אין גבול לאבסורד: אחרי חודשים של מאבק בקורונה, ורגע לפני מבצע החיסונים, יוצאים מנהלי בתי החולים למאבק ישן -חדש על תוספת תקציבים. לטענתם, משרדי האוצר והבריאות ממשיכים לשחוק את השירות הרפואי שניתן בבתי החולים.
המחלוקת הנוכחית קשורה ב”מודל הקאפ”. מודל זה מסדיר במסגרת חוק ההסדרים את ההתחשבנות בין קופות החולים ובתי החולים. החוק קובע תשלום מינימום ומקסימום של קופות החולים לבתי החולים עבור שירותים שהן רוכשות מהם, כולל שירותי אשפוז. המודל מעודכן מדי שלוש שנים, בהסכמת משרדי האוצר והבריאות. מאז יושם, יש שחיקה מובנית בהכנסות בתי החולים, שעליה אמורה לפצות תוספת תקציבית משמעותית. אלא שחוק הקאפ החדש, שגובש בלי ידיעת בתי החולים והוגש לעיונם בשבוע שעבר, ממשיך לטענתם לשחוק את הכנסותיהם.
לטענת מנהלי בתי החולים, החוק החדש, שיהיה בתוקף ארבע שנים במקום שלוש כמקובל, אינו מספק מענה לגידול בתחלואה ולהזדקנות האוכלוסייה. עוד הם טוענים כי ההנחות שיקבלו קופות החולים על מחירון משרד הבריאות יגדלו מ-18.5 אחוז ל-21 אחוז, וכי בתי החולים יקבלו תמריצים לקצר את משך האשפוז של חולים במחלקות הפנימיות, שהוא גם כך מהקצרים בעולם. במקום לקבל תשלום לפי מספר ימי אשפוז, כמו שאר המחלקות, המחלקות הפנימיות יתוקצבו באופן קבוע, בהתאם לציוני המדד לשיפור השירות בהן, מה שיביא בפועל לקיצור משך השהייה של החולים. על פי ההערכות, החוק ייתן לבתי החולים תוספת משאבים של כ-250 מיליון שקל בלבד בשנה, כשבפועל חסרים מיליארדים.
1 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במכתב שיצא ביום רביעי למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, שניהל עד לאחרונה את בית החולים ברזילי, כותבים מנהלי בתי החולים: "המהלך החד-צדדי של האוצר מערער את אמון הצוותים הרפואיים במי שמנהיג אותנו. לא ייתכן שבעת הזו מתוכננים שינויים מהותיים שיערערו את יציבות בתי החולים ואת היכולת לטפל בחולים".
ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, אמר: "בתי החולים התגייסו בשנת הקורונה לתת מענה לאוכלוסייה. החוק הנוכחי מחזיר את המנהלים לחזר על דלתו של האוצר ולבקש תוספות תקציב, כמו קבצנים". פרופ' ארנון אפק, מ"מ יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים: "החוק החדש גובש במחשכים, באפס שקיפות, תוך שהצוותים הרפואיים נלחמים בקורונה. במגפה הבאה מערכת האשפוז לא תוכל לתת מענה לאיש".
ד"ר מיקי הלברטל, יו"ר פורום מנהלי בתי החולים הממשלתיים ומנהל רמב"ם, הוסיף: "במקום לתת מיליארדים כדי לשקם את מערכת הבריאות, מסתפקים ב־250 מיליון שקל, ומתוכם 90 מיליון שקל בלבד למחלקות הפנימיות. צריך להפסיק את ההרעבה הכרונית של מערכת הבריאות".