ריצה היא פעילות ספורטיבית פופולרית בעלת מגוון יתרונות בריאותיים. עם זאת, לא מעט פציעות ספורט משויכות לעוסקים בה. מביניהן, תחושת שריפה בכפות הרגליים היא אחת התופעות היותר שכיחות.
כתבות נוספות:
תחושת השריפה לרוב מופיעה ברמה של כאב בינוני ולעתים אף חזק. במקרים מסוימים הכאב יהיה חמור עד כדי הפרעה בשינה, ואילו במקרים אחרים לתחושת השריפה תתלווה גם תחושת נימול של האזור.
אופן ההתמודדות בקרב רצים עם בעיה זו חשוב באופן מיוחד, על מנת למנוע פגיעה ביעילות האימון. יתר על כן, לפעמים תחושה זו עלולה להיות סימן לבעיה רצינית יותר, לכן חשוב למצוא את המקור לבעיה. לפניכם הגורמים האפשריים והפתרונות.
4 צפייה בגלריה
גבר בודק את כף הרגל
גבר בודק את כף הרגל
פוגעת ביעילות אימון הריצה. תחושת שריפה ברגליים
(shutterstock)

חיכוך

במקרים רבים תחושת השריפה נגרמת מחיכוך פשוט של הנעליים. החיכוך נגרם מתנועה לפנים ולאחור של הרגל בתוך הנעל, ושפשוף של הגרב והסוליה מבפנים. זאת גם סיבה ליצירת שלפוחיות וחשוב להתייחס לכך.
במקרה שזו אכן התחושה, ייתכן שהנעליים צפופות מדי, שהגרביים נוטות להשתפשף, או שכפות הרגליים נוטות להזעה. ניתן לפתור בעיה זו באמצעות שימוש בגרביים המיועדים לאימון ספורטיבי. בנוסף, יש לוודא שהנעליים מותאמות לכף הרגל. ניתן אף להשתמש במעט אבקת טלק להפחתת שפשופים.
4 צפייה בגלריה
פצע בכף הרגל הנובע מחיכוך
פצע בכף הרגל הנובע מחיכוך
פצע חיכוך בכף הרגל
(shutterstock)

חום

יכול להיות כמובן שתחושת השריפה נובעת מתחושת חום גבוה שהרגליים מייצרות בגלל נשיאת משקל ושימוש מרובה בהן. לדוגמה, נשים בהיריון עלולות לסבול מכפות רגליים שורפות בשל המשקל הרב שהרגליים נושאות, או בשל שינויים הורמונליים המתרחשים בהיריון הכוללים עלייה בחום הגוף. על כך ניתן להקל באמצעות נעליים תומכות וגרביים מחומרים נושמים ומאווררים יותר.

פגיעה עצבית

תחושת נימול בכף הרגל עלולה להיות סימן לנזק עצבי, הנובע לרוב מעומס רב על כפות הרגליים. במקרה כזה כדאי להתייעץ עם רופא ולשקול התאמה אישית לנעליים ומדרסים. סיבה נוספת היא חוסר איזון של רמת הגלוקוז בגוף, כפי שמתרחש בעיקר אצל חולי סוכרת.
גם מחסור בוויטמין B12 יכול להיות מקור לתחושת חום הקשורה לנזק עצבי. במקרה כזה תורגש בנוסף לתחושת הנימול ברגל גם תחושת שריפה. ניתן לנסות להוסיף לתפריט התזונתי את הוויטמין ולראות אם חל שיפור.
4 צפייה בגלריה
תחושת נמלול ברגליים
תחושת נמלול ברגליים
תחושת נמלול ברגליים נובעת לרוב מנזק עצבי

פרונציה

במקרה שקיימת פרונציה מוגברת בכפות הרגליים (כלומר, כפות רגליים קורסות) בזמן ריצה, תגרום התופעה לפיזור לחצים בלתי תקין על כף הרגל. אפשרות זו עלולה להוביל לנזק במערכת כלי הדם באזור או לתסמונת התעלה הטרסלית, המתבטאת בפגיעה עצבית כואבת בחלקה הפנימי של כף הרגל. הפתרון הטוב ביותר במקרה זה הוא שימוש במדרסים מותאמים אישית לאחר בדיקת ניתוח הליכה.

פטרייה בכף הרגל

זיהום פטרייתי נפוץ בכף הרגל, המופיע על העור בין הבהונות ועל סוליית כף הרגל. זיהומים פטרייתיים הם מדבקים מאוד ולרוב נדבקים מהם במקומות ציבוריים שבהם אנשים נוהגים ללכת יחפים, כמו חדרי כושר, בריכות שחייה ומכוני יופי.
הסימפטומים הצפויים להימצאות פטרייה הם גירוד או תחושת שריפה בכפות הרגליים. העור עצמו יהיה אדום, מתקלף או קשקשי, ועלולות להופיע שלפוחיות עם נוזל בתוכן. לעתים ניתן להתבלבל ולחשוב שמדובר ביובש בעור בלבד. האבחנה לזיהום הפטרייתי היא לרוב קלינית. לעתים רחוקות בלבד יהיה צורך להיעזר בדגימת הרקמה המזוהמת כדי לאשש את האבחנה.
4 צפייה בגלריה
רגל עם זיהום פטרייתי
רגל עם זיהום פטרייתי
כף רגל עם זיהום פטרייתי
(shutterstock)
גורמים נוספים אפשריים לכפות רגליים שורפות כוללים מחלות כליות, היפותירואידיזם: תת-פעילות של בלוטת התריס, טיפולי כימותרפיה, תסמונת כאב כרונית, שימוש יתר באלכוהול, HIV או סוכרת.
במקרים שבהם החלה תחושת הנימול באופן פתאומי, במיוחד לאחר חשיפה לרעלנים, או בעת הופעת פצע פתוח בכף הרגל שנראה מזוהם בקרב חולי סוכרת, או אם עוצמת הסימפטומים עולה, או מורגש איבוד תחושה בבהונות או בכף הרגל - יש לפנות באופן מיידי לרופא. אם התופעה נמשכת לאחר האבחון ובירור הגורם מומלץ לפנות לטיפול שמרני.
הכותב הוא מחבר הספר "תנועה, כאב ומה שביניהם" – המדריך המלא לאבחון וטיפול בכאבים בתנועה.