מרשמים והתייעצות – ללא רופא המשפחה. קופת החולים כללית מקימה מרפאה וירטואלית לחברי הקהילה הגאה שמבקשים ייעוץ ומרשמים, בין היתר לטיפול המונע הדבקה ב-HIV (PrEP), ללא רופא המשפחה וללא תלות ברופא באזור המגורים. המרפאה תפתח שעריה בשבוע הבא.
1 צפייה בגלריה
prep
prep
טיפול Prep. כבר לא צריך להגיע למרפאה של הרופא באופן פיזי
(צילום: shutterstock)
טיפול PrEP הוא טיפול שיעילותו במניעת הדבקה בנגיף באמצעות נטילה יומיומית עומדת על מעל ל-95 אחוזים, אך בקופה מסבירים שרבים נמנעים מליטול אותו, בין היתר בשל חשש לחשיפת זהותם המינית בפני רופא המשפחה או רופא שמורשה לרשום את הטיפול באזור מגוריהם. בנוסף, מספר הרופאים שמוסמך לרשום את הטיפול הוא מועט ורבים מתקשים להגיע לרופא מתאים.
בקשת הטיפול ברוב המקרים מחייבת חשיפה של הזהות המינית, וכך גברים רבים שמעוניינים בטיפול, נמנעים מלבקש אותו. במסגרת המרפאה הווירטואלית, אותה מקים ראש תחום רפואת הלהט"ב בקופה ד"ר רועי צוקר, מבוטחי כללית מכל רחבי הארץ יוכלו לקיים שיחת וידאו עם רופא חיצוני, שמורשה לרשום את הטיפול המונע. בהמשך, ככל הנראה, יורשו הרופאים הווירטואלים לרשום גם בדיקות למחלות מין. יש לציין כי מחיר הטיפול שעמד על קרוב ל-200 שקלים הוזל בעקבות החלטת ועדת סל התרופות האחרונה, והוא כיום נמכר ב-70 שקלים בלבד.
קראו עוד:
"בגלל שרק רופאים מסוימים יכולים לרשום את הטיפול", מסביר ד"ר צוקר, "נוצר מצב שבו רופאים שאכפת להם מהקהילה הם אלו שמורשים לרשום את הטיפול, אבל רובם נמצאים באזור תל אביב. אם אתה גר בפריפריה, בדרום, בקריות או באזור הצפון, זו כבר הופכת להיות התעללות של ממש עד שרושמים לך את הטיפול.
"הסיבה שמתן הטיפול נכשל בארץ, היא כי כשאתה גר בתל אביב, הכל בסדר, אבל כשאתה בן 22 מהפריפריה פנייה לרופא המשפחה זה כמו להגיד 'אני הומו'. המרפאה שלנו גם תנגיש את הטיפול הזה ברמה הארצית וכך הגיאוגרפיה כבר לא תשנה יותר. אתמול (א') פתחנו את התורים למרפאה החדשה והם התמלאו תוך זמן קצר, כי יש בזה צורך מטורף. יכול להיות שבהמשך השירות יתרחב גם לבדיקות למחלות מין".
יש לציין כי חידוש המרשם מותנה בבדיקות תקופתיות ל-HIV, מחלות מין ותפקודי כליות, והן נעשות אחת לשלושה חודשים. בנוסף, במערכת הבריאות מדווחים על כך שמאז כניסת הטיפול לישראל – נרשמה עלייה חדה באבחון של מחלות מין בכלל, וביתר שאת בקהילה הגאה, בין היתר משום שרבים מעדיפים לוותר על שימוש בקונדום לאחר שהחלו ליטול את הטיפול התרופתי שמונע הדבקה ב-HIV.