מתברר שתוחלת החיים קשורה לא רק בגנטיקה. כך עולה ממחקר של אוניברסיטת תל אביב שבדק אלפי גברים ישראלים במטרה לדעת מה הסיכוי של גבר בן 40 להגיע לגיל 80. החוקרים מצאו כי משתנים שונים משפיעים על הסיכוי לכך, ובהם אורח החיים, המצב הסוציואקונומי וחיי המשפחה. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת Journal of Clinical Medicine.
המחקר נערך על ידי חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר: פרופ' אורי גולדבורט מהחוג לאפידמיולוגיה ולרפואה מונעת, ד"ר שחר לב-ארי מהחוג לקידום הבריאות, הסטודנטיות לקידום הבריאות אן מארי נוביק ואדוה זמר ופרופ' יריב גרבר מהחוג לאפידמיולוגיה ולרפואה מונעת.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
גברים קשישים זקנים מבוגרים גיל הזהב
גברים קשישים זקנים מבוגרים גיל הזהב
על פי דו"ח ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת בין עשר המדינות עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר
(צילום: shutterstock)

המאפיינים שמנבאים את תוחלת החיים

החוקרים התבססו על מעקב של 45 שנה אחר בריאותם ודפוסי התנהגותם של כ-10,000 גברים ישראלים, כולם עובדי מדינה. בתחילת המחקר היו המשתתפים בני 40 בממוצע, ולאורך השנים מתו 64% מהם ממחלות שונות. החוקרים התייחסו למצבים רפואיים שונים, בהם לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, השמנה, סוכרת ועישון, וכן למצב סוציואקונומי נמוך ולבעיות משפחתיות.
מהממצאים עולה:
  • לגברים ישראלים בני 40 ומעלה שחיים עם אחד המאפיינים שנבדקו, היה סיכון מוגבר פי 1.51 למות לפני גיל 80 בהשוואה לאלו שחיו ללא אף מאפיין מהרשימה.
  • לאלו שחיו עם שלושה מאפיינים מהרשימה היה סיכון מוגבר פי 2.5 למוות.
  • למי שחי עם לפחות חמישה מאפיינים היה סיכון מוגבר פי 3.10 למות לפני גיל 80.
מאפיינים תוחלת חיים
ממצא נוסף חשוב שעולה מן המחקר מצביע על כך שהצטברות של סוגים שונים של מאפיינים התנהגותיים או קליניים כמו עישון, לחץ דם גבוה ומרכיבים פסיכו-סוציאליים כגון קשיי משפחה, היא המנבא הטוב ביותר לתוחלת חיים קצרה יחסית.
החוקרים הסיקו כי הסיכון של גברים צעירים למות מוקדם יחסית תלוי במספר המאפיינים, ולא בהכרח בסוגם. "מצאנו שמדובר בשילוב של גורמים התנהגותיים, ביולוגיים ופסיכו-סוציאליים", אומר ד"ר בן-ארי. "השאלות הן לא עד כמה אתה מאושר בחיי המשפחה, האם אתה מעשן או האם אתה סובל מלחץ דם גבוה, אלא צריך לקחת בחשבון שילוב של המאפיינים. ככל שיש לך יותר מאפיינים התנהגותיים וקליניים, הסיכוי לאריכות חיים יורד משמעותית".
הצטברות של סוגים שונים של מאפיינים התנהגותיים או קליניים כמו עישון, לחץ דם גבוה ומרכיבים פסיכו-סוציאליים כגון קשיי משפחה, היא המנבא הטוב ביותר לתוחלת חיים קצרה יחסית
על פי דו"ח ארגון הבריאות העולמי מ-2020, ישראל נמצאת בין עשר המדינות עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר. ביפן תוחלת החיים היא הגבוהה בעולם (84.2), ואחריה שווייץ וקוריאה הדרומית (83.4), ספרד וסינגפור (83.2), קפריסין, אוסטרליה, איטליה, נורבגיה וישראל (בשתיהן תוחלת חיים ממוצעת של 82.6 שנים). תוחלת החיים של הגברים בישראל היא 80.7, ושל הנשים - 84.3.
בפילוח בין המינים, ישראל יורדת מעט ממיקומה בדו"חות הקודמים: תוחלת החיים של הגברים בישראל נמצאת במקום העשירי בדירוג העולמי ומגיעה ל-80.7 שנים בממוצע. הגברים שהכי מאריכים חיים בעולם הם השוויצרים עם 81.7 שנים בממוצע, אחריהם בתוחלת חיים דומה הגברים ביפן, אוסטרליה, קפריסין, נורבגיה, וסינגפור. באיטליה, שוודיה, איסלנד וכאמור גם אצלנו בישראל, תוחלת החיים הממוצעת של הגברים היא קצת יותר מ-80 שנים.