על רקע הפתיחה הכמעט מוחלטת של המשק, נתוני ההתחסנות והירידה המתמדת בנתוני התחלואה ואף במקדם ה-R, פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, מביע אופטימיות זהירה. הבוקר (א') באולפן ynet, הוא אומר כי "אנחנו שמחים מאוד מנתוני ההתחסנות והירידה בתחלואה, אם כי דברים יכולים להשתנות".
קראו עוד:
אז המגמה היא חיובית, אולי התוצאות אפילו טובות יותר ממה שחשבתם? "לא ברור אם הן יותר טובות, אבל הן לא מפתיעות כי זה היה חלק מהתרחישים. אנחנו אף פעם לא יודעים לומר בוודאות ולכן אמרנו, ואנחנו אומרים גם היום, שתיתכן גם עלייה בתחלואה. המשק פתוח כמעט לגמרי, אנחנו גם יודעים שאנשים מקפידים פחות, במערכת החינוך הילדים לא מחוסנים, וכל הדברים האלה יכולים לייצר הדבקות.
1 צפייה בגלריה
סופ"ש ראשון אחרי הסגר: מטיילים בשוק הכרמל בתל אביב
סופ"ש ראשון אחרי הסגר: מטיילים בשוק הכרמל בתל אביב
סופ"ש ראשון אחרי הסגר: מטיילים בשוק הכרמל בתל אביב
(צילום: שחר גולדשטיין)
"עם זאת, חשוב לציין כי במאבק הזה בין החיסונים, והעובדה ש-85% מכל האנשים בישראל מעל גיל 16 כבר חוסנו במנה אחת או החלימו, הנתונים באמת מרשימים. אני לא בטוח שאנחנו נראה את המספרים האלה במדינות אחרות".
האם יש יותר ילדים חולים ויותר ילדים חולים במצב קשה? והאם אנחנו יכולים להפסיק לפחד מהווריאנט הבריטי באשר לילדינו? "מבחינת תחלואה קשה של ילדים אין עלייה משמעותית בתחלואה. עדיין הסיכוי של ילדים להגיע למצב קשה הוא מאוד מאוד נמוך. מנגד, יש עלייה בהדבקות בכלל הגילים בגלל הווריאנט הבריטי.
"אין ספק שאנחנו צריכים לשאוף להוריד את נתוני התחלואה. אנחנו עומדים על נתונים של 2,500 מאומתים חדשים ליום, מעל 600 חולים קשה בבית החולים. אלו נתונים שבעבר הלכו בגללם לסגר. אבל היום כמובן שאנחנו מבינים שהחיסונים איתנו והמגמה היא אופטימית.
"העובדה ש-85% מכל האנשים בישראל מעל גיל 16 כבר חוסנו במנה אחת או החלימו, הנתונים באמת מרשימים. אני לא בטוח שאנחנו נראה את המספרים האלה במדינות אחרות"
"אני חושב שבמערכת החינוך צריך להמשיך ולהקפיד לבצע את הבדיקות, לבצע בידוד של מאומתים. ההזדמנות והסיכוי שלנו לעשות את זה במערכת החינוך היא טובה יותר מאשר במקומות אחרים בגלל שאנחנו יודעים לאתר בקלות מיהם המגעים של ילד מאומת, המעגלים החברתיים שלו והאנשים בכיתה איתו. מה שאנחנו לא יודעים להגיד על אדם מבוגר מאומת, אם הוא לא משתף פעולה עם החקירה האפידמיולוגית.
"ישראל עושה היום את הצעד הנכון מבחינת כלל המשק, ואני חושב שככל שנתקדם אפשר יהיה לאט לאט להסיר עוד ועוד הגבלות, כולל גם במערכת החינוך".
מתי נוכל להגיע לנקודה שבה אנשים שלא יתחסנו, כבר לא יהוו סיכון, כי יהיו כל כך הרבה מחוסנים? "ברור שאנחנו צריכים לשאוף שכולם יתחסנו כי החיסון קודם כל מגן על כל מי שמתחסן והוא מגן על אחרים. אני לא חושב שחשבנו שבנקודה הזאת בזמן, אנחנו נהיה עם 85% מגילי 16 ומעלה שחוסנו. כבר הגענו למעשה כמעט לכולם, וצריך לומר, למרות ההאטה במספר החיסונים עדיין עשרות אלפי אנשים ביום, כ-30-40 אלף מקבלים מנה ראשונה של חיסון.
"ועם כל זאת, צריך להיזהר מהמילים 'חסינות עדר', כי זה מושג מתעתע. אנחנו צריכים לראות שכל הזמן הנתונים של התחלואה הולכים ויורדים. אם אנחנו נראה שזה קורה אז אפשר ללכת להסרה של עוד ועוד הגבלות ולפתיחות נוספות. רק נזהיר שהסכנה הגדולה כרגע כמו שזה נראה היא יותר מהכיוון של הווריאנטים".
עד כמה הווריאנטים מטרידים את מנוחתך? "מטרידים בהחלט. בייחוד מהווריאנט הדרום אפריקאי בגלל שהוא קודם כל כבר נמצא בישראל ונמצא בקהילה, ובגלל שהפרסומים על הווריאנטים האלו הם כאלה שאומרים שהחיסון הוא פחות יעיל כנגדם.
"אבל אני חושב שבבוקר הזה אפשר באמת לומר שיש כרגע אופטימיות מאוד גדולה, ואנחנו מקווים שאנחנו ממשיכים ונמשיך לראות את הירידות, ואם נמשיך בדרך הזו אני חושב שאנחנו הרבה יותר קרובים לדבר על המשך הסרת ההגבלות מאשר על חזרה אחורה ועל סגר רביעי".