בניגוד להערכות במערכת הבריאות, ההסתדרות הרפואית לא הודיעה על השבתת המערכת כצעד לבלימת החקיקה במסגרת המהפכה המשפטית. אחר הצהריים (יום ה') הסתיימה הפגישה במזכירות ההסתדרות הרפואית, שבה הסמיכה את הנהגת ההסתדרות הרפואית לנקוט את כל האמצעים "כולל ארגוניים הדרושים למנוע את ביטול עילת הסבירות".
ההסתדרות הרפואית מסרה בתום בתום ישיבה מיוחדת של הנהגת ההסתדרות, כי החליטה להתנגד לחוק ביטול עילת הסבירות "שכן הוא יפגע אנושות במערכת הבריאות ולא מדובר בחשש תיאורטי בלבד".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, אמר: "לאחר שבחנו את השלכות חוק ביטול עילת הסבירות במתכונתה הנוכחית על מערכת הבריאות, הוחלט להתנגד לחוק ביטול עילת הסבירות שכן הוא יפגע אנושות במערכת הבריאות. חברי המזכירות הסמיכו את הנהגת הר"י להיאבק בכל האמצעים העומדים לרשותה לרבות צעדים ארגוניים משמעותיים". עוד נאמר כי "ההסתדרות הרפואית קוראת לממשלה להתעשת ולהימנע מהחרפת השסע והתדרדרות למלחמת אחים".
רק בשבוע הבא תכריע ההסתדרות הרפואית אם ובאיזו עוצמה לנקוט צעדים כלשהם. מוקדם יותר היום נשלח מכתב בחתימת כ-1,000 רופאים ליו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), לקראת ישיבת מזכירות הר"י, עם הדרישה להכריז על שביתה כללית במערכת הרפואה "עד גניזה מוחלטת של ההפיכה".
הישיבה התקיימה על רקע משבר אמון קשה בין חלק ניכר מהרופאות והרופאים להנהגת ההסתדרות, בעקבות היעדר נקיטת עמדה ברורה או צעדים ארגוניים נוכח התקדמות החקיקה. מנגד, קבוצת רופאים אחרת דווקא מתנגדת להשבתה ותומכת במהלכי הממשלה.
עוד בנושא:
"רופאים חברי הר"י צופים בתדהמה ובסלידה עמוקה בשתיקת הכבשים של הארגון בשעה שהארץ משנה את פניה", כתבו החתומים על המכתב, ובהם רופאים בכירים. "כיו"ר הארגון אתה יודע היטב כי עמדת הרוב המכריע של חבריו היא שההפיכה המשטרית הקורמת עור וגידים בעוד דברים אלה נכתבים, תזיק לרמת הרפואה בארץ, תפגע בציבור המטופלים, ותאיין את הישגיה הכבירים של הרפואה הישראלית".
3 צפייה בגלריה
מחאת הרופאים נגד הרפורמה המשפטית בירושלים 13.2.2023
מחאת הרופאים נגד הרפורמה המשפטית בירושלים 13.2.2023
מחאת הרופאים נגד המהפכה המשפטית
(צילום: ד"ר עופרי דון טופילד)
לטענת הרופאים, "באין חופש, אין חינוך רפואי, אין מנהיגות מקצועית, אין חופש התארגנות ואין רמה סבירה של רפואה. מעבר לכך, לא קשה לראות מה ההפיכה המשטרית מעוללת כבר עתה ללשכת עורכי הדין, משעה שתוצאות הבחירות שלה לא תאמו לציפיות המשטר. מדוע תהיה הר"י מוגנת? הנרצה לפעול במדינה שבה המשטר שולט בהר"י, ממנה את המשרות, מחליט מי יהיו יושבי ראש האיגודים? ממנה מנהלי מחלקות?".
פרופ' ציון חגימשבר אמון. פרופ' ציון חגי
3 צפייה בגלריה
מכתב הרופאים להר"י
מכתב הרופאים להר"י
קוראים לשביתה כללית. מכתב הרופאים
הרופאים סיימו את מכתבם בקריאה ליו"ר "להכריז על שביתה כללית במערכת הרפואה עד גניזת מוחלטת של ההפיכה. כמה ימי סבל כעת עדיפים על עידנים של רפואת עולם שלישי כמקובל במשטרים לא דמוקרטיים". עוד כתבו הרופאים כי "לא נהיה כאינטלקטואלים, המדענים והמשכילים של גרמניה 1933".
"רופאים חברי הר"י צופים בתדהמה ובסלידה עמוקה בשתיקת הכבשים של הארגון בשעה שהארץ משנה את פניה", כתבו החתומים על המכתב, ובהם רופאים בכירים. "כיו"ר הארגון אתה יודע היטב כי עמדת הרוב המכריע של חבריו היא שההפיכה המשטרית הקורמת עור וגידים תזיק לרמת הרפואה בארץ ותפגע בציבור המטופלים"
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התייחס אף הוא לדברים היום: "אנחנו במצב חירום דמוקרטי ובריאותי. ביטול עילת הסבירות יפגע אנושות בזכויות המטופלות, המטופלים, הרופאות והרופאים, באיכות הרפואה ובבריאות הציבור, באוטונומיה המקצועית ובהכשרת הרופאים. הצהרת הר"י, אותה אישרו 90% מהרופאים, קובעת מפורשות כי על הר"י לפעול במקרה של חשש לפגיעה. הגיע שעת האמת - הפגיעה מתרחשת עכשיו.
פרופ' חגי לויןפגיעה אנושה. פרופ' חגי לויןynet
"באסיפת החירום שהתקיימה ביום שלישי הובהר כי שתיקה בעת הזאת היא פוליטית ומנוגדת לדעת רוב אנשי הבריאות. גם על פי הייעוץ המשפטי של הר"י, שיוצג היום במזכירות, יש הצדקה וגיבוי לפעולה. לכן חברי המזכירות ויו"ר הר"י יהיו מחויבים לייצג נאמנה את שבועת הרופא והצהרת הר"י, ואת דרישת רוב החברים, ולנקוט מיידית באמצעי התנגדות להמשך חקיקת ביטול עילת הסבירות".
המכתב נשלח לאחר שביום השיבוש השבוע נערך כינוס בהשתתפות מאות רופאות ורופאים במוזיאון תל אביב, ובו התגלעה המתיחות ביניהם לבין הר"י והעומד בראשה, פרופ' חגי. חלק מהנוכחים כינו את הסיטואציה "קו פרשת המים מבחינת היחסים בין הרופאים להסתדרות הרפואית".
3 צפייה בגלריה
מחאת הרופאים
מחאת הרופאים
כנס המחאה השבוע
(צילום: אדיר ינקו)
פרופ' חגי לא הגיע לכינוס מאחר שהוא שוהה מחו"ל, ובמקום נכחה מזכ"לית ההסתדרות, לאה ופנר. "נציג ההסתדרות הרפואית בכנס איכזב אותנו", אמרה רופאת המשפחה ד"ר רות גופן, שהגיעה לכנס, "הוא הודיע שמועצת ההסתדרות הרפואית תתכנס לקבל החלטות רק בעוד יומיים, וגם אז לא ברור אילו החלטות הם יקבלו. וזאת אחרי שעורכי הדין הסבירו לנו כיצד מערכת הבריאות הציבורית נמצאת בסכנה ממשית".
לדבריו של פרופ' דורון קופלמן, נציג מחאת 'החלוקים הלבנים', "אין רפואה הומנית, חומלת ומתקדמת במשטרים דיקטטוריים. הרפואה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה הדרת נשים, עיגולים שחורים על תמונות של נשים, הפרדה ובהמשך גם איסור מינוי נשים. הרפואה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה הדרת טיפול בלהט"ב או חס ושלום טיפולי המרה פרימיטיביים או חדרים נפרדים ליולדות מדת מסוימת עם צבע עור מסוים".
פורסם לראשונה: 10:23, 13.07.23