לאנשים שעברו התקף לב יש סיכון נמוך יותר ללקות בפרקינסון: כך עולה ממחקר חדש שנערך בדנמרק, שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקאי ועבר ביקורת עמיתים של האיגוד.
קראו עוד:
מחלת הפרקינסון, שעדיין לא קיימת תרופה נגדה, היא הפרעה מוחית המאופיינת באובדן מתקדם של תנועה גופנית, כולל רעד, דיבור איטי או מטושטש, נוקשות וטווח-תנועה מוגבל. המחלה קשורה גם לשינויים התנהגותיים, לדיכאון, לאובדן זיכרון ולעייפות. פרקינסוניזם משני היא מחלה בעלת תסמינים דומים שעלולה להיגרם כתוצאה משבץ מוחי, מתרופות פסיכיאטריות, מתרופות ללב או ממחלות אחרות.
1 צפייה בגלריה
פרקינסון רעד רעידה
פרקינסון רעד רעידה
מתסמיני מחלת הפרקינסון: רעד
(צילום: shutterstock)
החוקרים בחנו רישומים של שירות הבריאות הלאומי הדני. הם בדקו את הסיכון לפרקינסון ולפרקינסוניזם משני בקרב כ-182 אלף חולים שעברו התקף לב ראשון בין 1995 ל-2016 ושגילם הממוצע היה 71, והנתונים הושוו לאלו של כ-909 אלף נבדקים שלא עברו התקף. החוקרים בדקו כמה חולי פרקינסון יש בשתי הקבוצות, וניתוח הנתונים העלה כי היה סיכון נמוך ב-20% לפרקינסון בקרב אנשים שעברו לפני כן התקף לב, וסיכון נמוך ב-28% לפרקינסוניזם משני בקרב אותם נבדקים בהשוואה לקבוצת הביקורת.
"גילינו בעבר שהסיכון לסיבוכים כמו שבץ ודמנציה גדל בצורה ניכרת אחרי התקף לב, כך שהסיכון הנמוך לפרקינסון הפתיע במקצת", אמר ראש צוות החוקרים, ד"ר יאנס סונדבול מבית החולים האוניברסיטאי של אורהוס בדנמרק. "הממצאים מעידים שהסיכון לפרקינסון אינו מוגבר בעקבות התקף לב ואינו אמור להדאיג את החולים ואת הרופאים שעוקבים אחריהם. המסקנה היא כי שיקום הלב אחרי התקף צריך להיות ממוקד במניעת שבץ, דמנציה ומחלות לב אחרות".
להתקף לב ולפרקינסון יש מספר גורמי סיכון דומים. לגברים קשישים יש סיכון גבוה ללקות בהם, ולאנשים ששותים יותר קפה ופעילים יותר פיזית יש סיכון נמוך. עם זאת, כמה גורמי סיכון קלאסיים להתקף לב – כגון עישון, כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה וסוכרת מסוג 2 - קשורים בסיכון נמוך יותר לפרקינסון.
ראש צוות החוקרים: "הממצאים מעידים שהסיכון לפרקינסון אינו מוגבר בעקבות התקף לב ואינו אמור להדאיג את החולים ואת הרופאים. המסקנה היא כי שיקום הלב אחרי התקף צריך להיות ממוקד במניעת שבץ, דמנציה ומחלות לב אחרות"
אחת הבעיות של המחקר טמונה בעובדה שלחוקרים לא היה מספיק מידע על העישון ועל רמות הכולסטרול של המשתתפים. בנוסף, רוב משתתפי המחקר היו אירופאים לבנים, כך שלא ניתן לייחס את הממצאים לקבוצות אתניות אחרות.
"יש מעט מאוד מחלות בעולם שהעישון מפחית את הסיכון ללקות בהן", ציין ד"ר סנדבול. "הפרקינסון היא אחת, וקוליטיס כיבית היא אחרת. העישון מגביר את הסיכון למחלות הנפוצות ביותר, כולל סרטן ומחלות לב כלי דם וריאות, והוא בהחלט לא טוב לבריאות שלך".

פרקינסון: "החומר השחור" מתנוון

מחלת פרקינסון נגרמת עקב חוסר במעביר העצבי דופמין בשל התנוונות אזור במוח הנקרא "החומר השחור". המחלה מתקדמת בחמישה שלבים, שאחד הראשונים הוא שינוי עדין במבנה הקול שלרוב אינו מובחן ביומיום.
תסמיני המחלה הבולטים נוטים להופיע כשהמחלה נמצאת כבר בתהליך מתקדם, והאבחון מתבצע מתבצע כשכ-60% מתאי העצב באזור במוח השולט על הפעילויות המוטוריות, כבר הרוסים. לכן, יכולת הטיפול והשיקום נמוכות. הטיפול במחלה כולל בין היתר את התרופה לבודופה, המאזנת את רמת הדופמין במוח, פיזיותרפיה ובמקרים קשים גם ניתוח או טיפולים בגירוי חשמלי למוח.