ההוראה בזום מערימה לא מעט קשיים, ואת המחיר העיקרי משלמים תלמידי הכיתות הנמוכות. אתמול (ג') שיגר משרד החינוך מסמך למורי כיתות א' ולפיו יש להתמקד בהוראת הקריאה והכתיבה באופן חווייתי – בניגוד לנהוג בלמידה פרונטלית.
"יש להתמקד בפעילויות האורייניות מרחוק, כגון האזנה לסיפורים ולשירים, פיתוח ההבעה בעל פה, בציור ובניצני כתיבה כמו בגן", נאמר למורים.
2 צפייה בגלריה
להתמקד בהוראת הקריאה והכתיבה באופן חווייתי
להתמקד בהוראת הקריאה והכתיבה באופן חווייתי
להתמקד בהוראת הקריאה והכתיבה באופן חווייתי
(צילום: shutterstock)
ההנחיות החדשות מדאיגות מאוד חלק מההורים, שגם כך מרגישים תסכול מההתנהלות הנוכחית. "הוראת קריאה וכתיבה צריכה להיות שיטתית, באמצעות למידה פרטנית או בקבוצות קטנות", אומרת טל טביומי, אם לילד בכיתה א' ממזכרת בתיה.
"מי שייפגע שוב הם הילדים מהשכבות החלשות. מערכת החינוך תפשוט את הרגל אם לא תעביר הילוך משום שכרגע היא הופכת את ההורים למורים. לא סביר לשלוח הנחיות בכתב לילדים שאינם קוראים במקום לשלוח להם הנחיות מוקלטות, להשקיע בגרפיקה ולהורות בקבוצות קטנות או בהוראה פרטנית".
קראו עוד:

רכישת קריאה בדרך יצירתית

מנגד, פרופ' אסתר עדי יפה, מומחית לגיל הרך מאוניברסיטת בר־אילן, תומכת בהנחיית משרד החינוך. "יפה עשה משרד החינוך בהתייחסו לבעיה הקיימת במהירות", אמרה.
"המשרד פעל נכון בכך שהתייחס מפורשות למה שאפשר וכדאי לעשות, אילו אבני בניין של קריאה וכתיבה ניתן להקנות כעת ובאיזה אופן יש להקנות אותן. זאת, תוך שמירה על מאפיינים חשובים אחרים, כמו גיבוש חברויות בין הילדים וחיזוק הקשר עם המורה. משרד החינוך נעזר בצוות מומחים והעלה את החומרים לשימוש כל המורים".
2 צפייה בגלריה
 רכישת קריאה לא בתהליך של הקניה שיטתית
 רכישת קריאה לא בתהליך של הקניה שיטתית
רכישת קריאה לא בתהליך של הקניה שיטתית
(צילום: shutterstock)
ד"ר דולי אליהו־לוי, ראש החוג לשפה ואוריינות בחינוך היסודי במכללת לוינסקי, גם היא תומכת בהכוונה החדשה. לדבריה, המלצה על עיצוב סביבת לימודים, המאפשרת רכישת קריאה לא בתהליך של הקניה שיטתית אלא בדרך יצירתית הדואגת לרווחה הנפשית של הילדים, מונעת תסכול ולחץ ומעניקה לילדים תחושה טובה.
"טמונה שם הצעה למורים להתנהל אחרת, להנגיש את הלמידה במרחב פתוח ומקוון ולתת מענה למערך של תכונות אישיות, קוגניטיביות, חברתיות ורגשיות", אומרת ד"ר אליהו-לוי. "לדעתי, באמצעות הדגשים שמציע משרד החינוך יצליחו המורים להתמודד טוב יותר ולתת מענה מדויק יותר לתלמידים מקהילות, לאומים, תרבויות ורקעים חברתיים־כלכליים מגוונים".