סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל מכרמי צור, לוחם בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים, שנפטר מפצעיו לאחר שנפצע אנושות בקרב במרכז רצועת עזה לפני כעשרה ימים, הציל במותו שישה חולים - לאחר שאיבריו נתרמו והושתלו. כך עדכן הבוקר (יום א') המרכז הלאומי להשתלות. בין היתר זכתה תינוקת בת שמונה חודשים להזדמנות חדשה לחיים לאחר שקיבלה תרומת אונת כבד.
  • לחתימה על כרטיס אדי באתר המרכז הלאומי להשתלות - לחצו כאן
לאחר שנפצע הועבר סמ"ר סמו לבית החולים בילינסון, שם נלחמו הרופאים על חייו ולבסוף נקבע לו מוות מוחי.
2 צפייה בגלריה
סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל
סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל
סמ"ר יהונתן יצחק סמו ז"ל
משפחתו ביקשה לתרום את איבריו והחלטה אצילית זו הצילה שישה: את חייו של יעקב מלכה, אב לארבעה מקרית גת שסובל כבר שנים מאי ספיקת לב ואף עבר השתלת לב מלאכותי. בשנים האחרונות מצבו הוסיף להידרדר, הוא היה בסכנת חיים וכעת זכה לתרומת הלב. גם של מושתל הריאות מאיר אצבהא בן 36 מקרית גת, נשוי ואב לשניים, סוהר שב"ס לשעבר ש סבל ממחלת ריאות קשה שסיכנה את חייו, לאחר שחלה בקורונה נפגעה עוד יותר בריאותו ויכולת התנועה שלו והוא נזקק באופן דחוף להשתלת הריאות. וגם את חייהם של בן 51 באיכילוב שהושתל בו כבד. בנוסף, אונת כבד הושתלה בתינוקת בת 8 חודשים בשניידר, כליה אחת הושתלה בבן 10 בשניידר וכליה נוספת בבן 50 בהדסה.
משפחתו של יהונתן מסרה: "יהונתן היה בן בכור להוריו, אילת ומשה ואח לבארי, לביא, תמר ואחינעם. בעל עיניים יפות, גדולות וחיוך כובש. מעולם לא התלונן על קשיים.
מושתל הלב מספר:
קראו עוד:
"כנער, הדריך בתנועת בני עקיבא והתנדב במקומות רבים. הוא השתתף בתוכניות אקדמאיות לנוער מצטיין. למד בישיבת 'נווה שמואל' ביישוב אפרת ולאחר מכן המשיך למכינה קדם צבאית 'אדרת' בכפר סילבר, המשלבת דתיים וחילונים. לקראת הצבא התמיין למודיעין אך התעקש לעשות שירות משמעותי כלוחם בצנחנים, כמו דודיו ובני הדודים שיש ביניהם נציגים ביחידות שונות. במלחמה היה בתפקיד של שליטה ובקרה של המ"פ ולחם עם הכוח הראשון".
משפחתו סיפרה שיהונתן חתם על כרטיס אדי מיוזמתו. אמו מצאה יום אחד את הכרטיס ושאלה על כך. הוא השיב לה "כן, חתמתי מזמן". "לא הייתה התלבטות בכלל אם לתרום את איבריו. זה היה יהונתן. כל דבר עשה בחיוך, מתוך הבנה, מחויבות ורצון לעזור. העובדה שחלק ממנו ימשיך לחיות ולעזור לאחרים, אין מרומם יותר מזה. בזכותו במהלך השבעה חתמו אנשים רבים על כרטיס אדי, ויחתמו עוד".
פרופ' דן ערבות, מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבילינסון שביצע את השתלת הלב: "הלב הזה, שפעם בגופו של יהונתן ז"ל והיום פועם בגופו של יעקב, הוא הלב של מדינת ישראל. מדינה שבה באירועים הקשים ביותר רואים את האחר".
מנהל היחידה לאי ספיקת לב במערך הקרדיולוגיה בבילינסון, ד"ר טוביה בן גל: "יעקב זכה בלב צעיר ובריא, מתוך האסון הקשה שפקד את משפחת סמו. מאז אותה שבת שחורה, האובדן נמצא במקומות רבים, וקשה מאד למצוא ניחומים. הצלת חייו של יעקב היא נקודת אור אחת בתוך התקופה הקשה שעוברת על כולנו. אין לתאר את תעצומות הנפש העילאיות של משפחה הבוחרת להציל חיים בתוך האבל הפרטי הבלתי נתפס שלה. ליבנו ולב כל העם עם המשפחה האצילית".
2 צפייה בגלריה
מושתל הלב, יעקב מלכה, עם פרופ׳ ברק וד״ר בן-גל.
מושתל הלב, יעקב מלכה, עם פרופ׳ ברק וד״ר בן-גל.
מימין: פרופ׳ ברק, מושתל הלב וד״ר בן-גל.
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' ירון ברק, מנהל היחידה להשתלות לב-חזה בבילינסון: "אירוע השתלה הוא מורכב וכאשר הוא מבוצע בזמן מלחמה והתורם הוא חייל שנפל בהגנה על כולנו - אנחנו ניגשים למשימה ביראת קודש גדולה אף יותר, ובלב כבד. יהונתן בחייו ובנופלו שמר והציל אנשים בישראל. כשהלב התחיל לעבוד בגופו של המושתל, הרגשנו ניצחון אדיר".
מושתל הלב, הודה לבני המשפחה ואמר: "אלה רגשות מעורבים לקבל השתלת לב מחייל שנפל. אף אחד לא ייחל לכך. קודם לא יכולתי ללכת 50 מטרים מבלי להתעייף ועכשיו יש לי לב של אדם צעיר בן 21. הוא נתן לי את הזכות לרדוף אחרי הילד בן השנה וחצי שלי. אני מייחל לעלות לקברו של יהונתן ז״ל ולומר לו תודה בשמי ובשם כל המשפחה שלי. אשמח מאוד לפגוש את המשפחה של יהונתן ז״ל ולהודות גם להם".
פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון: "המלחמה הזו מלאה ברגעים כואבים ומורכבים וכשהרמתי את הטלפון והתקשרתי למאיר עם הבשורה שיש תרומה, היה עוד רגע קשה כזה. בתוך מלחמה שיש בה עצב, אבל גם קצת תקווה".
מושתל הריאות, אמר לאחר ההשתלה: "אני מאוד מודה למשפחת סמו שעשו את הדבר הכי אצילי ברגע הכי כואב שלהם. בתוך המלחמה הזו והימים הנוראיים, קיבלתי קרן אור ואוויר לנשימה".
תמי פינק מתאמת ההשתלות בבית החולים בילינסון: "יהונתן נפל בהגנה על המולדת ומשפחתו כמו המשיכה את שמו יהו-נתן נתנה חיים ל-6 אנשים בהחלטה אצילית ומרגשת זו.".