יש בעיות רפואיות שלא חייבים ללמוד לחיות איתן, אפילו אם הרופא אומר. היצרות תעלת השמע היא בעיה כזו, למשל. היא מתבטאת, בצורתה 'הקלה', באוזניים סתומות, שמיעה עמומה כמו מתחת למים, דלקות אוזניים וכאבים. במצבה החמור היא יכולה לגרום לירידה בשמיעה ולבעיות רפואיות נוספות כמו שקע של עור-התוף וציסטה של עור בתוך האוזן (כולסטאטומה).
הסובלים מהיצרות תעלת השמע מתקשים לאזן לחצים באוזן: בטיולים, בירידות תלולות, בטיסות, בצלילות בבריכה ובים ועוד. פתרון רפואי יעיל פותר, סוף סוף, את הבעיה מהשורש, אחרי שנים ארוכות שלחולים לא היו פתרונות טובים. זה מה שאתם צריכים לדעת על הבעיה.

מה הלחץ?

אם נסעתם פעם לירושלים או לים המלח, או שעליתם במעלית ממש מהירה, או טסתם, או צללתם בים ובבריכה, בטוח הרגשתם שהאוזניים נסתמות לכם, ושאתם צריכים לבלוע רוק כדי להקל על הלחץ והשמיעה העמומה. חצוצרת השמע שבאוזן היא זו שאחראית על איזון הלחצים בין הסביבה לגוף.
חצוצרת השמע באוזן היא בעצם צינור המחבר בין הלוע לאוזן התיכונה (החלק שמאחורי עור התוף ופנים האוזן). דרך חצוצרת השמע עובר אוויר חיוני לאוורור האוזן, ולהשוואת לחצים בין הסביבה לגוף. חצוצרת השמע מעורבת גם בתהליך השמיעה. באוזן בריאה יש לחץ קבוע שעוזר להעברת גלי הקול. שינוי בלחץ הקבוע משפיע על איכות השמיעה.
במצב תקין תעלת השמע סגורה רוב הזמן. כדי לפתוח אותה ולהשוות לחצים בין החוץ לפנים אנחנו בולעים, מפהקים, לועסים מסטיק, פותחים וסוגרים את הפה, או מפמפמים. כאשר חצוצרת השמע לא מתפקדת, אי אפשר יהיה לפתוח אותה באמצעות בליעה, ויידרשו אמצעים אחרים לטפל בה.
1 צפייה בגלריה
כאשר חצוצרת השמע לא מתפקדת - לחצים בה לא משתחררים בקלות
כאשר חצוצרת השמע לא מתפקדת - לחצים בה לא משתחררים בקלות
כאשר חצוצרת השמע לא מתפקדת - לחצים בה לא משתחררים בקלות
(צילום: shutterstock )

"פצפוצים" באוזן

אצל ילדים ומבוגרים שסובלים מהיצרות של תעלת חצוצרת השמע אין איזון לחצים ואוורור תקין של חללי האוזן. הלחץ שלא משתחרר גורם לכאבים באוזן, לפצפוצים ולתחושת "מלאות" קבועה. כאשר הבעיה חמורה יותר מצטברים בפנים האוזן נוזלים שגורמים לדלקות אוזניים חוזרות. אותם אנשים ירגישו גודש רב יותר כשהם מצוננים, ותחושה שהאוזניים סתומות. הם יתקשו 'לפמפם' כדי להשוות לחצים בצלילות עומק. ויש סיכוי טוב שגם יומיים ושלושה אחרי טיסות הם ירגישו כאבים באוזניים.
בגלל המבנה האנטומי של חצוצרת השמע, בילדים עד גיל 4 חצוצרת השמע עדיין לא מתפקדת היטב וחשופה לבעיות, כמו דלקות אוזניים חוזרות. בין הגילים 4 ל-7 התפקוד משתפר. שיפור רב יותר ניכר בין הגילים 14-7. ובגילים 15-14 החצוצרה ותפקודה יהיה כמו אצל מבוגרים.
בעיות רפואיות שעשויות להיות קשורות להיצרות בתעלת השמע הן: אלרגיות, חך שסוע, שקד שלישי מוגדל בילדים, דלקות אף, אף סתום באופן כרוני, נחירות, דום נשימה בשינה וריפלוקס.

הסכנה: נזקים בלתי הפיכים

היצרות קבועה בתעלת השמע שאינה מטופלת, מסכנת את הסובלים ממנה בנזקים בלתי הפיכים באוזן, ובהם נזק לעור תוף, שקעים והידבקויות שיכולים לגרום לפגיעה בעצמות השמע, לירידה בשמיעה ולדלקות חוזרות. במצב מתקדם יותר, שקע יכול לייצר ציסטה של עור, הנקראת כולסטאטומה, שהולכת וגדלה בתוך האוזן ויכולה לפגוע באוזן הפנימית (ירידה בשמיעה וורטיגו), בעצב הפנים ובגבולות בין האוזן למוח.
הניסיון הראשון בעולם לטפל בבעיות של חצוצרת השמע נעשה על ידי רופא אף אוזן גרון יהודי בשם ד"ר אדם פוליצר. הרופא הראשון בעולם שניהל מרפאה לבעיות אוזניים, לפני למעלה מ-100 שנים. טיפול בטיפות אף להפחתת הגודש באף עשוי לעזור, אבל למטופלים רבים הטיפול התרופתי אינו יעיל. עד לפני מספר שנים ניתוח כפתורים, שבו מנקבים את עור התוף כדי ליצור פתח אוורור זעיר, ולעקוף את חצוצרת השמע היה הטיפול הניתוחי היחיד. אבל חשוב לדעת שגם ניתוח כפתורים לא מטפל בשורש הבעיה והוא טיפול זמני הדורש ניתוחים חוזרים.

הפתרון היעיל: בלון לאוזניים

רוב האנשים לא מטפלים בבעיה מיד וחיים עם הסבל. חלקם עברו מספר ניתוחי כפתורים ועדיין סובלים מהבעיה. מדובר בקבוצה גדולה של מטופלים שלא יודעים שהם יכולים לקבל טיפול שיפתור את בעייתם.
הרחבה של תעלת השמע באמצעות בלון, שקיים בעולם הרפואי כבר עשור, הוא הפתרון הרפואי היחיד שמטפל בשורש הבעיה בצורה יעילה. הטיפול טוב לאלה שכאבי האוזניים ודלקות האוזניים החוזרות משבשות את חייהם. לאנשים שסובלים מכאבי אוזניים בשינויי לחץ אטמוספרי כמו: ירידות תלולות, צלילות וטיסות, ולאנשים שעברו ניתוחי כפתורים חוזרים ללא הועיל.
בטיפול חד-פעמי שאורך כרבע שעה, מחדירים בלון שמרחיב, לאחר ניפוחו, את תעלת השמע, בדומה לצנתור לב. הטיפול נעשה בהרדמה מלאה. לרוב, המטופלים משוחררים לביתם לאחר מספר שעות וחוזרים לתפקוד רגיל ביום שאחרי. עד היום נעשו בעולם למעלה מ-100,000 הליכים בהצלחה של למעלה מ-70% וללא סיבוכים.

איך יודעים אם גם אתם סובלים מהיצרות תעלת השמע?

1. האם אתם סובלים מדלקות אוזניים חוזרות? 2. האם אתם סובלים מלחץ באוזניים? 3. האם אתם סובלים מכאבי אוזניים? 4. האם אתם מרגישים שהאוזניים סתומות, או שיש תחושה שהאוזניים בתוך מים? 5. האם שמיעתכם עמומה? 6. האם יש לכם בעיות אוזניים בעת צינון או סינוסיטיס? 7. האם אתם סובלים מרעשי שבירה או פצפוצים באוזניים? 8. האם אתם שומעים צלצול באוזניים?
אם השבתם בחיוב על רוב התסמינים, פנו לרופא אף אוזן גרון לטיפול בבעיה.
ד"ר מאוריסיו כהן וייזר, מנהל שירות ניתוחי אוזניים ושתלי שמיעה במחלקת אף אוזן וגרון בבית החולים רמב"ם