"אבא שלי חלה בקורונה, אך את מותו בבית החולים איכילוב ייתכן שניתן היה למנוע": כך פרסם בפייסבוק בנו של יהודה לב ארי ז"ל, תושב תל אביב בן 72 שהלך לעולמו בבית החולים איכילוב בתחילת החודש, לאחר שאובחן כנושא את נגיף הקורונה. לטענת המשפחה, אשפוזו של לב ארי לווה ברצף של כשלים, ומותו היה יכול להימנע לו היה מקבל טיפול מסור יותר.
הפוסט שפרסם בנו של המנוח, שי לב ארי, עורר תגובות רבות, ובו הוא גולל את מה שלטענתו התרחש באיכילוב, שלאחרונה עמד במרכז קמפיין שמטרתו השבת מטופלים לבתי החולים, בהשתתפות מנכ"ל בית החולים פרופ' רוני גמזו. "אבא שלי נפטר לבדו בבית החולים, ללא בני משפחה או קרובים שיחזיקו את ידו וייפרדו ממנו בשעותיו האחרונות", כתב שי. "זה לא שלא רצינו בכך, אנחנו ביקשנו להגיע ולהיפרד, אך בית החולים סירב לאפשר לנו זאת". לב ארי, שחלה בסוכרת, חש ברע לפני כחודש, ולאחר שצוות מד"א הגיע למקום מגוריו הוחלט לפנותו לבית החולים איכילוב.
"בתחילה כשהגיע למיון, התבשרנו עוד כי מדובר בדלקת ריאות קלה בלבד, כולנו נשמנו לרווחה", כתב שי. "בערב הוא עדכן את אימי כי בית החולים בדק ומצא כי הוא חולה בקורונה, ולכן העבירו אותו למחלקה סגורה ומבודדת של חולי קורונה ללא אפשרות לביקורים, כאשר כל אותו זמן הוא לא סבל ממש מתסמינים. לאורך כל הזמן חש דיכאון רב מאחר ואיש מבני המשפחה לא יכול היה להגיע לבקר ולדאוג לשלומו, מה שמנע מאיתנו לדאוג שהוא אכן מקבל את הטיפול הנכון ושמצבו הבריאותי אכן בסדר".
בהמשך, לטענת בנו, התלונן יהודה כי אינו מקבל מזון באופן תדיר. "כאשר הוא פנה לאחות והסביר לה כי הוא חולה סוכרת, וכי הוא מבקש אם יכולים להביא לו עוד אוכל, היא ענתה לו לטענתו שזו לא החלטה שלה אלא של הרופא. החוסר בתזונה מאוזנת ובשעות ארוחה סדירות התחילו להשפיע על בריאותו, שפתיו התייבשו ונסדקו והפכו פצועות, הוא ניסה שוב את מזלו ופנה לאחות בבקשת עזרה, אך היא ענתה לו בקרירות 'תשתה מים'".
2 צפייה בגלריה
יהודה לב ארי ז"ל
יהודה לב ארי ז"ל
יהודה לב ארי ז"ל
(צילום פרטי)
יומיים לאחר שהגיע לבית החולים, התלונן יהודה בפני הצוות הרפואי כי אינו חש את רגלו. רק 18 שעות לאחר מכן, כשלטענת בנו שכב במיטתו במשך כל הזמן הזה, הוכנס לצנתור. "הנזק שנגרם כתוצאה מההתמהמהות שלהם היה כבר בלתי הפיך", כתב שי. במשך ארבעה ימים אביו היה מורדם ומונשם – עד שנפטר ב-1 באפריל. לאחר מותו גילו בני משפחתו כי שרשרת הזהב שהייתה כרוכה סביב צווארו נעלמה. בתוך כך יש לציין כי ההודעה על ההידרדרות במצבו של יהודה התקבלה, באופן מפתיע, משותפו לחדר – ולא מהצוות הרפואי בבית החולים.
"הרגשתי שהרגו את אבא שלי כי מישהו באיכילוב נרדם במשמרת", אומר בן ארי ל-ynet. "ניסיתי להביא את זה למודעות, וזה קרה לא רק לי אלא להמון אנשים. לאחר פרסום הפוסט קיבלתי תגובות מאנשים שמזדהים, ומספרים על כל מיני רשלנויות שנעשו להורים שלהם באיכילוב. אמא שלי אומרת לי שהיא לא חשבה שזה מה שיקרה. היא אומרת שאולי הייתה צריכה להשאיר אותו בביתו, אך פאניקת הקורונה והלחץ העצום גרמו לה לשלוח אותו לאיכילוב.
2 צפייה בגלריה
שי ודודו לב ארי, בניו של יהודה לב ארי ז"ל
שי ודודו לב ארי, בניו של יהודה לב ארי ז"ל
שי ודודו לב ארי, בניו של יהודה לב ארי ז"ל
(צילום פרטי)
"היום היא מתחרטת שהיא שלחה אותו לאיכילוב, וזה ילך איתה עד יומה האחרון. אנחנו עשינו את הטעות שלנו, ואבא שלי שילם על זה בחייו. הפוסט הזה הוא סוג של הקלה, כי לפחות המוות שלו לא היה לשווא. אם לא יהיו פיקוח ושקיפות, רופאים ימשיכו לעשות מה שהם רוצים. היום זה ההורים שלנו, ומחר אלו יהיו אנחנו. אנשים נושכים את השפתיים ושומרים את הכאב בבטן, ולא תמיד יש לאנשים הכוח להילחם ולעשות משהו בעניין".
פנינה, אשתו של יהודה ז"ל: "לא יאומן שאתה שולח בן אדם על הרגליים, ואחרי שלושה ימים, בלי לעדכן אותנו ובלי כלום, הוא פתאום מורדם ומונשם. הם אומרים שהם מטפלים, אבל זה לא כמו שזה נראה בטלוויזיה. דרך משקפיים ורודים מציגים מציאות שונה. זורקים את החולים כמו שק תפוחי אדמה. מדובר על בן אדם שעבד והיה פעיל מאוד. למה לא טיפלו בו והשאירו אותו ללא טיפול? החודש האחרון עבר עליי בהלם, ואני לא מאמינה שזה מה שקרה לי. יכול להיות שאם הוא לא היה הולך לבית החולים, כל התמונה הייתה שונה לגמרי".
מבית החולים איכילוב נמסר בתגובה: "מדובר במטופל שאושפז עם תסמיני קורונה קשים ומחלות רקע. כבר למחרת אשפוזו הוא נבדק על ידי שלושה רופאים שונים: פנימאית במחלקה, ובהמשך בדיקה של רופא כלי דם ובדיקה נוספת על ידי נוירולוג. כמו כן בוצעו לו בזמן קצר בדיקות הדמיה ואף צנתור. מבדיקה של בית החולים עולה כי אכן היה פער משמעותי בעדכון המשפחה בזמן אמת, על אף שהיה מדובר בתורנות לילה במחלקת קורונה מורכבת מאוד של חולים קשים, עם כל המשמעויות. יחד עם זאת, הטיפול הרפואי היה נכון. לצערנו, בדקנו את נושא היעלמות השרשרת והיא לא אותרה עד כה. אנו משתתפים בצער המשפחה".