היו רוצים אותו בכדי שירגישו הכי בנוח.
עלינו להבין שהסיטואציה הזו של חדירה למרחב האישי כמוה כפגיעה בפרטיות ורק בעזרת מודעות נכונה' הבנה והכוונה נוכל לסייע לילדים שלנו להתגבר על הקושי הזה.
2 צפייה בגלריה
 מרגישים חדירה לפרטיות
 מרגישים חדירה לפרטיות
מרגישים חדירה לפרטיות
(צילום: shutterstock)

4. גופייה ופיז'מה אולי נוחים, אבל לא מתאימים לזום

אין מורה שלא מכיר את התלמידים שמגיעים לזום עם גופיה או פיג'מה ולוק כללי של מישהו שהרגע קם מהשינה. כתוצאה מכך קשה מאוד לייצר אווירה של למידה, כאשר הלבוש של הילדים משדר מסר של סתלבט ואווירת סוף קורס כללית.
קשה לייצר אווירה של למידה כאשר הלבוש של הילדים משדר מסר של סתלבט ואווירת סוף קורס
מה לעשות?
הסבירו לילדים שלכם שלזום טוב צריך להגיע באופן מכבד וגם אם לא חייבים לנעול נעליים, עדיין יש את המינימום ההכרחי שמומלץ להתייצב מולו למצלמות. הניסיון בדברים האלו מאוד פשוט: תלמידים שמגיעים בלבוש מכבד, נוהגים לכבד גם את השיעור ומתייחסים אליו ברצינות גדולה יותר מאשר תלמידים שמגיעים בפיג'מה.

5. הכן מחשבך לחורף

ועדיין בשורה התחתונה' הטכנולוגיה תקבע האם השיעור יתנהל כראוי או לא. התופעה של תלמידים שנזכרים ברגע האחרון שיש שיעור, מארגנים הכול בחופזה ואז מחכים שהמורה יכניס אותם לשיעור אחרי שהשיעור התחיל כבר לפני 20-10 דקות היא מוכרת ובעיקר מקשה על המורים להתרכז בהעברת השיעור.
מה לעשות?
תכנון זמן יעיל יכול להיות אפקטיבי במיוחד להצלחת שיעורי הזום. שאלו את ילדיכם מתי יש לו שיעור והאם מבחינתו הכול מאורגן. אין באמת הבדל בין לאחר לשיעור רגיל לבין לאחר לשיעור זום ולכן הקפדה על סידור הדברים מראש יכולה לחולל פלאות.
הכותב הוא מחנך, חבר מערכת "הגיע זמן חינוך", יזם חינוכי ואב לשלושה ילדים