שתי מנות החיסון של פייזר כנראה שאינן מספיקות להגנה מפני אומיקרון: מחקר אמריקני חדש שנערך בניו-יורק מגלה כי בעידן האומיקרון חלה ירידה משמעותית ביעילות החיסונים מפני הדבקה ותחלואה קשה בקרב ילדים ומתבגרים. החוקרים מעריכים: ייתכן שיהיה צורך להעלות את מינוני החיסונים שהם כיום במינון שליש מזה של המבוגרים.
כתבות נוספות בנושא:
מהמחקר עלה כי יעילות החיסון נגד הדבקה בקרב אותם ילדים (בגילאי 5-11) שהחיסון שלהם עדיין בתוקף, ירדה ל-12% בסוף ינואר, בהשוואה ל-68% בדצמבר - בהשוואה לילדים שלא חוסנו. עבור בני 12 עד 17 שנים, ההגנה של החיסון מפני הדבקה ירדה ל-51% בסוף ינואר, בהשוואה ל-66% באמצע דצמבר.
1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה מתחסנים מחוסנים חיסונים
חיסון ילדים קורונה מתחסנים מחוסנים חיסונים
יעיל, אבל פחות. חיסוני פייזר לילדים
(צילום: shutterstock)
באשר למניעת תחלואה קשה, החיסון נמצא יעיל ב-48% בקרב ילדים, וב-73% בקרב מתבגרים. המספר הללו צנחו משמעותית בהשוואה לאמצע דצמבר, אז הגיעה יעילות החיסון במניעת אישפוזים ותחלואה קשה ב-100% בקרב ילדים ו-85% בקרב מתבגרים. "תוצאות אלה מדגישות את הצורך לבדוק את מינוני החיסונים ואת המשך חשיבות עטיית מסכה למניעת הדבקה", אמרו החוקרים.
ילדים בגילאים 5-11 מקבלים מינון נמוך יותר של 10 מיקרוגרם של החיסון, בהשוואה ל-30 מיקרוגרם למנה שמקבלים בני 12 ומעלה. פייזר אמרה מנגד כי היא בוחנת הוספת מנה נוספת של החיסון בילדים, והוסיפה כי מחקרים במבוגרים מצביעים על כך ששלוש מנות חיסון מעניקות הגנה גבוהה יותר גם בפני זן אומיקרון.
אין זה המחקר הראשון שמצביע על החמקמקות של וריאנט אומיקרון כנגד חיסוני פייזר ומודרנה: בחודש דצמבר האחרון פורסם המחקר הראשון בדרום אפריקה שבחן את יעילות חיסוני פייזר על אומיקרון. הממצאים הראו כי שתי מנות של חיסון פייזר נתנו הגנה של 70% בפני אשפוזים, ו-33% מפני הידבקות. מדובר בצניחה של ההגנה לעומת המצב בו דלתא היה הזן השולט, אז עמדה רמת ההגנה מפני הידבקות על 80% ועל יותר מ-90% מפני אשפוזים.

החיסון המעודכן של פייזר לאומיקרון - תוך שבועות

שבועיים קודם לכן הודיעו חברת פייזר ומפתחת החיסון שלה BioNTech כי בדיקות המעבדה הראו שמנת הבוסטר יוצרת אפקט מנטרל נגד וריאנט האומיקרון, וכי בתוך חודשיים וחצי החברות יוכלו לספק חיסון מעודכן. בחברה הרגיעו כי יכולת הייצור של ארבעה מיליארד מנות חיסון, כמתוכנן ל-2022, לא תיפגע גם אם יהיה צורך לעדכן את החיסון. עם זאת בראיונות שהעניק מנכ"ל פייזר אלברט בורלא לעיתונות' הוא הודה שהחיסון אינו מגן היטב בפני הדבקה אלא בפני תחלואה קשה.
חברת מודרנה דיווחה בדצמבר 2021 כי על סמך בדיקות מעבדה שערכה, מנת הדחף של חיסון הקורונה שלה מגנה בפני וריאנט האומיקרון וכי הגרסה הנוכחית של החיסון תמשיך להיות "קו ההגנה הראשון" נגדו. עם זאת, בחברה עדיין מתכננים לפתח עדכון לחיסון נגד אומיקרון והיא מקווה להתקדם לניסויים קליניים בתחילת השנה הקרובה.
החברה מסרה שמתן שתי מנות של החיסון שלה יצר רמת נוגדנים מנטרלים נמוכה נגד אומיקרון, אך מנת דחף שלישית של 50 מיקרוגרם העלתה פי 37 את רמת הנוגדנים המנטרלים נגד הווריאנט, ומינון דחף של 100 מיקרוגרם, אותו מינון שניתן כיום למבוגרים במנות הראשונה והשנייה של מודרנה, הפיק רמת נוגדנים גבוהה פי 80 מאשר לאחר המנה השנייה.
כך או כך, מנכ"ל פייזר אמר כי החברה נמצאת בשלבים האחרונים של פיתוח החיסון המעודכן נגד האומיקרון, וכי מסמכים יוגשו ל-FDA במהלך החודש הקרוב. מרגע קבלת החומר יחלו מומחי ה-FDA לבדוק אותו - תהליך שנמשך בדרך כלל מספר שבועות. אחר-כך מתקיימת הצבעה של פאנל המומחים, וכעבור כשבוע מאשר ה-FDA את החלטות הפאנל. גם חברת מודרנה שוקדת על חיסונים מעודכנים, אולם אלה יהיו מוכנים רק לקראת הקיץ.