בקרוב מאוד תחגוג לילי פרויד יום הולדת 83, אך אם נדמה לכם שהיא מעבירה את זמנה במנוחה - אתם טועים. בזמן שרבים מנסים לדחוס בדוחק רב אימון אחד לשגרת הכושר השבועית, לפרויד אין רגע דל: היא מורה ליוגה, המבוגרת ביותר בארץ, ופעילה באופן ספורטיבי באופן שהיה גורם לצעירים בני 20 לקנא. המחשבה על ביצוע שפגט גורמת לכם לאי נוחות? בשבילה זוהי שגרה יומיומית.
3 צפייה בגלריה
לילי פרויד
לילי פרויד
נפש בריאה בגוף בריא. לילי פרויד
כתבות נוספות:
פרויד, ניצולת שואה, עלתה לארץ בגיל צעיר וגדלה בבית שאן במה שהיא מתארת כ"ילדות הכי יפה שיכולה להיות לילדה". היא נשואה באושר כבר 62 שנים, סבתא גאה לעשרה נכדים, נמרצת וחדה, ומתגוררת כיום בבית הדיור המוגן פאלאס ברעננה. אל היוגה הגיעה בגיל יחסית מאוחר, אך גם לפני כן עסקה במקצוע שבבסיסו טיפול באחרים.
"תמיד רציתי להיות מורה להתעמלות, אך בזמן שלי זה לא התאים", היא נזכרת, "ההורים הפולנים שלי אמרו לי 'מה תעשי עם זה?', וזה מה שדחף אותי לעשות משהו אחר. במקום זה הלכתי ללמוד את מקצוע הסיעוד. סיימתי לימודי אחיות בבית החולים בילינסון, הייתי מנהלת מחלקה פנימית בבית החולים מאיר, ולאחר מכן הייתי אמונה שם על פתיחת המחלקה הגריאטרית. בגיל 61 לאחר היציאה לפנסיה נרשמתי לווינגייט, ושם התחלתי ללמוד יוגה. כמובן שכבר תרגלתי ולמדתי יוגה כבר הרבה שנים לפני כן".
למה דווקא יוגה? "כאחות עבדתי בחדרי לידה ומה שמשך אותי זה יוגה לנשים. באיזשהו שלב הבנתי שזה מתאים לי - גם יוגה נשית, גם חדרי לידה וגם אחות, והמון דברים התחברו: הנתינה, האהבה לזולת. יוגה זה המון לתת וגם המון להרפות. איך אני אסביר את זה? הנפש היא במצב הכי טוב שיכול להיות. זה משנה את האישיות של הבנאדם, במשך הזמן הוא לומד לראות את הדברים אחרת, לחיות אחרת. לי זה שינה את כל החיים".
3 צפייה בגלריה
לילי פרויד
לילי פרויד
היוגה כדרך חיים. לילי פרויד ומתאמנות

"גם אישה בת 90 יכולה לתרגל תנוחת נר וקוברה"

כבר 22 שנים, כאמור, שפרויד מתרגלת יוגה ומעבירה שיעורי יוגה לנשים. "התחלתי מכלום, רק מאימונים בחוגי ספורט, אך בזה למעשה התמקדתי", היא מספרת, "היום אני מתנדבת בויצ"ו כמעט 10 שנים ומעבירה בדיור המוגן שיעורי יוגה פעמיים בשבוע לדיירים. ביום האישה האחרון העברתי שיעור גם לצוות פה".
היא סבורה שהניסיון שמגיע עם הגיל מהווה יתרון, במיוחד כאשר מדובר בתרגול יוגה, המערב לא מעט גם את הנפש. "זה מדהים להיות מורה ליוגה בגיל מאוחר. אני חושבת שזאת בשלות נפשית. יש לי את הניסיון של העבודה כאחות ויש ביטחון בשילוב בין השניים. זה מדהים. אני מקשיבה, אני יודעת איפה כואב, אני מכירה את המכאובים של הנשים ויודעת להתחבר לזה. יש פה הרבה רגישות לזולת".
האם אפשר לבצע יוגה בכל גיל? "בהחלט. יש פה נשים בנות 90 שעושות יוגה על מזרונים, מנחים כמו קוברה, כלב מתמתח וגם נר. עושים סוויץ' וזה עוזר. הכל עניין של איך מסתכלים על החיים, על ידי הרפיה של הגוף וביצוע נשימות נכונות אפשר להשיג הרבה דברים. יש לא מעט יתרונות לביצוע יוגה בגיל מבוגר: אני זקופה, הגוף שלי יציב, הזיכרון שלי טוב, או לפחות ככה אומרים לי. זו גם פעילות למוח, זה מאתגר אותו הרבה יותר. אני תמיד מנסה לשנות, כל הזמן לאתגר, לא להיכנס לשגרה. אנשים אומרים לי שאני מעניקה להם השראה".
3 צפייה בגלריה
כך תתחילו לתרגל יוגה בגיל המבוגר
כך תתחילו לתרגל יוגה בגיל המבוגר
כך תתחילו לתרגל יוגה בגיל המבוגר
יש גם אתגרים? "אתגרים יש בכל מקום בגיל הזה. אפילו פעילות יומיומית בגיל הזה היא אתגר, אבל אם אתה מתרגל פעם אחת ביום בצורה מבוקרת ולא משתולל זה כבר טוב, וזה לא משנה לאיזה טווח של תנועה אתה מגיע. כל העניין פה הוא לתת לגוף להרפות מהסביבה ולהיכנס לתת מודע של המוח".
גם לי יש סיכוי לעשות שפגט, גם אם מעולם לא הצלחתי? "ברור, הכל אפשרי. הסוד ביוגה הוא להתחיל בקטן".