מחקר ענק שבדק למעלה מ-1.9 מיליון בני נוער ישראלים בגילים 20-16 מצא שעודף משקל והשמנת־יתר מעלים משמעותית את הסיכון לסבול משבץ מוחי לפני גיל חמישים. החוקרים לא מצאו את הסיבה, אך הביעו חשש שלאור העלייה בשיעורי ההשמנה בעולם מספר מקרי השבץ בקרב צעירים צפוי לזנק.
1 צפייה בגלריה
סיכון לשבץ מוחי לפני גיל 50
סיכון לשבץ מוחי לפני גיל 50
סיכון לשבץ מוחי לפני גיל 50
(צילום: shutterstock )
המחקר, שפורסם בימים האחרונים בכתב העת היוקרתי Stroke, ניסה לאתר את הסיבה לעלייה במספר מקרי השבץ המוחי מתחת לגיל 50 שחלה בשנים האחרונות. החוקרים מישראל, מסצ'וסטס ודרום - קרוליינה בדקו את מדד מסת הגוף (BMI) ואת ההיארעות של שבץ מוחי לפני גיל חמישים. הם התבססו על שני מאגרי מידע מרכזיים: מאגר הנתונים של צה"ל ורשם השבץ הלאומי בישראל.
קראו עוד:
החוקרים בדקו את הרישומים בין השנים 2013-1985 של בני נוער וסיווגו אותם לפני מדד מסת הגוף שלהם לקבוצות – תת משקל, משקל תקין, עודף משקל והשמנת־יתר. בהמשך הסקירה של אותה הקבוצה נמצא שבין השנים 2018-2014 אירעו 1,088 מקרי שבץ מוחי בגיל הממוצע 41, חלקם לפני גיל 30. החוקרים מצאו שבני נוער עם עודף משקל היו בסיכון כפול, ובני נוער שסבלו מהשמנת־יתר היו בסיכון של פי 3.4 ללקות בשבץ מוחי לפני גיל 50 בהשוואה לאלו במשקל תקין. הממצאים הופיעו בשני המינים באופן דומה.
החוקרים טרם הצליחו למצוא את הסיבה הקושרת בין השמנה בגיל העשרה למקרי השבץ, ואין מסקנות גם בנוגע להשפעת ירידה במשקל במהלך שנות העשרים, השלושים והארבעים לחיים.
"לאור המגמות המתמשכות של מתבגרים הסובלים מעודף משקל והשמנת־יתר בארה"ב, בישראל ובמדינות מערביות אחרות, אנו מעריכים שתהיה בעתיד עלייה גדולה אפילו יותר במקרי השבץ המוחי בקרב צעירים", הסביר החוקר הראשי, פרופ' גלעד טוויג מחיל הרפואה ומהאוניברסיטה העברית בירושלים.
פרופ' דיפאק בהט מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד הוסיף כי לצד ההשמנה, גורמים נוספים לעלייה במקרי השבץ בקרב אנשים צעירים הם "סוכרת, ובחלק מהמקרים גם שימוש בסמים אסורים".
"חשוב לזכור שגם אדם שסבל מעודף משקל או השמנת־יתר בגיל הנעורים הוא לא חסר אונים", אומר ד"ר רז הגואל, רופא מומחה ומנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "ירידה במשקל בכל גיל עשויה להקטין את הסיכון לסבול ממגוון רחב של מחלות כמו סוכרת ולחץ דם".