מחקר חדש, שבדק במשך 33 שנה את הקשר בין צריכה של מזונות עשירים בפלבנואידים לבין הסיכון לתמותה, מצא כי לחולי פרקינסון המקפידים על תזונה הכוללת שלוש או יותר מנות שבועיות של מזונות עשירים בפלבנואידים, כמו תה, תפוחים, פירות יער ויין אדום - יש סיכון נמוך יותר למות.
מחלת הפרקינסון נחקרת מזה שנים רבות, ובכלל זה הקשר בין תזונה למניעת הופעת המחלה ולהידרדרותה. המחקר החדש מחדד את הקשר בין מאכלים עשירים בנוגדי חמצון מסוג פלבנואידים לבין הפחתת הסיכון לתמותה בקרב חולי פרקינסון.
המחקר פורסם בשבוע שעבר במגזין המקוון Neurology השייך לכתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה (American Academy of Neurology) והשתתפו בו 1,251 חולי פרקינסון בגיל ממוצע של 72. המשתתפים מילאו שאלונים על הרגלי התזונה שלהם, לפיהם נקבעה ההערכה של כמות הפלבנואידים שאותה צרכו. מילוי השאלונים נערך בעת זיהוי המחלה וכן מדי ארבע שנים מחדש, לאורך המחקר שנמשך כ-33 שנה.

קראו עוד:

המחקר מצא פער של 70% בסיכוי להישרדות בקרב הקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה ביותר של פלבנואידים מדי יום (כ-673 מ״ג ליום) לעומת הקבוצה שצרכה את הכמות הנמוכה ביותר בממוצע (כ-134 מ״ג ליום), גם לאחר התאמת הנתונים לגיל ולצריכה הקלורית.

פלבנואידים: נוגדי חמצון רבי עוצמה

פלבנואידים הם תרכובות טבעיות המצויים בצמחים ונחשבים לנוגדי חמצון רבי עוצמה. מחקרים הראו שפלבנואידים מסייעים למניעת מחלות ובהגנה על מערכות רבות בגוף, כולל תפקוד המוח. עד כה נמצאו מעל 8,000 פלבנואידים טבעיים שונים והרשימה עדיין הולכת וגדלה. פלבנואידים הוכחו כבעלי תכונות נוגדות חמצון עם יכולת ספציפית לפעולה אנטי-דלקתית, אנטי-אלרגית, שיפור תפקוד מערכת החיסון, לחימה בסוגים שונים של סרטן ואף בווירוסים ויראליים. התכונות שלהם כנוגדי חמצון ואנטי-דלקתיים מסייעות במצבי סטרס ובמניעת מחלות כרוניות.
מחקרי התערבות תזונתיים רבים הוכיחו שצריכת מוצרים מהצומח (כגון פירות וירקות) מפחיתה את התפתחותם של סיכונים פתולוגיים, כאשר דו"ח של ארגון הבריאות העולמי מייחס 4.4% מנטל המחלות הכולל באירופה, לצריכת נמוכה מדי של פירות וירקות
בשל ההשפעות הבריאותיות הביולוגיות המפתיעות שלהם, שנחשפות בשנים האחרונות, מזונות המכילים פלבנואידים משכו תשומת לב רבה גם בקהילות הרפואיות. יותר מ-30 אלף פרסומים בשנים האחרונות התמקדו בהשפעות מקדמות הבריאות של הפלבנואידים. מחקרי התערבות תזונתיים רבים הוכיחו שצריכת מוצרים מהצומח (כגון פירות וירקות) מפחיתה את התפתחותם של סיכונים פתולוגיים, כאשר דו"ח של ארגון הבריאות העולמי מייחס 4.4% מנטל המחלות הכולל באירופה, לצריכת נמוכה מדי של פירות וירקות.
מזונות עשירים בפלבנואידים כוללים את כל המזונות הצמחיים בעיקר תה, פירות, ירקות, דגנים, קטניות, אגוזים ויין. תה ויין הם המקורות התזונתיים העיקריים של פלבנואידים בחברה המזרחית והמערבית, בהתאמה. ירקות עליים, בצל, תפוחים, פירות יער, דובדבנים, פולי סויה ופירות הדר נחשבים גם הם למקור חשוב של פלבנואידים תזונתיים.
פלבנואידים

המצטיינים: יין אדום ופירות יער

המזונות עשירי הפלבנואידים שבהם התמקדו החוקרים היו תה, תפוחים, פירות יער, תפוזים, תותים, מיץ תפוזים ויין אדום. החוקרים בחנו שלוש קבוצות שונות של פלבנואידים במזון ואת הקשר בין הצריכה שלהם בתפריט השבועי לבין אחוזי התמותה במהלך תקופת המחקר.
2 צפייה בגלריה
פלבנואידים
פלבנואידים
לאחר אבחנה המחלה, צריכה גבוהה יותר של פלבנואידים הייתה קשורה לשיעורי הישרדות טובים יותר אצל גברים ונשים כאחד
(צילום: shuttestock)
החוקרים מצאו כי צריכה גבוהה יותר של פלאבן-3-אולס ואנתוציאנינים (פיגמנטים אדומים-סגולים ממשפחת הפלבנואידים), הן לפני והן אחרי אבחון מחלת הפרקינסון, קשורה בסיכון נמוך יותר למוות בקרב החולים. כך, האנשים בקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה ביותר של נוגדי חמצון מסוג אנתוציאנינים, הנמצאים ביין אדום ובפירות יער, היו בעלי שיעור הישרדות ממוצע הגבוה ב-66% בהשוואה למי שצרכו את הכמות הנמוכה ביותר שלהם במחקר.
כך גם באשר לפלבנואיד מסוג פלאבן-3-אולס, המצוי בתפוחים, תה ויין. מי שצרכו במחקר את הכמות הגבוהה ביותר שלו היו בעלי שיעורי הישרדות גבוהים ב-69% בהשוואה לקבוצת האנשים שצרכה את הכמות הנמוכה ביותר.
האנשים בקבוצה שצרכה את הכמות הגבוהה ביותר של נוגדי חמצון מסוג אנתוציאנינים, הנמצאים ביין אדום ופירות יער, היו בעלי שיעור הישרדות ממוצע הגבוה ב-66% בהשוואה למי שצרכו את הכמות הנמוכה ביותר שלהם במחקר
עוד נמצא, כי צריכה גבוהה יותר של פלבנואידים לפני אבחנת מחלת הפרקינסון הייתה קשורה לסיכון נמוך יותר למוות מכל סיבה שהיא אצל גברים, אך לא אצל נשים. עם זאת, החוקרים מצאו כי לאחר אבחנה המחלה, צריכה גבוהה יותר של פלבנואידים הייתה קשורה לשיעורי הישרדות טובים יותר אצל גברים ונשים כאחד.
2 צפייה בגלריה
תה ירוק
תה ירוק
תה ירוק. מקור לפלבנואיד מסוג פלאבן-3-אולס
(צילום: Shutterstock)

"תוצאות מרגשות"

"התוצאות שלנו מרגשות", ציין מחבר המחקר, ד״ר שיאנג גאו מאוניברסיטת פנסילבניה, "מכיוון שהן מצביעות על כך שאנשים עם פרקינסון שעשו משהו פשוט כמו הכללת שלוש מנות או יותר בשבוע של מזונות נפוצים - פירות יער אדומים, תפוחים ומיץ תפוזים - עשויים לשפר את הסיכויים לחיות זמן רב יותר".
למרות התוצאות המרשימות של המחקר, יש לסייג ולומר כי התוצאות לקחו בחשבון את חומרת הפרקינסון בתחילת המחקר וכי דרושים מחקרים נוספים כדי להבין מדוע לאנשים עם פרקינסון יש שיעורי הישרדות טובים יותר עם תזונה עשירה בפלבנואידים. "אך אם חולה פרקינסון מסוגל להוסיף כמה מנות של פירות יער, תפוחים, תפוזים ותה לתזונה השבועית שלו", מציין ד"ר גאו, "התוצאות שלנו מצביעות על כך שזו יכולה להיות דרך קלה ובעלת סיכון נמוך לשפר את מצבו. ולמרות שאנחנו לא מעודדים אנשים שלא שותים כרגע אלכוהול להתחיל, אנשים שכן שותים - יכולים לשקול לעבור ליין אדום".
יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc