כשאלכסנדר ליברמן (60) אומת לקורונה לפני כחודש וחצי ואף נאלץ להתאשפז כשהמחלה החמירה, הוא לא שיער שדווקא מחלתו הקשה היא שבסופו של דבר תציל את חייו. "צילום רנטגן שעשו לי כשהתקבלתי למחלקת הקורונה במרכז הרפואי הלל יפה הראה שמשהו לא תקין, ואחרי בדיקות נוספות התגלה כגוש סרטני בריאה. לא הרגשתי כלום, כך שאם לא הייתי חולה בקורונה ומתאשפז - סרטן הריאה היה מתפשט בגוף שלי ומסכן את חיי. הקורונה, אני יכול להגיד בפה מלא, הצילה אותי".
קראו עוד:
הכול התחיל באמצע חודש יוני. ליברמן, המכונה אלכס בפי כל, יליד ברזיל שעלה לארץ בשנת 1977, נשוי ואב לשניים תושב חריש, חש לפתע ברע. "הוא העלה חום ולמחרת כבר נחלש מאוד והיה ישנוני, משהו במצב שלו הדאיג", מתארת סילביה אשתו. "אלכס חוסן בארבעת החיסונים כיוון שהוא חולה לב שנכלל בקבוצת סיכון, מאז שאבחנו אצלו שלוש סתימות בעורקי הלב וגם בגלל שהוא מעשן כבד", היא מספרת.
2 צפייה בגלריה
אלכס ליברמן, 2011
אלכס ליברמן, 2011
אלכס ליברמן. סובל מפוסט-טראומה וחשש להיפרד מהכלבה
(צילום: אלבום פרטי)
למרות שבשנתיים וחצי האחרונות ליברמן נחשף לאר מעט למאומתים, לרבות אשתו ובניו שחלו, הוא לא נדבק. "אני בעל עסק לשכפול מפתחות ובכל הסגרים עבדתי. מפתחות עברו מיד ליד, לקוחות לא תמיד הקפידו על עטיית מסכות ולך תדע מי מהם כבר היה מאומת. אבל אני נשארתי בריא", הוא אומר.

הסטורציה ירדה ל-92 והרופא פסק: למיון

עד שבבדיקת אנטיגן ביתית התגלה שגם טפלון בסופו של דבר נדבק. "בגלל מצבי הלבבי אשתי ישר הציעה שנתקשר לרופא המשפחה שלנו, אבל כל כך חששתי מאשפוז, שדחיתי את ההצעה שלה". כבר למחרת, ירדה הסטורציה שלו ל-92, ערך המצריך בירור רפואי מעמיק. "ולמרות שהמשיך להתעקש, הוא הבין שאין ברירה והתקשרנו לרופא המשפחה", מספרת סילביה.
הרופא ישר המליץ על פינוי מידי לבית החולים ואמבולנס של מד"א העביר אותו למחלקת הקורונה שבהלל יפה. "אלכס לא פחד מאשפוז כי הוא מפונק. הסיבה היא לגמרי אחרת", מסבירה אשתו בגילוי לב, "הוא סובל מפוסט-טראומה בדרגה בינונית-גבוהה ומשם החשש שלו ממקומות סגורים. מה גם שהוא מוצא נחמה ורוגע בכלבה שלו והוא חשש גם מתוצאות הפרידה ממנה".
ד"ר מוחיסן: "ברנטגן הבחנתי בממצא זניח שמתגלה לא פעם בריאות של חולי קורונה, ובעיקר בקרב המעשנים מביניהם. נכון היה להתעלם מהממצא הזה ואני לא יכול להסביר למה זה ישב עליי והטריד אותי. לכן התעקשתי על הדמיית סי.טי משוכללת יותר"
במחלקת הקורונה ליברמן פגש אנשי צוות ממוגנים מכף רגל ועד ראש, כך שלא ניתן לזהות אותם, דבר שרק העלה את מפלס החרדה שלו. ביניהם היה גם ד"ר ג'מיל מוחיסן, מנהל מחלקת קורונה המשמש כראש השירות הקרדיו-אונקולוגי בהלל יפה. הוא מרחיב על נסיבות פגישתם: "אלכסנדר התפנה אלינו בגלל סטורציה נמוכה ועבר את טריאז' הבדיקות שעובר כל חולה חדש, לרבות צילום חזה.
"כשפענחתי את תוצאת הרנטגן הבחנתי בממצא זניח שמתגלה לא פעם בריאות של חולי קורונה, ובעיקר בקרב המעשנים מביניהם. לכן נכון היה להתעלם מהממצא הזה. בדיעבד, אני לא יכול להסביר, אפילו לא לעצמי, למה זה ישב עליי והטריד אותי, ולכן התעקשתי, בלי כל אינדיקציה רפואית הגיונית, על הדמיית סי.טי משוכללת יותר משיקוף הרנטגן שעבר".

התוצאה: סרטן ריאה בדרגת ממאירות 2

ליברמן העדיף לשוב לביתו ולעבור את ההדמיה דרך קופת החולים. "אבל ההמתנה הייתה עלולה להימשך חודשים ארוכים, ולכן בית החולים נרתם למאמץ ובתוך 24 שעות אלכס כבר עבר את הבדיקה", מתארת סילביה ומציינת את המאמץ יוצא הדופן שעשה ד"ר מוחיסן לביצוע ההדמיה בשטח בית החולים, כיוון שמדובר בחולה קורונה מדבק, והיה צורך לפנות את מתחם ההדמיות ולחטא את המכשור. "במלים אחרות", היא מסבירה, "זה אומר להשבית מתחם הדמיות שלם לטובת בעלי".
חשדו הלא-מבוסס של הרופא התברר כמציל חיים. בהדמיה שעבר ליברמן, אובחן גוש בגודל 4 מ"מ בריאה. כבר למחרת נלקחה ממנו ביופסיה לבדיקת מעבדה. "במקביל לסרט הזה שנפל עלי משום מקום, התחלתי להתאושש מהקורונה והשתחררתי הביתה". כעבור שבוע התקבלה התוצאה: סרטן ריאה בדרגת ממאירות 2.
2 צפייה בגלריה
אלכס ליברמן
אלכס ליברמן
"אנחנו המומים לטובה מבית החולים ומהרופאים שתקתקו הכי מהר שאפשר"
(צילום: אלבום פרטי)
ליברמן נשלח להדמיות מתקדמות יותר: MRI ו-PET CT ונמצא שהגידול הסרטני לא הספיק לשלוח גרורות. חליפת הטיפולים שנתפרה לו כללה ניתוח לכריתת הגוש וכימותרפיה. "אנחנו המומים לטובה מבית החולים ומהרופאים שתקתקו הכי מהר שאפשר", אומרת סילביה, "מיד הפגישו את אלכס עם מנתח הריאות שמגיע מבלינסון פעם בשבוע להלל יפה. בהמשך, מכיוון שהוא מוגדר חולה לב, הוא נשלח למרפאה הקרדיולוגית לקבלת אישור לטיפול הכימי".
על מה שהתרחש שם במרפאה, מרחיב ד"ר מוחיסן. "החולה ואשתו נכנסו אליי לחדר בבקשה שאבדוק את הנתונים שלו ואאשר לו לעבור כימותרפיה. הם תארו לי את מהלך האשפוז ואז אלכסנדר הוסיף בהתלהבות: 'ד"ר אתה לא מאמין איזו מחלקת קורונה מצוינת יש לכם כאן בהלל יפה. מנהל המחלקה נתן לי יחס VIP שלא לדבר על זה שהוא הציל לי את החיים'. חייכתי ורק אז הזדהיתי. אמרתי לו שנפגשנו כבר. 'אני מנהל המחלקה, אלא שאז הייתי ממוגן ולכן אתה לא מזהה אותי'. הוא התרגש מאוד וקם ללחוץ לי את היד".
כעת אלכס מתאושש בביתו וממתין לתחילת הטיפול, כשהוא אסיר תודה על הגילוי האקראי של הסרטן. " זו נבלה וזו טריפה", מתבדחת אשתו, "אבל עובדה שרק בזכות הקורונה גילו את הסרטן מוקדם, ועל זה אנחנו לא מפסיקים להגיד תודה".

הסרטן האלים והטיפולים החדשים

סרטן הריאה הוא אחד מהנפוצים והקטלניים ביותר בישראל ובמרבית מהמקרים הוא מתגלה באקראי. בכל שנה מתים כמעט 2,000 ישראלים מהמחלה, כאשר אצל כ-70% מהם היא מאובחנת בשלב מתקדם, משום שהתסמינים מופיעים מאוחר. לפי סטטיסטיקה קודמת, כ-85% מבין המאובחנים ישרדו חמש שנים. בשנים האחרונות נכנס לזירה שחקן חדש שהיווה לא פחות ממהפך בהבנת מנגנון המחלה, דבר שהביא לפריצת דרך טיפולית המאפשרת מתן טיפול ממוקד, ביולוגי או אימונולוגי, המאריך ומאפשר איכות חיים. טיפולים חדשים אלה מעוררים תקווה רבה בקרב הקהיליה הרפואית ומהווים שובר שוויון מוכח ומשמעותי.