יתר לחץ דם הינה תסמונת שכיחה, אשר מהווה סיכון משמעותי למחלות לב ושבץ מוחי. היות ולעיתים רבות לחץ דם גבוה אינו מלווה בתסמינים או כאבים כלשהם, הוא מכונה גם הרוצח השקט. אבחון מוקדם עשוי להציל חיים, אבל אימוץ אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה בריאה הינו השלב הראשון בטיפול ביתר לחץ דם - בלי קשר לשילוב תרופות, במידת הצורך כמובן. ההמלצות אינן מחליפות טיפול תרופתי אלא עשויות לסייע במקביל.
ישנם מספר מזונות אשר בזכות הרכבם מסייעים באיזון לחץ הדם וכדאי לשלבם בתפריט היומי. דרך מצוינת לעשות זאת היא להכין מהם משקאות אשר מרוכזים ברכיבים הייחודיים המאפיינים מזונות אלה.
להלן חמישה משקאות כאלו:

1. מיץ סלק

הסלק הוא ירק מזין המכיל שפע של נוגדי חמצון עוצמתיים המקנים לו את צבעו העז. הרכיבים המשמעותיים ביותר בסלק אשר אחראיים על שיפור לחץ הדם הם הניטריטים, שמהווים חומר מוצא לניטריט אוקסיד.
תרכובת זו תורמת להרחבת כלי הדם ולשיפור בזרימת הדם וכך משפיעה על ירידה בלחץ הדם. מחקרים הראו ששתיית כוס מיץ סלק טרי ביום מסייעת בהורדת לחץ הדם אפילו לאחר יממה אחת.
מחקר נוסף הראה שיפור בלחץ הדם הסיסטולי. בחלק מהנבדקים אשר סבלו מיתר לחץ דם, שתיית מיץ הסלק הביאה את המדדים שלהם לטווח התקין. ניתן כמובן לבשל את הסלק אך ההשפעה המקסימלית היא כאשר הסלק הוא טרי.

4 צפייה בגלריה
מיץ סלק. שפע של נוגדי חמצון עוצמתיים
מיץ סלק. שפע של נוגדי חמצון עוצמתיים
מיץ סלק. שפע של נוגדי חמצון עוצמתיים
(צילום: shutterstock)
מתכון:
*נדרשת מסחטת מיצים
1 סלק טרי מקולף
גזר מקולף
תפו"ע ירוק מקולף וחתוך
-לסחוט במסחטה

2. מיץ עגבניות

עגבניה היא ירק עשיר באשלגן. מחקרים רבים מצאו קשר הדוק בין תזונה עשירה באשלגן להורדת לחץ הדם באמצעות מנגנון המעודד הפרשת נוזלים ובכך מסייע להורדת לחץ הדם.
בנוסף, העגבניה עשירה מאוד בליקופן שהוא נוגד חמצון חשוב המקנה לה את צבעה האדום. מחקרים מצאו קשר בין ליקופן לבין הורדת לחץ דם סיסטולי בקרב נבדקים עם יתר לחץ דם.
4 צפייה בגלריה
מיץ עגבניות
מיץ עגבניות
מיץ עגבניות. עשיר באשלגן שתורם לירידת לחץ הדם
(צילום: shutterstock)
מתכון:
*נדרש בלנדר
2 עגבניות גדולות
1 גזר מקולף
חצי סלק מקולף
2 כפות חמוציות ללא תוספת סוכר
-לטחון בבלנדר

3. מיץ רימונים

הרימון גם הוא עשיר מאוד בנוגדי חמצון. מחקרים מצביעים על כך, ששתיית מיץ רימון בריאה יותר מאכילת הפרי עצמו, כיוון שרוב נוגדי החמצון שהוא מכיל משתחררים מהקליפה בזמן הסחיטה. נוגדי החמצון רבי עוצמה במיץ הרימון הם בעיקר טאנינים ופלבונואידים אשר מסייעים בשיפור זרימת הדם ובכך בשיפור לחץ הדם.
מחקר ישראלי מצא ששתיית מיץ רימונים מדי יום יעילה בהורדת הלחץ דם הסיסטולי, בין היתר על ידי עיכוב אנזים הגורם לעלייה בלחץ הדם.
4 צפייה בגלריה
מיץ רימונים. שתיית המיץ בריאה מאכילת הפרי
מיץ רימונים. שתיית המיץ בריאה מאכילת הפרי
מיץ רימונים. שתיית המיץ בריאה מאכילת הפרי
(צילום: shutterstock)
מתכון:
*נדרש בלנדר
2 כוסות של גרגירי רימונים
מיץ טרי משני לימונים
1 כף דבש
תפו"ע מקולף וחתוך
קרח
-לטחון בבלנדר

4 צפייה בגלריה
שייק
שייק
שייק
(צילום: shutterstock)

4. שייק אוכמניות ויוגורט

פירות יער ובמיוחד אוכמניות, ידועים כבעלי תכונות נוגדות חמצון. מחקרים הראו שצריכת אוכמניות הצליחה לסייע בהורדת לחץ דם סיסטולי. אחד מנוגדי החמצון באוכמניות הוא אנתוציאנין והוא זה שמעניק לאוכמניות את צבען הסגול. האנתוציאנין משפיע על איזון לחץ הדם מעצם היותו נוגד חמצון המפחית טרשת עורקים ומשפר זרימת דם.
בנוסף, היוגורט הינו מוצר חלב דל שומן בהגדרתו. תרומתו בשיפור לחץ הדם נובעת מתכולת הסידן הגבוהה שבו. הסידן מגביר הפרשת נתרן בשתן ובגלל שרמה גבוהה של נתרן בגוף קשורה לעליית לחץ הדם עקב אגירת נוזלים, עידוד הפרשתו מסייע לשיפור ואיזום לחץ הדם. העובדה שהיוגורט אינו מכיל אחוזי שומן גבוהים תורמת לעובדת היותו מאכל התורם לבריאות לחץ הדם.
מתכון:
*נדרש בלנדר
גביע יוגורט דל שומן ללא סוכר
1 כוס אוכמניות -ניתן קפואות
1 כפית דבש
קרח- אם האוכמניות טריות ולא קפואות
- לטחון בבלנדר

5. שייק בננה, תמר ותרד על בסיס חלב

הן הבננה והן התמר עשירים מאוד באשלגן אשר כאמור מסייע רבות בהורדת לחץ הדם. גם תכולת הפוליפנולים בתמר מסייעת בעיכוב תהליכי טרשת עורקים. התרד עשיר גם הוא באשלגן וגם בנוגדי חמצון ובמגנזיום, אשר תורמים כולם יחד לאיזון לחץ הדם ומניעת יתר לחץ דם.
המגנזיום הנמצא בתרד הוא מינרל חיוני לתיפקוד שכבת האנדותל שהיא השכבה הפנימית של כלי הדם. מחסור במגנזיום פוגע בתפקוד שכבה זו, פגיעה אשר עלולה להשפיע על תקינות לחץ הדם בכלי הדם. כמו כן, מחסור במגנזיום עלול להוביל למחסור באשלגן ולהצטברות נתרן אשר מובילים לעלייה בלחץ הדם. החלב כמן היוגורט עשיר בסידן התורם גם הוא לשיור לחץ הדם.
מתכון:
*נדרש בלנדר
1 בננה בשלה -ניתן לחתוך ולהקפיא ללילה
2 תמרי מג'הול
צרור עלי תרד
חצי כוס חלב
קרח -במידה והבננה טריה ולא קפואה
-לטחון בבלנדר
שירי נקש היא דיאטנית קלינית