הרפואה הסינית המסורתית ממלאת תפקיד חשוב במאבק בנגיף COVID-19 בסין. הצלחה זו אינה מקרית. למעשה, הרפואה הסינית המסורתית הוכיחה עצמה לאורך ההיסטוריה כיעילה ואפקטיבית בהתמודדות עם מחלות מידבקות. כיוון שהרפואה הסינית שימשה כמערכת הרפואה היחידה ב-3,000 שנות ההיסטוריה הסינית, וכאמצעי ההגנה היחיד מפני מגפות מסוגים ובהיקפים שונים, התגבש בסין מודל להבנת מנגנוני ההתפתחות של מחלות מידבקות, המציע התערבויות ואסטרטגיות אפקטיביות לריפויין.
הרפואה הסינית המסורתית היא אוצר של מדע עתיק יומין, וצורה של רפואה הוליסטית הכוללת מניעה, טיפול ושיקום ממחלות. שורשיה נעוצים עוד בימי קדם והיא פופולרית מאוד בקרב משקי הבית הסיניים.
בשנים האחרונות, נוכח התפרצויות תכופות של מחלות נשימה ויראליות, הטיפול של הרפואה הסינית המסורתית ב-SARS ובנגיף שפעת A מתת-זן H1N1, הניב תוצאות חיוביות משמעותיות. למעשה, הטיפול של הרפואה הסינית בנגיף הקורונה שואב במידה רבה את השראתו מהטיפול ב-SARS בשנת 2003. התהליך הפתולוגי של שתי המחלות דומה בעיקרו, ומעניין אף יותר שתכשירים על בסיס צמחי-מרפא, שבהם השתמשו נגד נגיף ה-SARS, ממשיכים להוכיח את יעילותם גם נגד נגיף הקורונה.
3 צפייה בגלריה
רפואה סינית
רפואה סינית
צמחי מרפא נגד נגיפים קטלניים
(ShutterStock)

מאבק הרפואה הסינית המסורתית בנגיף הקורונה בסין

מתדרוך שנערך במסיבת עיתונאים שערך משרד ההסברה הסיני ב-23 במארס בנושא "תפקידה החשוב של הרפואה הסינית המסורתית ורשימת תרופות יעילות במניעה ובשליטה על נגיף הקורונה", אנו יכולים ללמוד מניסיונה של סין את העובדות הייחודיות הבאות:
1. אנשי הרפואה הסינית המסורתית מילאו תפקיד פעיל במאבק בנגיף:
יותר מ-4,900 אנשי רפואה סינית מסורתית הגיעו מרחבי סין למחוז חוביי, מוקד התפרצות הנגיף, כדי לסייע במלחמה בנגיף. ביניהם שלושה אנשי אקדמיה ומאות מומחים שהיוו כ-13% מסך כל הצוותים הרפואיים שהגיעו כדי לסייע.
תרופות סיניות ותרכובות צמחיות המוגנות בפטנט, נכללו במהדורה החמישית, השישית והשביעית של התוכנית הלאומית לאבחון ולטיפול בנגיף הקורונה. 74,187 חולי קורונה בסך הכול, או 91.5% מסך כול המקרים המאומתים ברחבי סין, טופלו על ידי הרפואה הסינית המסורתית. מתוכם 61,449 היו מחוביי והיוו 90.6% מהמקרים המאומתים במחוז מוקד ההתפרצות. מתצפיות קליניות עולה כי שיעור האפקטיביות הכולל של הטיפול ברפואה סינית מסורתית הגיע ליותר מ-90%.
הרפואה הסינית המסורתית הוכיחה עצמה כיעילה בהקלת התסמינים, מניעת החמרה של מקרים קלים ושכיחים, שיפור שיעור ההחלמה, הפחתת שיעור התמותה וזירוז ההחלמה בקרב חולים במהלך תהליך השיקום.
2. סיווג האוכלוסייה ובידודה:
הטיפול של הרפואה הסינית המסורתית הקיף את כל סוגי המטופלים, תוך ביצוע ניהול המבוסס על סיווג האוכלוסייה ובידוד מרוכז של כל מקרי החולים והחשודים כחולים. מדובר בארבעה סוגי מטופלים: אנשים עם תסמינים של חום, אנשים שהיו צריכים להיות בבידוד במשך 14 יום להשגחה רפואית, מקרים שבהם היה חשד להידבקות, ואנשים שהיו במגע קרוב עם חולי קורונה מאומתים הופרדו לחלוטין.
בתחילת פברואר, יותר מ-80% מארבעת סוגי המטופלים הללו הפכו לחולי קורונה מאומתים. עד אמצע פברואר (לאחר טיפול ברפואה סינית מסורתית) שיעור זה צנח ל-30% ולאחר מכן בסוף פברואר מתחת ל-10%. אם כך, בידוד מרוכז של כל המקרים החשודים בהידבקות ומתן אפשרות למטופלים לקבל טיפול המבוסס על הרפואה הסינית המסורתית בלמו את התפשטות המגפה, שהיא היסוד במאבק בנגיף הקורונה.
3. בתי חולים ארעיים של רפואה סינית מסורתית מנעו בהצלחה החמרה של מקרים קלים:
מטופלים שטופלו בבתי חולים ארעיים בפנגקנג היו כולם מקרים קלים עד רגילים של קורונה. על פי ארגון הבריאות העולמי, מקרים קשים מהווים 13% מסך כל חולי הקורונה, ואילו חולים במצב אנוש מהווים כ-7%. לכן, מטרת הטיפול בחולים במתקנים הארעיים הייתה למנוע מהם מלהגיע למצב קשה או אנוש.
בית החולים הארעי הראשון (והיחיד) של רפואה סינית מסורתית נבנה במחוז ג'יאנגקסיה שבווהאן. בבית החולים טופלו 564 מטופלים בסך הכול, ואיש מהם לא פיתח תסמינים קשים. לאחר מכן חלקנו את ניסיוננו עם בתי חולים ארעיים אחרים וטיפלנו ביותר מ-10,000 מטופלים באמצעות רפואה סינית מסורתית. כתוצאה מכך, כ-2% עד 5% בלבד מהמטופלים שטופלו בבתי חולים ארעיים היו במצב קשה. על כן, ניתן לומר שהטיפול ברפואה סינית מסורתית הפחית משמעותית את הסבירות שחולי קורונה קלים יהפכו לחולים במצב קשה או אנוש, וזהו המפתח למאבק בנגיף הקורונה.
4. הרפואה הסינית המסורתית יושמה בכל שלבי המחלה, כולל במצב קשה/אנוש ביחידה לטיפול נמרץ:
בקרב מטופלים במצב קשה עדיין ניתנת עדיפות לרפואה המערבית, והרפואה הסינית המסורתית משמשת כטיפול משלים - כלומר, אנו משלבים בין הרפואה הסינית המסורתית לבין הרפואה המערבית. עם זאת, השימוש ברפואה סינית מסורתית יכול לעיתים קרובות להשפיע משמעותית למרות היותו טיפול משלים. מקרים קשים טופלו ברפואה סינית מסורתית בבית החולים ג'ינינטן, בית החולים המחוזי של חוביי לרפואה מערבית וסינית משולבת ובית החולים לישנשן, בהם הושגו תוצאות טובות מאוד.
השילוב בין הרפואה הסינית המסורתית לבין הרפואה המערבית עזר להפחית את שיעורי התמותה. המועצה הלאומית לבריאות והוועדה הלאומית לרפואה סינית מסורתית, הקימו יחד צוות מומחים למתן הנחיות לטיפול מתואם ברפואה סינית מסורתית ורפואה מערבית לטיפול בחולים קשים.
אנשי הרפואה הסינית המסורתית והרפואה המערבית עבדו יחד כדי לטפל במטופלים בשילוב של שיטות רפואיות. טכנולוגיות הנשמה של הרפואה המערבית הן שיטות חשובות מאוד לטיפול במטופלים במצב קריטי, כגון שימוש במכונות הנשמה, המופילטרציה, חמצון חוץ-גופי באמצעות ממברנה (ECMO) ושמירה על מאזן מים ואלקטרוליטים. רופאי הרפואה הסינית המסורתית השתמשו בתרופות כגון Da Huang לניקוי האיברים החלולים.
בנוסף, כדי לטפל בהיעדר סנכרון בין המטופל למכונת ההנשמה, הם מצאו דרכים להפחתת המינון ולקיצור משך השימוש בתרופות הרגעה, משככי כאבים ותרופות להרפיית שרירים. הם השתמשו בתרופות כגון זריקת שנמאי (Shenmai Injection), זריקת שנגמאי (Shengmai Injection) ומרתח ג'ינסנג טהור (Pure Ginseng Decoction) כדי לייצב את מערכת מחזור הדם וריווי חמצן בדם. לבסוף, נמצא כי זריקת Xuebijing יעילה בהתערבות הטיפולים נגד סערת הציטוקינים.
למעשה, השילוב האורגני של רפואה סינית מסורתית ורפואה מערבית מדגיש את החוזקות של האחת בעודו מפצה על החולשות של השנייה, ובכך מסייע להפחית את שיעור התמותה.
5. תרופות יעילות לשימוש במגפות עתידיות:
שלוש תרופות ושלוש פורמולות מהרפואה הסינית המסורתית הוכחו כיעילות בטיפול במחלת הקורונה: Jinhua Qinggan Granule, קפסולת Lianhua Qingwen, זריקת Xuebijing, מרתח לניקוי ראות וסילוק רעלים, הפורמולה Huashi Baidu והפורמולה Xuanfei Baidu.
התרופה Jinhua Qinggan Granule פותחה במהלך מגפת שפעת H1N1 בשנת 2009 וכבר הייתה קיימת בשוק. בתקופת פיתוחה, וואנג צ'ן, מהאקדמיה הסינית להנדסה, ביצע ניסוי אקראי מבוקר (RCT) ופרסם מאמר בכתב העת האמריקאי Annals of Internal Medicine ובו הראה כי התרופה הייתה אפקטיבית באותה מידה כמו טמיפלו (Tamiflu) בטיפול בשפעת H1N1. אולם, לתרופה הסינית המסורתית היו פחות תופעות לוואי ומחירה היה נמוך יותר.
284 מטופלים חולי קורונה בסך הכול מ-23 בתי חולים בתשעה מחוזות ורשויות מקומיות, השתתפו בניסוי מבוקר (RCT) בהנחיית זונג ננשאן. המחקר הראה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, שיעור היעלמות התסמינים בקבוצת הטיפול היה גבוה יותר ומשכם היה קצר יותר. אצל כ-83.8% מהמטופלים בקבוצת הטיפול נצפה שיפור בבדיקת מיפוי הריאות, ו-78.9% החלימו. לעומת זאת, בקבוצת הביקורת אצל 64.1% נצפה שיפור בבדיקת מיפוי הריאות ו-66.2% החלימו. שיעור החולים הקלים שמצבם הוחמר היה נמוך ב-50% בקבוצת הטיפול לעומת קבוצת הביקורת.
"השילוב בין רפואה סינית מסורתית לבין הרפואה המערבית עומד בבסיס הגישה הסינית למחלה", אומר ז'אנג בולי, מהאקדמיה הסינית להנדסה ונשיא אוניברסיטת טיאנג'ין לרפואה סינית מסורתית.

מה נוכל ללמוד מהנסיון בסין על הרפואה האינטגרטיבית ששילבה רפואה מערבית עם סינית?

מגיפת הקורונה מהווה איום משמעותי על רווחתם של אנשים ברחבי העולם. מנסיונה של מערכת הבריאות בסין, הוכח כי הטיפול האפקטיבי ביותר הוא "הרפואה המשולבת". מערכת הבריאות המיוחדת של סין מאפשרת לרפואה סינית לשחק תפקיד פעיל וחיובי בטיפול היומיומי בחולים, וכך ברגע שהרפואה הסינית נכנסה לקרב כחלק מהמלחמה בנגיף – כיוון הרוח השתנה ורמת המעורבות של הרפואה הסינית הפעם הייתה חסרת תקדים. עד כדי כך שהיא נכללה באופן רשמי בפרוטוקול "אבחון וטיפול לאומי עבור COVID-19", שפורסם על-ידי ועדת הבריאות הלאומית של סין.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ג'יה צ'אן
ד"ר ג'יה צ'אן
ד"ר ג'יה צ'אן
(יח"צ)
תודות למעורבותה המוקדמת של הרפואה הסינית בטיפול, והאסטרטגיה היסודית לבידוד מרוכז של כל המקרים החשודים והנגועים, התפשטות המגיפה התמתנה במהירות. במהלך כל הטיפול במגיפה, הרפואה הסינית עבדה לצד הרפואה המודרנית והניבה תוצאות חיוביות במניעת הפיכתם של מקרים קלים לחמורים, הפחתת הנפטרים, והצעת פתרונות טובים יותר לשיקום והתאוששות.
ג'אנג בולי, בוגר ההאקדמיה הסינית להנדסה ומומחה TCM, מר: "השילוב של רפואה סינית מסורתית ורפואה מערבית הוא גולת הכותרת של הגישה הסינית לטיפול במחלה". בשנגחאי, הוכיח את עצמו שילוב זה כמודל מצויין לטיפול במגיפה.
בתחילת ההתפרצות, אספה "ועדת מחלות הנשימה של האגודה לרפואה אינטגרטיבית ומערבית", צוות של כוחות עילי משתי המערכות הרפואיות שהחל מייד לעבוד במרכז טיפולי ה-COVID-19, אלו לצד אלו. לא הייתה כל דעה קדומה או סכסוך, וכל אחד מהצדדים כיבד את התפקיד והיתרונות של האחר מתוך תשוקה משותפת לטיפול המיטבי למטופלים כך שיוכלו להחלים טוב יותר ומהר יותר.
רופאי הרפואה המערבית היו פתוחים לרעיונות של הרפואה המסורתית ובמהלך הסיבוב היומי שלהם, היו משאירים שאלות והערות מפתח עבור עמיתיהם מהרפואה הסינית, במיוחד לגבי תלונות בלתי פתורות של החולים. התוצאות של עבודת צוות זו היו לעתים קרובות טובות באופן מפתיע, והתבטאו בהקלה משמעותית בסימפטומים.
3 צפייה בגלריה
רפואה סינית
רפואה סינית
הגישה הסינית: שילוב בין רפואה אלטרנטיבית למערבית
(ShutterStock)
דר' ג'אנג וונהונג, הרופא המוביל של קבוצת המומחים לטיפול בקורונה בשנגחאי, אמר במסיבת עיתונאים ב-17 באפריל כי: "שיעור הריפוי של הטיפול המשולב ברפואה המערבית והסינית הוא גבוה מאוד. שמנו דגש שווה על טיפולים משתי הדיסציפלינות ועבודת הצוות שלנו היא הרמונית. באמצעות שיתוף פעולה זה אנו לומדים רעיונות ופתרונות חדשים מהרפואה הסינית".
היתרונות של שילוב כזה הם לא רק רפואיים אלא גם פיננסיים, שכן טיפולי הרפואה הסינית הם חסכוניים בהרבה ומצליחים להפחית את ההוצאה הרפואית של הממשלה לטיפול בחולים באופן משמעותי. דרך הטיפול המשולבת הזו היא תופעה ייחודית, שמומלץ ללמוד אותה לעומק ולהבין יותר את יתרונותיה. ככל שמתפרסמים יותר דיווחים, מתגלים גם ביצועים מרשימים של הרפואה הסינית ותרומתה למיגור המגיפה.
הנושא משך תשומת לב רבה ביותר בעולם כולו והוקמו מספר רב של מערכות בשפות רבות כדי להציג את הפתרונות המשולבים בידי אנשי אקדמיה מובילים, חוקרים ורופאים מהשורה הראשונה בסין. במסגרת זו נוצרו שיתופי פעולה עולמיים כדי לקדם את המחקר המדעי שהוכיח את אפקטיביות זו.
מחקרים שונים מצביעים על ההשפעות הטיפוליות הבאות של הרפואה הסינית: 1. עצירת שכפול הנגיף, עיכוב פעילות ויראלית, ניוד מערכת ההגנה לגירוש פתוגנים פולשים. 2. שמירה על נתיבים פתוחים ויעילים לסילוק חומרים פתולוגיים, ניקוי רעלים בסביבה הפנימית, הקלה של דלקת וגודש. 3. אפקט אימונו-מודולרי וריסון תגובת יתר של מערכת החיסון, הפחתת רמות של ציטוקינים דלקתיים, מניעת סערת ציטוקינים ותסמונת מצוקה נשימתית, שיקום הפרעות קרישה ומניעת קריסת איברים.
לסיכום, אצל מטופלים הסובלים מדלקת ריאות חדשה בעקבות זיהום של נגיף הקורונה, עשויים לחול שינויים שונים בתפקוד מערכת החיסון. בשלב מוקדם, תפקוד המערכת החיסונית יורד כאשר הנגיף תוקף. בשלב הביניים, כדי לנייד מספר רב של תאי מערכת החיסון, משתחררים פקטורים דלקתיים רבים המחוללים סערת ציטוקינים וגורמים לפגיעה בתפקודם של איברים רבים. בשלב מאוחר יותר, עם סילוקו ההדרגתי של הנגיף, יכולתו החיסונית של המטופל הינה נמוכה.
על כן, התערבות של הרפואה הסינית בשלבים שונים יכולה לווסת את תפקוד מערכת החיסון, ויכולה אף לעכב את התקדמות המחלה, לקצר את מהלכה ולשפר את אפקטיביות הטיפול. תרופות סיניות מסורתיות יכולות לווסת תגובה דלקתית של הגוף ולשפר את חסינות הגוף באמצעות מגוון שיטות. יתרה מזאת, הרפואה הסינית המסורתית יכולה להקל על תסמינים, למנוע סיבוכים ולגרום לדיכוי עקיף של הנגיף.
ד"ר ג'יה צ'אן היא מומחית ברפואה סינית בישראל וחברה בפורום הבינלאומי של רופאים ומומחים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית