ד"ר איתמר בוצר בשיתוף אינפומד
מפרק הירך הוא מפרק כדורי בצורת מכתש ועלי. מבנה זה מאפשר לירך לנוע בכל טווחי התנועה. הלברום היא מעין טבעת עשויה מסחוס גמיש אשר אמונה על אטימת המפרק, על יציבותו ועל פיזור עומסי המשקל המופעלים עליו. פגיעה בלברום עלולה לגרום לכאבים, למגבלה בתנועה ובתפקוד.
צפו ברופא מסביר


מה גורם לקרע בלברום?
אחת הסיבות השכיחות ביותר לקרע של הטבעת הסחוסית היא תסמונת התפס. במצב זה, העצמות אינן עגולות וקיימות בליטות על גביהן הגורמות לקריעת הלברום. סיבה נפוצה נוספת היא תסמונת הצביטה השכיחה בקרב אלה העוסקים בפעילות ספורטיבית. במצב זה תנועות לא שגרתיות חוזרות (כמו למשל ביצוע שפגט על-ידי רקדניות בלט מקצועיות), הן אלה המובילות לקרע של הטבעת הסחוסית.
איך מאבחנים קרע בלברום?
כאמור, אחד התסמינים המרכזיים לפגיעה בלברום הם כאבים אזוריים. לכן, במקרה בהם מורגשים כאבים בירך חשוב לאבחן את המקור להם באמצעות בדיקה אצל רופא אורתופד ולעיתים אף ביצוע בדיקת תהודה מגנטית עם חומר ניגוד תוך מפרקי - MRI ארתרו. אופן הטיפול יקבע בהתאם לממצאי האבחון.
מהן אפשרויות הטיפול
הטיפול בקרע בלברום כמעט תמיד יתחיל באופן שמרני - טיפולי פיזיותרפיה, חיזוק שרירים והורדת כאבים סביב המפרק יהוו את הקו הראשון בטיפול. ביצוע של זריקות פלזמה עשירה בטסיות (PRP) אל תוך המפרק בהנחיית אולטרסאונד מהוות את הקו השני של הטיפול השמרני. מדובר בטיפול קל עם יכולת ריפוי גבוהה מאוד.
הטיפול הכירורגי, ארתרוסקופיה של הירך, מבוצע לאחר כישלון של טיפול שמרני, או במקרים שבהם מבנה העצמות אינו תקין וגורם לפציעה חוזרת במפרק. הניתוח מתבצע בגישה זעיר פולשנית בעזרת מצלמה המוחדרת למפרק ומאפשרת טיפול במבנה הלקוי של העצמות ובקרע הלברום. במהלך הניתוח המנתח יוצר צורה אנטומית נורמלית לעצמות עם המבנה הלקוי. הפעולה מבוצעת על ידי שיוף של הבליטות הגרמיות במפרק על מנת למנוע קרע חוזר של הלברום.
הטיפול הניתוחי בקרע לברום בירך
הלברום הקרוע לרוב יתפר חזרה לשולי המפרק, בעזרת עוגנים. במקרים שלא ניתן לבצע תפירה של הלברום בעקבות קרע גדול מדי, ריטוש או ניתוח קודם, יבוצע שחזור של הלברום בעזרת שתל גיד (שחזור לברום) או הסרה של החלקים הלא יציבים (פעולה שנקראת הטריה) על מנת למנוע המשך צביטה וכאב.
חשוב לציין שלא מדובר בניתוח נפוץ, עם זאת הניתוח לא מסובך למנתחים עם נסיון רב בפרוצדורה, ולפיכך, התוצאות בידיים מנוסות טובות.
לסיכום, הלברום מהווה מבנה חשוב במפרק הירך ועל כן חשוב לשמרו. טיפול מתאים המתבצע בשלבים מוקדמים יגדיל את הסיכוי להצלחתו ולחזרה לפעילות שגרתית.
ד"ר איתמר בוצר בשיתוף אינפומד