עוד סיבה להפסיק לעשן: מחקר מבית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן-גוריון בנגב שעקב אחרי רבע מיליון יילודים, מצא כי עישון בהיריון מעלה את הסיכון לתחלואה עינית ארוכת טווח של היילודים בכ-40 אחוזים.
עוד על נזקי עישון בהיריון:
״עישון בזמן היריון פוגע באספקת החמצן לעובר ומהווה גורם סיכון לסיבוכים מיילדותיים שונים כגון הפלות, בעיות בשליה, לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך מהרצוי", מסביר הפרופ' אייל שיינר, מנהל מחלקת נשים ויולדות ב' בביה"ח סורוקה. "הסכנות שבעישון נמשכות גם לאחר הלידה כאשר הסיכון למוות בעריסה גבוה בערך פי 3 אצל ילדים לאימא מעשנת לעומת אימא שאינה מעשנת. תינוקות שנחשפו לעישון בזמן ההיריון נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות מאוחר יותר בחייהם כגון אסתמה, השמנת יתר וקשיי למידה שונים כגון הפרעות קשב וריכוז".
1 צפייה בגלריה
עישון בהיריון
עישון בהיריון
עישון בהיריון מעלה את הסיכון לתחלואה עינית ארוכת טווח של היילודים ב-40 אחוזים
(צילום: shutterstock)

"ברור כי כל חשיפה, גם אם מדובר 'רק' בסיגריה אחת ליום, מסכנת את העובר"

צוות החוקרים מבית החולים סורוקה ומאוניברסיטת בן-גוריון, כלל בין היתר את ד"ר ארז צומעי, מנהל מחלקת עיניים, פרופ' שיינר, וד"ר תמר ויינשטוק, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטה.
החוקרים עקבו אחרי כרבע מיליון ילדים עד גיל 18 שנולדו בבית החולים סורוקה בין השנים 1991-2014 ובדקו האם אושפזו בשל תחלואה נוירולוגית במהלך התקופה של המחקר. ילדים שנולדו לאימהות מעשנות היו בסיכון גבוה פי 10 לפתח הפרעות עיניים שונות לעומת ילדים לאימהות שלא עישנו בהיריון.
"הביטוי של הנזק יכול להיות לא מיידי אלא להתבטא רק במעקב ארוך טווח. המחקר שלנו מצטרף לעוד מאות מחקרים שמצביעים על הנזק לעישון לאם ההרה וליילוד, אני מקווה שהוא יוביל עוד נשים להיגמל מההרגל המזיק ולהפסיק לעשן"
החוקרים מצאו כי כ-1.4 אחוז מהילדים שנחשפו לעישון בהיריון, אושפזו במהלך תקופת המעקב בשל הפרעות הקשורות לעיניים, לעומת כאחוז מהילדים לאימהות לא מעשנות. גם לאחר נטרול משתנים כגון גיל האם, מחלות אימהיות – סוכרת או מחלת יתר לחץ דם היריונית, לידה מוקדמת או משקל לידה שעלולים להיות גורמי סיכון, עדיין נמצא כי חשיפת העובר לעישון אימהי מהווה גורם סיכון עצמאי לתחלואה עינית.
״קשה להעריך את שכיחות העישון בהיריון היות שמדובר בדיווח עצמי של ההרה ולא בבדיקה אובייקטיבית וייתכן ומדובר בהערכת חסר של הנתונים האמיתיים״, אומר פרופ' שיינר. ״המחקר לא בדק את הקשר בין כמות החשיפה לעישון (מספר הסיגריות ביום) והתחלואה העינית אך ברור כי כל חשיפה, גם אם מדובר 'רק' בסיגריה אחת ליום, מסכנת את העובר. על כן ההמלצה להפסקת עישון צריכה להיאמר ביתר שאת לנשים הרות״.
הוא מוסיף כי "ידוע שהעישון עלול לגרום לבעיות עיניות במבוגרים, ובמחקר שלנו הראינו שגם יילודים נמצאים בסכנה דומה. במחקר נמצא שלמשל בעיות ראייה שכיחות פי שניים בקרב יילודים לנשים מעשנות, וסיכון לתחלואה זיהומית עינית גבוה פי 1.5 אצל יילודים למעשנות. סך כל האשפוזים בשל תחלואה עינית היה פי 1.4 גבוה יותר אצל יילודים שנולדו לנשים שעישנו בהריון".
הוא מסכם ואומר כי עישון בהיריון פוגע באספקת דם לעובר. "ידוע שעישון מהווה גורם סיכון לסיבוכים מיילדותיים שונים בעיקר בשל הורדת אספקת דם דרך השיליה. הסיבוכים שעולים הם הפלות, בעיות בשיליה ולידה מוקדמת. ההשפעה עלולה ליצור בעיות בעת התפתחות האיברים של העובר וביניהם גם להוביל לתחלואה עינית. הביטוי יכול להיות לא מיידי אלא להתבטא רק במעקב ארוך טווח. המחקר שלנו מצטרף לעוד מאות מחקרים שמצביעים על הנזק לעישון לאם ההרה וליילוד, אני מקווה שהוא יוביל עוד נשים להיגמל מההרגל המזיק ולהפסיק לעשן".