אחת הבדיקות המרכזיות לגילוי מחלת המין עגבת חסרה בישראל. כך נודע ל-ynet. אתמול (א') התבשרו קופות החולים ובתי החולים כי הערכות לבדיקת הסקירה לגילוי סימני עגבת VDRL חסרות, ולא ברור מתי יתחדש המלאי.
קראו עוד:
כבר בפברואר עדכנה המעבדה הארצית של משרד הבריאות שיש מחסור בערכות. "בתחילת חודש פברואר עודכנו על ידי הנציג הישראלי כי היצרן לא יוכל לספק את הריאגנטים לתבחין VDRL0-slide", כתבו אנשי המעבדה. "המעבדה הארצית לבריאות הציבור פועלת לרכישת ריאגנטים מספק אחר המאושר FDA".
אתמול עודכנו הרופאים כי עד כה לא נמצא פתרון, כך שעדיין קיים מחסור בערכות. הבדיקה החסרה היא לא היחידה שעשויה לאתר עגבת, אך חלק מהבדיקות האחרות עשויות להראות תוצאה חיובית בעקבות הדבקה ישנה ומחלה לא פעילה. VDRL היא הבדיקה היחידה שזמינה בקופות ויכולה לאתר הדבקה חדשה. במערכת הבריאות מזהירים: בהיעדר בדיקות, לא נוכל לאתר חולים חדשים במחלה.
1 צפייה בגלריה
עגבת
עגבת
מתסמיני מחלת העגבת - פריחה
(צילום: shutterstock)
עגבת היא אחת משלוש מחלות המין השכיחות ביותר, לצד כלמידיה וזיבה. "זו מחלה שנגרמת על ידי חיידק בשם טרפונמה", מסביר ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה ולמחלות מתפרצות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד. "השלב הראשון שלה כולל תסמינים קלאסיים של מחלת מין כמו גרד. אם המחלה לא מטופלת באנטיביוטיקה, החולה לכאורה מחלים, אבל המחלה נכנסת לסוג של תרדמת בגוף. אחרי כמה חודשים המחלה יכולה להתפרץ שוב, ולא תמיד החולים מקשרים את התסמינים למחלה הראשונית. המחלה יכולה להתפרץ שוב אחרי כמה שנים, ואז יש צורך בחקירה כדי לנסות להבין על מה מדובר".
לדבריו, הבדיקה VDRL נועדה לגלות סיבוב שני או שלישי של המחלה. "בהדבקה חדשה יותר קל לאפיין את זה", הוא אומר. "הבעיה העיקרית היא בהתפרצות שנייה ושלישית, אז יותר קשה להבין קלינית שזו עגבת. הבדיקה באה לגלות אם קיימים נוגדנים נגד חיידק העגבת או האם הגוף ייצר נוגדנים נגדו.
"אנחנו לא יודעים למה הערכות הללו חסרות. כל עוד הן לא קיימות במלאי, אין לנו יכולת לבצע את הבדיקות, ובמקרה של חשד לעגבת אין אפשרות לברר אותו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד מחזיק במלאי לחצי שנה של ריאגנטים לביצוע בדיקות VDRL שנרכשות באופן קבוע ושוטף במשך שנים מספק בארצות הברית באמצעות חברה בישראל. ימים לפני מועד אספקת הבדיקות הודיע הספק הישראלי כי הבדיקות לא יסופקו במועד, עקב כשל בייצורן. בעקבות זאת, אותרו בדיקות מספק אחר, שמאושרות על ידי ה-FDA ושיגיעו לארץ בקרוב. לאחר תיקופן יחל ביצוע של הבדיקות מחדש. הצפי הוא לחדש את השירות בעוד כחודש. המחסור בבדיקות לא פוגע באבחון חולים חדשים".