בשיתוף אסטרהזניקה
במחקר חדש שהתפרסם בכתב העת היוקרתי The Lancet בחנו חוקרים את הנתונים של 2.4 מיליון בני אדם ב-11 מדינות – ובכללם ישראל במטרה להעריך כמה חולים סובלים ממחלת כליות כרונית (CKD- Chronic kidney disease) וכמה חולים שהשתתפו במחקר – כלל לא אובחנו בתיק הרפואי שלהם על ידי הרופא כחולים במחלה זו, על אף תוצאות בדיקות המעבדה שהעידו על כך. מטרה נוספת במחקר הייתה גם להעריך את הנטל הכלכלי שיש למחלת כליות כרונית על מערכות הבריאות ברחבי העולם.
מחלת כליות כרונית היא מחלה שבה הכליות לא מצליחות לבצע את עבודתן – סינון נוזלים וחומרי פסולת שונים מהדם והוצאתם מהגוף דרך מערכת השתן. בעיה בתפקודי הכליות עלול להוביל להצטברות נוזלים, רעלים ופסולת בגוף, וכן עלולות להיגרם הפרעות שונות במאזן מלחים ומינרלים, הפרעה בייצור חומרים חיוניים כמו ויטמין D והורמונים המעודדים יצירת כדוריות דם אדומות. חולים רבים שהכליות שלהם כושלות, מפתחים בצקות וקוצר נשימה עקב צבירת נוזלים, סובלים מאנמיה ומהפרעות בחומציות הדם. במקרים מסוימים עלולים להופיע גם שינויים בעור, בחילות, הקאות וירידה בתיאבון ובמשקל.
ללא טיפול מתאים, מחלת כליה כרונית עלולה להחמיר עם הזמן, עד כדי התפתחות של אי ספיקת כליות סופנית, המצריכה טיפול בדיאליזה או השתלת כליה. בישראל מדי שנה כ- 1,500 איש נאלצים להתחיל טיפול בדיאליזה ואחוזי ההישרדות של חולים אלו נמוכים אפילו פחות ממחלות קשות אחרות כמו סרטן.
1 צפייה בגלריה
ללא טיפול ההידרדרות היא לדיאליזה או צורך בהשתלה. אי ספיקת כליות
ללא טיפול ההידרדרות היא לדיאליזה או צורך בהשתלה. אי ספיקת כליות
ללא טיפול ההידרדרות היא לדיאליזה או צורך בהשתלה. אי ספיקת כליות
(צילום: shutterstock)

המחלה שקשה לאבחן

במחקר חדש שתוצאותיו פורסמו בימים האחרונים בכתב העת The Lancet Regional Health – Europe, נבדקו 2.4 מיליון בני אדם ב-9 מדינות באירופה: בלגיה, גרמניה, הולנד, נורבגיה, פורטוגל, ספרד, שוודיה, שוויץ ובריטניה וגם נאספו נתונים מקנדה ומישראל (בקרב מבוטחי מכבי שירותי בריאות).
החוקרים ניסו להעריך את השכיחות של מחלת כליות כרונית ואת שיעור החולים שאינם מאובחנים. מטרה נוספת של המחקר הייתה גם לחזות את הנטל הכלכלי של מחלת הכליות על מערכות הבריאות ברחבי העולם ולנבא כיצד טיפול מוקדם וטיפול מתאים לאותם חולים יכול להקטין את העלויות לאותה מדינה.
הממצאים מדאיגים – הסבירות היא שאחד מכל עשרה בני אדם מבוגרים יחלה במהלך חייו במחלת כליות כרונית שנחשבת לאחת המחלות השכיחות ביותר. עוד עולה מהמחקר שאצל שניים מתוך שלושה אנשים שזוהו במחקר כסובלים ממחלת כליות כרונית, באמצעות בדיקות המעבדה שעשו בעבר, לא היתה אבחנה של המחלה בתיק הרפואי. חולים אלו הם נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה ותמותה. החוקרים סבורים שהנתונים מלמדים על עומס כלכלי כבד שצפוי למערכות הבריאות ברחבי העולם מפני שאבחון וטיפול מאוחר עלולים לגרום לעליה במספר החולים שיהיו זקוקים לטיפולי דיאליזה ואף להשתלת כליות.
"עד כה ההיערכות של השכיחות, ההשפעה והעלויות של מחלת כליות כרונית השתנו מאוד בשל מחקרים מוגבלים שפורסמו עד היום", אומר פרופסור נאוודיפ טנגרי מהמחלקה לרפואה ומדעי בריאות הקהילה באוניברסיטת מניטובה בקנדה. "המחקר הנוכחי הוא אחד המחקרים הגדולים, הארוכים והרחבים ביותר שנעשו בעולם שהעריכו את שכיחות המחלה. התוצאות של המחקר מדגישות את ההשפעה הדרמטית של מחלת כליות כרונית על בריאות הציבור ואת החשיבות של אבחון וטיפול מוקדם על מנת לשפר את חיי החולים ולהפחית את העלויות והנטל הכלכלי על מערכות הבריאות בעולם". נכון להיום בישראל מידי שנה ישנם כ- 7,000 בני אדם שמטופלים בדיאליזה ועוד עשרות אלפים המוגדרים כ"פרה-דיאליזה". שיעור התמותה של חולים אלו מוערך בין 20%-25%.
במחקר נוסף שפורסם בשנה שעברה בכנס ISPOR למדיניות בריאות באירופה, בחנו חוקרים מ- 11 מדינות את העלות הכלכלית הצפויה בשנת 2026 לכל מדינה כתוצאה ממחלת כליות כרונית. החוקרים התבססו על אנליזה על סמך על נתוני החולים. על פי הממצאים כתוצאה מהעלייה הצפויה בשיעור התחלואה בשנים הקרובות תעלה גם ההוצאה הכלכלית של מערכת הבריאות עלטיפול בחולים אלו בשיעורים של 3-6% מסך ההוצאות הכלליות של מערכת הבריאות.
טיפול מתאים בשלבי המחלה המוקדמים עשוי להאט את קצב התדרדרות המחלה, להפחית את הסיכון לתמותה מוקדמת או הגעה לדיאליזה ולהקטין את הנטל הכלכלי המתלווה לזה. הטיפול במחלת כליות כרונית מתחיל קודם כל בשינוי אורח חיים הכולל תזונה מותאמת אישית, פעילות גופנית והפסקת עישון. בנוסף קיימות היום מספר קבוצות טיפוליות, אשר זמינות בסל התרופות הישראלי כמו מעכבי SGLT2, נוגדי ACE וחסמי מערכת אנגיוטנסין רנין (ARB).
ישנן מספר מחלות אשר מעלות משמעותית את הסיכון לפתח מחלת כליות כרונית כמו סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם והשמנה. אם את\ה חולה באחת מהמחלות האלו או לחילופין, אם תוצאות בדיקות תפקודי הכלייה שלך לא תקינות, יש מקום לפנות לרופא\ה לקבלת ייעוץ לגבי טיפול.
בשיתוף אסטרהזניקה

פורסם לראשונה: 08:52, 07.11.22