שנתיים של מגפה העבירו רבים מאיתנו לעבוד מהבית, גם אם לא באופן מלא, ולפי דיווחים בשוק העבודה זו עכשיו הדרישה המרכזית של עובדים – משרה היברידית, שמאפשרת שילוב של הליכה למשרד ועבודה מהבית. אבל האם למדנו במהלך השנתיים הללו איך לשלב בצורה מיטבית בין שני התחומים החשובים ולנהל אותם כך שנשמור על האיזון ונזכה בתחושת שליטה בחיינו ולא בסטרס?
קראו עוד:
"אם פעם דיברנו על איזון בין קריירה ומשפחה, היום אנחנו מדברים על שילוב ביניהם, בתוך אותו חלל שהוא קודם כל הבית שלנו, והתפקיד המשמעותי שלנו הוא לאפשר להם להתקיים ברווחה זה לצד זה", אומרת פרופ' ליאת קוליק מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר־אילן. "נכון שתמיד היה קונפליקט תפקידים בין הבית לעבודה, אבל כעת, כאשר זו כבר מערכת אחת, הגלישה של התחומים זה לתוך זה גוברת. לכן חשוב להקפיד על כמה כללים. ראשית, ליצור הפרדה פיזית בין מרחב העבודה לשאר הבית. בנוסף, חשוב מאוד ליצור איזון ולהחליט על שעות עבודה ושעות בית".

התקינו רמזור לבני המשפחה

חמדה קורניק, מומחית בניהול סביבת העבודה, מספרת שחברות רבות ערות לקושי הזה, בעיקר מול ילדים קטנים "ולכן הן ציידו את העובדים בשלט ניאוני דמוי רמזור, עם שלושת המצבים הידועים – אדום, צהוב, ירוק, שמאותת לילדים הקטנים מה מידת האפשרות להפריע את רצף העבודה של אמא או אבא". ותתפלאו, אומרת קורניק, זה עובד וחוסך עוגמת נפש.
1 צפייה בגלריה
עבודה היברידית
עבודה היברידית
כשמתחילים את יום העבודה כדאי לנהל טקסים שמגדירים לנו "עכשיו אני מתחיל לעבוד"
(צילום: shutterstock)

אמצו טקסי עבודה

אחד הדברים שחסרים לנו בעבודה מהבית ומתקיימים במשרד הם "טקסים" של התרבות הארגונית, וכדאי לייבא אותם הביתה – מציעה פרופ' קוליק. למשל, כשמתחילים את יום העבודה, לנהל טקסים שמגדירים לנו "עכשיו אני מתחיל לעבוד". זה יכול להיות להתאפר, להתלבש, לשתות כוס קפה שנייה, לנהל צ'ט של בוקר עם הקולגות - פעולות שיש להן אופי סמלי ושמגדירות לעצמנו את המסגרת.
"נכון שתמיד היה קונפליקט תפקידים בין הבית לעבודה", אומרת פרופ' ליאת קוליק, "אבל כעת, כאשר זו כבר מערכת אחת, יש גלישה של התחומים זה לתוך זה"

הגדירו משימות חשובות

אבל בסוף, מסבירה קורניק, אנחנו בבית. ואי־אפשר לעבוד בלי סוף וליצור תסכול מיותר. לכן יש להגדיר בכל יום שלוש עד חמש משימות חשובות, וכאשר פעלנו להשגתן אפשר להתנתק מיום העבודה. זה יכניס אותנו מחד למוד ביצוע ויעזור מאידך לשמור על איזון בין הרצון לעבוד עוד ועוד לצורך החשוב להיות עם בני המשפחה והחברים, וגם לפנות זמן לעצמנו ולתחביבים שלנו. היא מדגישה שחשוב מאוד לצאת לפעמים כשעובדים מהבית: להתלבש, לעשות הליכות, לנשום אוויר, "ואם ניתן לקחת את המחשב הנייד לעבוד שעה בחוץ, עוד יותר טוב".

התנהלו מתוך גמישות והתחשבות

ומה קורה כששני בני הזוג עובדים מהבית ואנחנו הרי כבר יודעים שמי שמוותרות יותר אלה נשים? "אז לא לוותר על העבודה שלנו רק מפני שבן הזוג עובד מהחדר הסמוך, אלא ליצור בתוך הזוגיות מנגנון לשמירה על זמן העבודה של כל אחד. צריך לעשות חישוב מסלול מחדש, מתוך גמישות והתחשבות", מסכמת קוליק.