הסרטן השכיח בגברים: לרגל יום המודעות הבינלאומי למאבק בסרטן הערמונית החל היום (ג'), פרסמה האגודה למלחמה בסרטן את נתוני המחלה בישראל. למרות שהנתונים השנה אופטימיים מבעבר, עדיין מדובר במחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים בישראל שנמצאת במקום השני בכל מבחינת תמותה של גברים מסרטן. כאשר אחד מכל תשעה גברים יאובחן בשלב כלשהו בחייו כחולה בסרטן הערמונית.
על-פי הנתונים שפורסמו בשנים 2017-2007 נצפתה מגמת ירידה מובהקת במקרי סרטן הערמונית. 2,256 חולים אובחנו עם סרטן חודרני של הערמונית ב-2017, כאשר שיעור ההישרדות מהמחלה עומד על כ-97%. שיא התחלואה מתרחש בגילאים 74-70, כאשר פחות מאחוז מהמקרים מאובחנים מתחת לגיל 50. ישראל נמצאת במקום ה-36 בעולם בתחלואה ובמקום ה-90 בתמותה.
ולמרות הנתונים האלו, מתברר שכ-60% מהגברים עדיין ממאנים להיבדק. למה זה קורה? ככל הנראה בגלל שיטת האבחון כפי שהיא מתבצעת כיום. תהליך האבחון מתחיל בסדרת בדיקות פולשניות וכואבות ומסתיים בתוצאה שכלל איננה ודאית או מוחלטת, כאשר אחוזים לא מבוטלים בקרב הנבדקים מאובחנים כשליליים, למרות שהם חולים במחלה. לעומתם,, רבים מהגברים שבדיקתם חיובית - למעשה אינם חולים כלל. בדיקה חדשה, שאיננה כרוכה בכאבים ומספקת דיוק של 95% בתוצאות, תגיע בקרוב לישראל.
מחקר קליני רחב היקף שתוצאותיו מתפרסמות בגיליון ספטמבר 2020 של כתב העת הרפואי Journal of Urology, מצא שבדיקת שתן מולקולרית שפותחה ע"י חברת miR Scientific האמריקנית, מאפשרת לזהות גידולים ממאירים בבלוטת הערמונית ואף לסווג את חומרת המחלה ברמת דיוק של כ-95%. מדובר באחוז דיוק חסר תקדים שצפוי לאפשר לרופא המטפל לאפיין בבירור את השלב בו נמצאת המחלה, לזהותה במהירות, להתחיל טיפול בחולים בסיכון גבוה ולנטר חולים בסיכון נמוך עד בינוני.
עד היום, כל גבר שביקש או התבקש להגיע לאבחון, נדרש בבדיקה רקטאלית ולאחריה הפנייה לבדיקת דם בה מודדים את רמת ה- PSA. באם מתקבלת תוצאה חריגה (מדד PSA גבוה מ-4), מופנים הנבדקים להמשך בירור, דרך בדיקת ביופסיה פולשנית במהלכה מוחדרים לפרוסטטה (ערמונית) בין 12-16 מחטים. אחרי התהליך המסורבל, התוצאה מסובכת אפילו יותר, כש- 15% מהנבדקים שנמצאו שליליים בבדיקת PSA הם למעשה חולים לא מאובחנים. מתוך סך הנבדקים שיצאו חיוביים בבדיקת PSA והופנו לבדיקת ביופסיה, 50-70% כלל לא חולים ולא היו נדרשים כלל לעבור את בדיקת הביופסיה הלא נעימה. בין 20%-30% מהגברים שעברו את בדיקות הביופסיה ואובחנו כשליליים למחלה, הם למעשה חולים ובכך איבדו זמן יקר משום שהטיפול בהם התעכב.
1 צפייה בגלריה
חולים רבים איבדו זמן יקר בגלל אבחון מסורבל
חולים רבים איבדו זמן יקר בגלל אבחון מסורבל
חולים רבים איבדו זמן יקר בגלל אבחון מסורבל
(צילום: shutterstock)
"הפלטפורמה שלנו משנה את כללי המשחק וממציאה מחדש את הליך הבדיקות הן עבור המטופלים והן עבור הרופאים ובעלי עניין בתחום הבריאות״, מספר סם סלמן, יו"ר ומנכ"ל החברה. "התוצאות מאשרות את מה שאנחנו מפתחים במעבדות שלנו כבר תקופה ארוכה. מדובר בשיפור עצום בחוויית המטופל, תוך הפחתת חרדות והורדה בתחלואה הניתנת למניעה".
פרסום תוצאות הניסוי בכתב העת המוביל בתחום עורר הדים בארה״ב ובקרב אורולוגים מובילים בארה"ב. הפרופסור ג'יימס מקורנן, ראש המחלקה האורולוגית בבי"ח של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק (שאיננו מעורב במחקר), התייחס לפרסום התוצאות וסיפר למגזין ״פורבס״ שמדובר בפריצת דרך של ממש ובפתרון כולל, מדויק ופשוט. הוא התייחס לצורך של רופאים לזהות ולהעניק טיפול מיידי לחולים בסיכון גבוה ולעקוב אחר חולים בסיכון נמוך, והוסיף כי הוא מצפה שהבדיקה תשנה את הכרוניקה שאורולוגים מתמודדים איתה מזה עשרות שנים.
הבדיקה, שתקרא Sentinel, הינה למעשה ביופסיה נוזלית המבוססת על ביולוגיה מולקולרית. באמצעותה ניתן, כאמור, למצוא שרידים של סרטן בשתן ולאחר בידודם מתבצע ניתוח אלגוריתמי עם אפיון מולקולרי של סבירות התפתחותו של סרטן ממאיר. בימים אלו, כשהעומס על מערכת הבריאות ניכר, בדיקות השתן לאבחון סרטן הערמונית צפויות להוריד את במספר בדיקות הביופסיות המבוצעות בכ-80%. יעילות הבדיקה צפויה אף לייעל ולקצר את זמן ההמתנה לתורים, ומערכת הבריאות תוכל להתפנות לטיפול מדויק באוכלוסיה שבאמת זקוקה לו. הבדיקה צפויה להיות זמינה באופן פרטי לקראת סוף השנה, ובימים אלו בוחנות מספר קופות חולים את האפשרות לאפשר אותה לחבריה.