כל חולה סוכרת יכול להעיד על הקושי היומיומי של החיים עם סוכרת, בעיקר בשל הצורך התמידי של החולה לנהל את אורח החיים שלו סביב המחלה וסביב רמות האינסולין. בשנים האחרונות ישנם ניסיונות רבים לרתום טכנולוגיות מתקדמות ולהקל ולו במעט על שגרת החיים של חולי הסוכרת ולאפשר להם לנהל את המחלה, במקום שהיא תנהל אותם.
סוכרת היא מחלה כרונית המתבטאת בבעיה בחילוף החומרים, דבר הגורם לעלייה ברמת הסוכר בדם. ישנם שני סוגים של סוכרת. סוכרת מסוג 1, המוכרת גם בשם סוכרת נעורים, נוצרת כתוצאה מהרס של תאים המייצרים אינסולין בלבלב, דבר הגורם להפסקה בהפרשת האינסולין. אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 1 חייבים לנטר כל הזמן את רמות הסוכר בגופם ולהזריק באופן קבוע אינסולין על פי הצורך, מאחר שהגוף לא מצליח לייצר אותו. בלי אינסולין בכמות מספקת, חולה הסוכרת יהיה כל הזמן במצבי קיצון של יותר מדי או פחות מדי סוכר, ומצבים אלה מסכנים את בריאות החולה ואף את חייו.
קראו עוד:
רמות גבוהות של סוכר בגוף פוגעות באיברים רבים ומובילות למחלות לב וכלי דם, אי ספיקת לב, שבץ מוחי ועוד. הן מובילות גם לפגיעה בכליות עד למצב של כשל כלייתי ופגיעה בגפיים, שמובילה לקטיעתם. רמות נמוכות של סוכר יכולות להיות מצב מסכן חיים מיידי (היפוגליקמיה).
בסוכרת מסוג 2 הגוף אינו מסוגל לנצל ביעילות את האינסולין הקיים, מסיבות שונות, ואף אינו מייצר כמות מספקת של ההורמון. סוכרת זו קשורה לאורח חיים ללא פעילות גופנית ומלווה בהשמנה, כשהסובלים ממנה יצטרכו לרוב דיאטה, פעילות גופנית, ולעיתים גם טיפול תרופתי.
חצי מיליון ישראלים חולים בסוכרת וכחצי מיליון נוספים נושאים סוכרת סמויה ואינם מודעים לקיומה. חשוב לבצע בדיקת דם על מנת לאבחן מצבי סוכרת או טרום סוכרת, וכך ניתן להקדים ולטפל לפני שזה מאוחר מדי. גם נגיף הקורונה העלה את הצורך בזיהוי מוקדם
מספר חולי הסוכרת נמצא במגמת עלייה עקבית בארצות מפותחות וכך גם בישראל. זו בין המחלות הכרוניות השכיחות ביותר בישראל ובעולם, ומהווה נטל כבד על מערכת הבריאות, על החולה ועל משפחתו. על פי איגוד רופאי המשפחה בישראל ועל פי אומדנים שונים, מספר חולי הסוכרת מסוג 2 יגיע בשנת 2025 ל-319 מיליון בעולם, ועוד 418 מיליון יסבלו מהפרעה בהעמסת סוכר.

מיליון חולי סוכרת וסוכרת סמויה: מחלה כרונית במגמת עלייה

האגודה הישראלית לסוכרת מעדכנת כי המחלה מתגלה בכשישה עד שמונה אחוזים מכלל האוכלוסייה, כאשר בגילאים מבוגרים עולה שכיחותה ל-15 אחוז. לפי הנתונים, בישראל כ-90 אחוז מהחולים בסוכרת סובלים מסוכרת מסוג 2 והשאר מסוג 1, והיא מהווה את סיבת המוות הרביעית בשכיחותה.
ביום הסוכרת העולמי המצוין ברחבי העולם ב-14 בנובמבר, מנסים בכל שנה להעלות את המודעות למחלה, מכיוון שרבים אינם מאובחנים ואחרים עדיין יכולים לשנות את אורח חייהם ולמנוע את התפתחותה. כחצי מיליון ישראלים חולים בסוכרת וכחצי מיליון נוספים נושאים סוכרת סמויה ואינם מודעים לקיומה. חשוב לבצע בדיקת דם על מנת לאבחן מצבי סוכרת או טרום סוכרת, וכך ניתן להקדים ולטפל לפני שזה מאוחר מדי. גם נגיף הקורונה העלה את הצורך בזיהוי מוקדם של המחלה, מכיוון שהלוקים בה נמצאים בקבוצת סיכון.
איזון רמות הסוכר בדם הוא אתגר הניצב בפניו של כל חולה סוכרת. האתגר משמעותי יותר כאשר מדובר בחולי סוכרת מסוג 1, הנדרשים לבצע מספר בדיקות מדי יום במטרה להגיע לאיזון של רמת הסוכר. קופות החולים יצאו עם מגוון מוצרים חדשניים שיכולים להקל על חיי חולי הסוכרת. בדקנו מה מציעה כל קופה וכמה זה יעלה לכם.

כללית: מד סוכר רציף

מה מציעה הקופה: Eversense XL - מד סוכר רציף, מתקדם וייחודי מסוגו בעולם המאפשר ניטור רמות הסוכר באמצעות חיישן תת-עורי המוחלף אחת לחצי שנה.
קהל היעד: המכשיר מוצע לחולי סוכרת מסוג 1 מעל גיל 18, העונים להתוויות סל הבריאות הציבורי למד סוכר רציף.
מחיר: ללא עלות למטופלים.
יתרונות: לדברי הכללית, מדובר במערכת הראשונה והיחידה בעולם המאפשרת ניטור רמות סוכר עד 180 יום ברמת דיוק גבוהה. המערכת של חברת Senseonics האמריקאית, כוללת חיישן תת-עורי ומשדר חכם עם רטט ואפליקציה לניהול נתונים, המספקת התרעות על ירידה או עלייה ברמות הסוכר בדם כל חמש דקות. שלא כמו מערכות אחרות לניטור סוכר, הדורשות החלפות חיישנים בתדירות של אחת לשבוע עד שבועיים, Eversense XL מאפשרת החלפת חיישנים אחת לחצי שנה.
"הסנסור החדש מוסיף כלי חשוב ומשמעותי לארסנל הכלים העומדים לרשותנו לטיפול ולשיפור בריאותם של חולי הסוכרת מסוג 1", מעיד ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית. ד"ר איתן רויטמן, מנהל המכון לסוכרת, טכנולוגיות ומחקר במחוז שרון שומרון של הכללית, מוסיף: "למערכת יש רמת דיוק יוצאת דופן ובנוסף להתרעות לנייד, שולחת רטט ייחודי על הגוף כשיש ירידה או עלייה ברמות הסוכר - גם כאשר אין גישה לאפליקציה.
"במחקר קליני התערבותי שערכנו בכללית בקרב 22 מטופלים ראינו שביעות רצון גבוהה מאוד ושיפור באיזון רמות הסוכר בקרב המשתמשים. המטופלים דיווחו שהמערכת מקנה להם תחושת ביטחון בקבלת מידע רציף של רמות הסוכר בדם, גמישות טובה יותר לעומת סנסורים אחרים שהשתמשו בהם קודם ורמות דיוק טובות יותר".
שירותים נוספים בכללית
מלבד מגוון מכשירי ניטור, סנסורים ומשאבות אינסולין, הכללית מפעילה תוכניות למעקב וטיפול יזום בקרב חולי סוכרת, הכוללות בדיקות תקופתיות ואיזון סוכרת ומחלות נילוות (כמו יתר לחץ דם ויתר כולסטרול).
הכללית מציעה גם אפליקציות לעזרה בהתמודדות עם המחלה, כמו כללית אקטיב: אפלקציית מובייל המסייעת בעידוד אורח חיים בריא. התוכנית נותנת תגמול על עמידה ביעדים בריאותיים ומתאימה יעדים אישים לשיפור הבריאות (ספירת צעדים, שעות שינה, שתיית מים). הביצועים נמדדים בהתאם ליעד שבועי ומי שעמד ביעדים מקבל "מטבעות בריאות" וירטואליים, תגמול שניתן להמיר בפרסים שווים. האפליקציה מיועדת לכלל לקוחות הכללית, ניתנת בחינם, ומסייעת לחולי סוכרת בעידוד ובהתמדה אורח חיים בריא.
תוכנית DayTwo: תוכנית לאיזון רמות הסוכר בדם באמצעות מיפוי ההרכב הייחודי של חיידקי המעי, המאפשר לדעת אילו מזונות מעלים את רמות הסוכר בדם ואילו לא, וכך לשמור על רמת סוכר מאוזנת. השירות כולל מיפוי גנטי של חיידקי המעי ואפליקציית תזונה מותאמת אישית הכוללת המלצות לתפריט אישי ובודקת האם הארוחות שומרות על איזון רמת הסוכר בדם, וכן התייעצות און-ליין עם דיאטנית של הקופה. התוכנית מתאימה לחולי סוכרת מסוג 2 ולמצבי טרום סוכרת. מחיר ללקוחות הכללית: 830 שקל.
סדנאות "מפות שיחה": שישה מפגשים בהנחיית אחיות הנותנות יידע וכלים להתמודדות אישית ורגשית של המטופלים עם המחלה; סדנאות אורח חיים וטיפול עצמי; סדנרות לגמילה מעישון; ימי בריאות מרוכזים במרפאות הכוללים: בדיקות רופא עיניים, מעקב מדדי איכות, והרצאות צוות רב מקצועי. בנוסף, הרצאות מגוונות לצד מרפאות סוכרת בכל מחוז האחראים לקשר רציף ומעקב המטופלים.

לאומית: הלבלב המלאכותי

מה מציעה הקופה: מערכת "הלבלב המלאכותי", מינימד G780, המאפשרת קבלת החלטות טיפוליות באופן עצמאי, ניטור וטיפול בחולה הסוכרתי באופן אוטומטי מסביב לשעון.
קהל היעד: חולים בסוכרת מסוג 1 מגיל שבע ומעלה, שמשתמשים או זכאים למשאבה ולניטור סוכר רציף וסיימו את תקופת האחריות של משאבת האינסולין בקופה.
מחיר: המכשיר נמצא בסל התרופות של הלאומית והזכאים לטיפול מקבלים את המערכת שמחירה השנתי הוא 7,000 שקל, ללא תשלום.
יתרונות: בלאומית מציינים כי מינימד G780 של חברת מדטרוניק היא המערכת המתקדמת ביותר בעולם שמקבלת החלטות טיפוליות באופן עצמאי, מנטרת ומטפלת בחולה הסוכרתי מסוג 1 באופן אוטומטי מסביב לשעון. המערכת כוללת ויסות והזלפת אינסולין באופן אוטומטי לאורך היום, ולראשונה גם מתן מנות תיקון של אינסולין בהתאם לצורך המשתנה של החולה, למשל לפני ארוחות.
3 צפייה בגלריה
טיפול סוכרת הלבלב המלאכותי
טיפול סוכרת הלבלב המלאכותי
"בשורה חשובה לחולי הסוכרת מסוג 1". הלבלב המלאכותי
(צילום: מדטרוני)
המערכת משלבת משאבת אינסולין וסנסור חדשניים, בעלת אלגוריתם חדשני וחכם המאפשר למידה של המטופל ותגובה לאורך כל שעות היממה. היא בודקת את המטופל באופן רציף 288 פעמים ביממה, מווסתת ומזליפה אינסולין באופן אוטומטי ומותאם אישית – כך שהמטופל יכול להשתחרר מהצורך בניהול קפדני של המחלה ובשליטה בלתי פוסקת ברמות הסוכר בגוף.
יתרון נוסף של המערכת החדשה הוא היכולת שלה להתממשק לאפליקציה. המטופל, קרוביו וגם הרופא המטפל יכולים לקבל נתונים והתראות בזמן אמת. פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה בלאומית, מדגיש כי: "מדובר בפריצת דרך טכנולוגית הלומדת את המטופל, הרגלי החיים והתזונה שלו ומתאימה את מינון האינסולין שהוא מקבל. אנו מתקרבים בצעדי ענק לטכנולוגיה שתחקה באופן מלא את הלבלב ואת הפרשת האינסולין הטבעית. זוהי בשורה חשובה לחולי הסוכרת מסוג 1 בלאומית".
שירותים נוספים בלאומית
כדי למנוע את המחלה מבעוד מועד, לאומית לוקחת חלק בפרויקט חדשני בשם "אג"ח חברתית", של חברת WELL B למניעת התפתחות סוכרת, בשיתוף המוסד לביטוח הלאומי וחברת SFI. בפרויקט מאותרים לקוחות טרום סוכרתיים ומותאמת להם תוכנית אישית לשינוי אורח חיים, הכוללת סדרת מפגשים עם מאמן כושר אישי, דיאטנית המגיעה לבית הלקוח, השתתפות בקבוצות כושר ותזונה וסדנאות שונות. צוות הפרויקט שומר על קשר אישי עם כל לקוח כדי לבצע מעקב ולשפר את המדדים.

מאוחדת: פריסטייל ליברה לסוכרת סוג 2

מה מציעה הקופה: מערכת פריסטייל ליברה לניטור רמות סוכר ללא דקירה. המערכת מאפשרת מדידה בזמן אמת של רמות הסוכר באמצעות חיישן תת עורי, ללא צורך בדקירות.
קהל היעד: המערכת נמצאת בסל הבריאות רק לחולי סוכרת מסוג 1. מאוחדת היא קופת החולים הראשונה לממן את הטכנולוגיה עבור מבוטחים עם סוכרת מסוג 2.
מחיר: חינם, גם לחולי סוכרת מסוג 2, המטופלים באינסולין קצר וארוך טווח.
יתרונות: מערכת פריסטייל ליברה מדגם 1 של חברת אבוט מאפשרת מדידה בזמן אמת של רמות הסוכר באמצעות חיישן תת עורי, המוחלף בתדירות של אחת ל-14 יום. החיישן מהווה תחליף לדקירות האצבע החוזרות ונשנות, שאפשרו עד כה לחולי הסוכרת לבצע ניטור של רמות הסוכר בדם. הסריקה אורכת שנייה אחת והמטופלים יכולים לבדוק את רמות הסוכר בצג או בטלפון בכל רגע נתון, לרבות מגמות ודפוסי שינויים ברמות הסוכר לאורך היום והלילה. המערכת מציעה התראות בהתאמה אישית לרמות סוכר נמוכות וגבוהות.
3 צפייה בגלריה
טיפול סוכרת פריסטייל ליברה
טיפול סוכרת פריסטייל ליברה
פריסטייל ליברה
(צילום: Abbott)
"מדובר בשדרוג משמעותי של איכות החיים של חולי סוכרת מסוג 2", מסביר ד"ר יואל טולדנו, מנהל תחום סוכרת ואנדוקרינולוגיה במאוחדת. "מעבר לכך שהמערכת מציגה את התוצאות הנוכחיות והקודמות של רמות הסוכר, היא יכולה גם להתריע על רמות סוכר נמוכות או מוגברות באמצעות טכנולוגיה חדשנית. מדובר במטופלים שמזריקים אינסולין מספר פעמים ביום, עם סיכון מוגבר לירידות חדות ברמות הסוכר בדם. לכן הם חייבים להיות עם אצבע על הדופק ולשמור על ערנות ביחס לרמות הסוכר בכל רגע נתון. בעבר, הדבר גם חייב אותם בבדיקות חוזרות ונשנות של סוכר מהאצבע עם מכשיר גלוקומטר. אין ספק שמדובר בבשורה של ממש עבורם".
שירותים נוספים במאוחדת
סדנת ליווי לניהול והתמודדות עם סוכרת: ניהול עצמי של חיים עם סוכרת נמצא כמרכיב עיקרי בהשגת איזון טוב ומניעת סיבוכים. הסדנה כוללת מפגשים בני 90 דקות הנערכים פעם בשבוע, בהנחיית מנחי קבוצות מוסמכים, רופאים ואנשי מקצוע.

מכבי: DayTwo לאיזון רמות הסוכר

מה מציעה הקופה: DayTwo, תוכנית תזונה מותאמת אישית שמטרתה לאזן את רמות הסוכר בדם.
קהל היעד: מכבי מציעה את תוכנית DayTwo לחולי סוכרת מסוג 2 בליווי אישי של דיאטנית מטעם הקופה.
מחיר: התוכנית מוצעת במסגרת השב״ן, בעלות של 500 שקל למבוטחים.
3 צפייה בגלריה
טיפול סוכרת DayTwo
טיפול סוכרת DayTwo
להפחית את קפיצות הסוכר. DayTwo
(צילום: DayTwo)
יתרונות: הטכנולוגיה של DayTwo מבוססת על מחקר של פרופ' ערן סגל ופרופ' ערן אלינב ממכון ויצמן, שגילה כי אצל אנשים שונים, סוגי מזון זהים מובילים לתגובה שונה של הסוכר בדם. גילוי זה מאפשר התאמה מדויקת ונכונה יותר ממה שהכרנו עד היום מבחינת תזונה אישית לכל אדם לפי נתוניו האישיים והרפואיים.
מיפוי חיידקי המעי נעשה על ידי דגימת צואה שנשלחת למעבדה מתקדמת לריצוף גנטי. בשילוב נתונים רפואיים נוספים, כמו אורח חיים ובדיקות דם, האלגוריתם של DayTwo יודע לנבא אילו מאכלים ומזונות יקפיצו או ישמרו על רמות הסוכר של כל אדם. לאחר קבלת ההמלצות, מגבשת הדיאטנית המלווה במכבי תפריט תזונה המותאם במיוחד למטופל. השילוב של תוצאות הבדיקה והליווי הצמוד של הדיאטנית מאפשרים לחולי הסוכרת לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם ועל אורח חיים בריא לאורך זמן.
לימור טל פוני, דיאטנית ראשית במכבי שירותי בריאות, מסבירה: "תוכנית DayTwo למעשה מאפשרת להתאים למטופל תזונה שמתבססת על מזונות אשר יפחיתו את קפיצות הסוכר בדם ויסייעו באיזון רמות הסוכר. מדובר בצעד נוסף של מכבי לעבר רפואה מותאמת אישית ותפורה למידותיו של המטופל ולצרכיו".
שירותים נוספים במכבי
חברי מכבי החולים בסוכרת מקבלים מעטפת טיפולית הכוללת צוות רב-מקצועי וליווי של אחות בהדרכה, איזון וביצוע בדיקות תקופתיות, בדגש על אומדן כף רגל לסוכרתיים לשם איתור מוקדם.
בנוסף מכבי מספקת מגוון משאבות להזלפת אינסולין בהתאמה לכל מטופל על פי המלצה רפואית; סנסורים לניטור סוכר רציף ועם התראות על מצבי קיצון ברמות סוכר בדם; מפגשים עם המטופלים בקבומות ובאופן פרטני וגם בזום לפי צורכי המטופל; גמילה מעישון (הנמצא כמגביר באופן משמעותי את הסיכון לפתח סיבוכים של מחלת הסוכרת); ייעוץ תזונה לסוכרתיים ללא הפניית רופא.