בשיתוף ד"ר ליאורה אברמוב ואינפומד
בגיל המעבר, בשלב בו הפעילות השחלתית וכן גם המחזור החודשי נפסקים, מתרחשת ירידה משמעותית ברמות הורמון האסטרוגן. האסטרוגן הוא אחד מההורמונים המיוצרים בגופה של האישה, והוא אמון על הופעת סימני המין הנשיים, על המחזור החודשי ועוד. לצד הפסקת הוסת, מחסור באסטרוגן בתקופת גיל המעבר עלול לגרום לשלל תופעות, ובהן שינויים במצב הרוח, ירידה בחשק המיני ואף שינויים בנרתיק.
צפו ברופאה מסבירה


כיצד חוסר באסטרוגן משפיע על הנרתיק?
כשלוש שנים לאחר הפסקת הוסת כחצי מהנשים יסבלו מכאבים בקיום יחסי מין ומיובש נרתיקי. הירידה ברמות ההורמון הנשי עלולה לפגום בגמישות הנרתיק, להוביל להיצרות שלו ולפגיעה ברירית הנרתיק. כתוצאה מכך, מתפתחות תופעות שונות, כמו למשל כאבים בקיום יחסי מין, יובש נרתיקי, דימומים בעת קיום יחסי מין ועוד.
חוסר באסטרוגן עלול לגרום גם לדלקות חוזרות בנרתיק, לבעיות בהטלת שתן, כמו בריחת שתן, וכן גם לדלקות חוזרות בדרכי השתן.
איך ניתן לטפל?
השינויים בנרתיק עלולים להוביל לכאב בעת קיום יחסי מין וכתוצאה מכך לירידה בחשק המיני. אותו מעגל קסמים "תורם" להחמרת המצב: ההימנעות מקיום יחסי מין עלולה להוביל להחמרה במצב הנרתיק. לצד זאת, יובש נרתיקי וכתוצאה ממנו ירידה בחשק המיני, עלול להוביל להימנעות מיחסים אינטימיים ולפגיעה משמעותית באיכות החיים.
למרבה המזל, הטיפול בבעיה פשוט במקרים קלים, ניתן למתן את הכאב באמצעות שימוש בקרם או שמן מקומי בפתח הנרתיק. במקרים קשים יותר, הטיפול כולל משחה או טבליות המכילים אסטרוגן. לאחרונה, לאחרונה נכנסו לשימוש גם ניירות נרתיקיים של DHEA המעלים את הריכוז התוך תאי של אסטרוגן וטסטוסטרון. שלל הטיפולים יעילים בעלי השפעה מקומית (על הנרתיק בלבד) ולכן, הם עשויים לטפל בבעיה הנפוצה ביעילות, ללא כל תופעות לוואי משמעותיות.
בשיתוף ד"ר ליאורה אברמוב ואינפומד