יותר ויותר מדענים ברחבי העולם רוצים לדעת בוודאות איך נוצר נגיף הקורונה, ואף דורשים לפתוח בחקירה פלילית בנושא. אחד מהם הוא פרופ' ניקולאי פטרובסקי מבית הספר לרפואה ולבריאות הציבור באוניברסיטת פלינדרס שבאוסטרליה, שהתראיין היום (א') לאולפן ynet.
קראו עוד:
"לנגיף הזה יש תכונות משונות", הוא אומר. "עלתה אפשרות שהוא נוצר במעבדה - כנראה בסין, כי שם המגפה החלה. מדענים רוצים לדעת תשובה".
1 צפייה בגלריה
המעבדה בווהאן שבסין, שבה, לפי החשד, נוצר הווירוס. "ההרכב הגנטי של הנגיף הוא שונה. זה כמו שלשני הורים לבנים ייוולד תינוק שחור"
המעבדה בווהאן שבסין, שבה, לפי החשד, נוצר הווירוס. "ההרכב הגנטי של הנגיף הוא שונה. זה כמו שלשני הורים לבנים ייוולד תינוק שחור"
המעבדה בווהאן שבסין, שבה, לפי החשד, נוצר הווירוס. "ההרכב הגנטי של הנגיף הוא שונה. זה כמו שלשני הורים לבנים ייוולד תינוק שחור"
(צילום: AP)
לשאלה ממה נובע הרצון שלו לדעת את מקור המגפה, השיב פרופ' פטרובסקי: "אם לא נדע את המקור של המגפה הנוכחית, לא נוכל לעצור מגפה דומה בעתיד. חשוב מאוד שנגלה את מקור הווירוס כדי שנוכל למנוע מקרה כזה. מגפות הן דבר שקיים לאורך כל ההיסטוריה האנושית, לצערי, כך שהקורונה לא תהיה המגפה האחרונה. נשמח לדעת איך היא התחילה כדי שנוכל למנוע עוד אחת בעתיד הקרוב".
המומחה מאוסטרליה הסביר שחלק מאותן תכונות משונות של נגיף הקורונה אותרו במחקר שערכו הוא ועמיתיו, ואחרות זוהו במחקרים אחרים. אחת מאותן תכונות היא היכולת של נגיף הקורונה להדביק בני אדם כבר בחודשים הראשונים להופעתו. "כבר בדצמבר 2019, כשהווירוס הזה הגיע לאוכלוסייה בסין, הייתה לו יכולת להדביק אנשים ולעבור בין אנשים, וזה משונה", אמר. "בדרך כלל מגפה מתקשה לעבור בין אנשים בחודשים הראשונים ועושה זאת רק אחרי שהיא מתאקלמת. במקרה הזה ראינו שהווירוס הזה הסתגל מהר מאוד לבני אדם והצליח להדביק מהמקרה הראשון.
"גם ההרכב הגנטי של הנגיף הוא שונה. זה כמו שלשני הורים לבנים ייוולד תינוק שחור. זה גורם לך לשאול אם יש כאן משהו שאנחנו לא מודעים אליו".
"כבר בדצמבר 2019, כשהווירוס הזה הגיע לאוכלוסייה בסין, הייתה לו יכולת להדביק אנשים ולעבור בין אנשים, וזה משונה. בדרך כלל מגפה מתקשה לעבור בין אנשים בחודשים הראשונים ועושה זאת רק אחרי שהיא מתאקלמת. במקרה הזה ראינו שהווירוס הסתגל מהר מאוד לבני אדם והצליח להדביק מהמקרה הראשון"
פרופ' פטרובסקי נשאל הוא עצמו תומך בהשערה שנגיף הקורונה נוצר במעבדה בעיר וואהן שבסין. תשובתו: "המחקר שלנו מעלה את האפשרות הזאת, אבל אנחנו לא יכולים לומר זאת בוודאות. כרגע אף אחד לא יודע מאיפה הווירוס הגיע. אפשרות אחת היא שהוא הגיע מהטבע, בהדבקה טבעית, על אף שלא מצאנו אותו בטבע. האפשרות הנוספת היא שהווירוס נוצר בדרך אחרת. שתי האופציות אפשריות".
בסוף הריאיון נשאל פרופ' פטרובסקי מה מצב התחלואה באוסטרליה בימים אלה, וענה: "אוסטרליה עשתה את הטוב ביותר כדי לצמצם את היקף התמותה מהמגפה הזאת ב-12 החודשים האחרונים. הייתה לנו התפרצות מוקדמת במרץ שעבר, שהושגה עליה שליטה, אבל המגפה חזרה עם אנשים שטסו לחו"ל.
"כרגע יש לנו התפרצות של זן דלתא, שקשה מאוד להשתלט עליו. הוא מידבק יותר מכל זן אחר, וזה מאוד מדאיג אותנו, מכיוון שרוב האוכלוסייה באוסטרליה לא מחוסנת, כך שאם הזן הזה יגיע לקבוצות סיכון אצלנו, תהיה לנו בעיה רצינית".