"המפגשים לפני הסגר יכולים להדביק ולגרום למחלה קשה": שלושה ימים לפני סגר בן שלושה שבועות אליו נכנסת מדינת ישראל, התראיין פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים בתוכנית "מגן ישראל", באולפן ynet. בריאיון הוא סיפר על מצב בתי החולים המאותתים על מצוקה, על מספר החולים המתגבר ועל החשיבות שבמניעת מפגשים עם אוכלוסייה המוגדרת בסיכון לפני הסגר.
"המתווה הסופי של הסגר עוד לא ידוע", סיפר פרופ' בליצר, "אבל רצינו מהלך אפקטיבי שימנע התקהלויות ויאפשר לנו להוריד את התחלואה באופן משמעותי, תוך פגיעה מינימלית בכלכלה. הציבור הוא חלק חשוב בהחלטה וחשוב שיבין את הסכנה בפניה הוא ניצב. בקבוצות הסיכון 30% מהנדבקים בנגיף הקורונה ימצאו את עצמם בבתי החולים במצב קשה. אלה מספרים קשים ודרמטיים.
"גם אם אדם הוא לא בקבוצת סיכון, אבל יש לו אבא, אמא או דוד שנמצא בקבוצות הללו - הוא מסכן אותם במידה והוא לא נזהר. שיעורי התחלואה היום כל כך גבוהים שאין מנוס מאשר להתנהג בזהירות. חייבים לגלות אחריות אישית. היום כל אדם הוא בחזקת מידבק. גם אם אתה מרגיש טוב, גם אם אתה לא יודע שפגשת אדם חולה - צריך להתנהל ביומיום כאילו אתה מידבק. זה נכון בייחוד סביב קרובי משפחה שנמצאים בסיכון גבוה".
פרופ' בליצר הסביר בריאיון כי גם אזרחים שמבקשים להיפגש עם קרובי משפחתם לפני הסגר צריכים להתנהג בזהירות יתרה. "מי שלא יודע בוודאות אם קרוב משפחה שלו או הוא עצמו בסיכון גבוה, חשוב שיבצע את הסימולטור באתר "כללית" וידע אם הוא מצוי בסיכון. חשוב להיפגש בזהירות גדולה, רק תחת כיפת השמיים, במרחק ניכר זה מזה ועם מסכות. המפגשים לפני הסגר יכולים להיות הרגע בו תדביקו קרובי משפחה ותגרמו להם למחלה קשה. זה דורש היגיון בריא והתנהגות אחראית".
2 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לטירה בעקבות הסגר הלילי
ישראל נכנסת לסגר נוסף
(צילום: טל שחר)

"חייבים לעשות ריסט - ומשם להתקדם"

לדבריו של בליצר, אין ברירה אלא לסמוך על הציבור שיעשה ככל שביכולתו לשים קץ לתחלואה המתגברת. "השילוב בין האמצעים שאנחנו נוקטים בהם לבין אחריותו הבסיסית של הציבור יכולה להוריד באופן משמעותי את התחלואה ואני מקווה שכך יהיה. השבועות הקרובים הם מבחן, ואנחנו חייבים להצליח להוריד את התחלואה כדי להגיע לפאזה של חיים נורמליים ככל האפשר לצד הנגיף ושמירה על משק פתוח. מדובר במרתון שיימשך כל החורף".
בתי החולים בארץ, לדבריו של פרופ' בליצר, עוד לא במצב של קריסה, אך אותות המצוקה שלהם מספיקים כדי לנקוט בצעדים. "מספר החולים ממשיך לעלות באופן מדאיג, זרם החולים ממשיך לעלות ואנחנו רואים יותר הדבקות באוכלוסייה המבוגרת. אנחנו יודעים ששבועיים מהיום אנחנו נראה את אותם נדבקים חדשים במחלקות הטיפול הנמרץ.
"במקביל, הצוותים הרפואיים נמצאים בשחיקה. יש מספר גדל של אנשי צוות בבידוד, מה שיוצר מעגל קסמים שמגביר את שחיקת כל הצוותים. בסופו של יום אי אפשר להמשיך ככה. חייבים לעשות מהלך כדי לקטוע את זה, לעשות ריסט ומשם להתקדם".
בריאיון, נשאל פרופ' בליצר על מתווה היציאה מהסגר, שמומחים רבים טוענים כי הוא השלב הקריטי ביותר בשמירה על יציבות בתחלואה. "בשונה מהסבב הקודם, כל המערכות עובדות יחד בתוכנית אחידה כדי לנסות להביא אותנו למציאות חדשה. יש מאמץ עצום ליצור תהליך של קטיעת שרשראות הדבקה ויצירת מערכות מידע חדשות. אבל זה לא פשוט - גם צה"ל וגם משרד הבריאות עוסקים בזה וזה לוקח זמן.
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בשיבא
מחלקת קורונה בשיבא
"בין 10 ל-15 אנשים ביום נפטרים בישראל בגלל הקורונה"
(צילום: AFP)
"חייבים לנצל את תקופת המגבלות ואת הסגר בשבועות הקרובים כדי לתת עוד דחיפה, להמשיך ולעשות תוכנית מסודרת גם לתהליך היציאה וגם לחורף הקרוב. צריך לעבוד על יצירת מדדים ברורים ושקופים שיאפשרו גם לציבור וגם למקבלי ההחלטות לדעת שאנחנו מגיעים למקום הזה מוכנים יותר, אחרת המצב יהיה מסוכן, אסור להגיע למצב בו נצטרך לעשות מהלך דומה. המטרה כרגע היא הקטנה של מספר החולים כדי שנוכל להגיע לסוף אוקטובר עם מספר נדברים נמוך. כך ירד העומס על בתי החולים ונתרחק מהמקום של אי-ספיקת מערכת הבריאות".
לבסוף, התייחס בליצר לנתונים שהוצגו בכנסת לפיהם מספרי המתים מקורונה גבוהים כתוצאה מיד מכוונת: "בפועל נפטרים בין 10 ל-15 אנשים ביום בגלל הקורונה. רוב האנשים נפטרים בגלל המחלה באופן ישיר כי המחלה הוציאה את מחלות הרקע שלהם מאיזון. המחלה גורמת גם לתמותה של אנשים צעירים, פוגעת גם באנשים עם מחלות רקע מינוריות יחסית וקוטעת את חייהם של אנשים שהיו יכולים לחיות שנים קדימה. הנזקים של המחלה עצומים והניסיון להטיל ספק בתופעה הזו בגלל אותן אנקדוטות של אנשים שנפטרו לא בגלל הקורונה ונרשמו ככאלה, מסיתה אותנו מהעיקר. המוות של הרוב המכריע של האנשים הללו היה בר מניעה אם אנחנו כחברה היינו מקטינים את הפצת המחלה".

"הסגר הוא תוצאה של כישלון מנהיגותי"

"הסגר הזה הוא תוצאה של כישלון מנהיגותי. אם לא נתקן את הכישלון המנהיגותי, נחזור לסגר שלישי. ההנהגה טעתה בגדול בכל שלב של הדרך ולא עשתה את הדברים הנכונים
באולפן התראיינו גם ד"ר דברה ווסט, מנהלת מחלקת המיון בביה"ח אסותא אשדוד, ופרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, והביעו דעתם על התמודדות ישראל עם מגפת הקורונה לקראת הסגר.
"סגר הוא אמצעי נדרש כרגע, הלוואי ולא היינו מגיעים לזה", אמרה ד"ר ווסט. "אם היינו ממושמעים מספיק והייתה לנו אמונה מספקת בהנחיות שקיבלנו, לא היינו מגיעים למצב הזה. יש חוקים ונהלים מאוד פשוטים שהיינו יכולים לשמור עליהם, אבל בארץ 50% מהאנשים בלי מסכות. את תוצאות הסגר אנחנו נראה רק בעוד חודש, ואנחנו מקווים שסגר יביא לירידה משמעותית במספרים".
אל מול דבריה של ד"ר ווסט, אמר פרופ' לוין כי יכולתו של הציבור להתנהל כראוי נכשלה בגלל אי-הבהירות של ההנהגה. "הסגר הזה הוא תוצאה של כישלון מנהיגותי, ואם לא נתקן את הכישלון המנהיגותי אנחנו נחזור לסגר שלישי. צניעות וביקורת עצמית גם הם כלים להתמודד עם המגפה. ההנהגה טעתה בגדול בכל שלב של הדרך ולא עשתה את הדברים הנכונים. ההנחיות לא ברורות ושרירותיות - איך הציבור יבין מה צריך לעשות"?
לדבריו הצטרפה ד"ר ווסט שאמרה: "הבעיה היא באמת באמון הציבור. הציבור לא מאמין בהחניות ולא מבין אותן, וגם אני כאשת מקצוע לא מבינה אותן לרוב. מי הולך להתפלל? איפה הולכים לעשות מניין? אנשים לא מבינים ולא חושבים שסגר יעזור. גם הציבור הרפואי נמצא בבעיה, גם אנחנו לא מבינים את השיקולים.
"קיים עומס על המערכת, והמטרה כרגע היא לא להגיע למצב שאנשים מגיעים לקבל רפואה דחופה ונגיד להם ללכת הביתה כי אנחנו לא יכולים לטפל. זה מחיר מאוד כבד וממנו אני מפחדת. אנחנו במלחמת התשה של חצי שנה, ויש לפנינו לפחות עוד חצי שנה".
בתוך כך, מספרי הנדבקים החדשים בקורונה ממשיכים לזנק: מנתוני משרד הבריאות המעודכנים שהוצגו בהערכת מצב הבוקר (ג') עולה כי אתמול אובחנו 4,812 ישראלים שנדבקו בנגיף הקורונה. מספר הנפטרים עומד הבוקר על 1,136.בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,145 חולים - מדובר במספר שיא של מאושפזים מאז הגעת הנגיף לארץ בפברואר. מצבם של 521 חולים מוגדר קשה ו-141 מהם מחוברים למכונות הנשמה. על פי הנתונים של משרד הבריאות, אתמול פוענחו למעלה מ-47 אלף בדיקות - יותר מ-10% מהן היו חיוביות.