מה יש לאחים ואחיות בילדות שחסר לנו המבוגרים? זמן. זמן הוא אחד המצרכים הכי יקרים עבורנו המבוגרים ולא פעם היינו רוצים שיוסיפו לנו עוד כמה שעות ביום כדי שנוכל לבלות עם בני הזוג, לפגוש חברים, לעבוד או פשוט לנוח. לילדים שלנו, לעומת זאת, יש לא מעט זמן פנוי, ואת רובו הם מבלים עם האחים והאחיות שלהם.
במחקר שנעשה בארצות הברית ב-2017 בדקו איך ילדים בני 12-6 מבלים את זמנם הפנוי. במחקר נמצא כי לילדים יש כ-60 שעות פנאי בשבוע בממוצע אשר מורכב מהפעילויות הבאות: חינוך ופעילויות מובנות (כולל שיעורי בית, פעילויות למידה וספורט), משחק ופעילויות לא מובנות, מדיה (כולל טלוויזיה, מוזיקה ומשחקי וידאו), אכילה וטיולים. הזמן הזה כולל בילוי עם חברים והשתתפות בחוגים.
3 צפייה בגלריה
מבלים הרבה זמן ביחד
מבלים הרבה זמן ביחד
מבלים הרבה זמן ביחד
(צילום: shutterstock)
ילדים שיש להם אחים ואחיות מבלים 50% מהזמן הפנוי שלהם עם אחיהם, תוך שהם מעורבים יחד בפעילות משותפת, וב-20% נוספים מהזמן האחים גם נוכחים באותו המרחב אך עסוקים בפעילויות שונות.
כדי שיתפתח קשר טוב בין אחים ואחיות, צריך לא רק זמן משותף, אלא זמן איכותי, חוויתי ומקרב יחד, בלי הפרעות מבחוץ"
איתנו ההורים, לעומת זאת, ילדים עם אחים מבלים הכי פחות זמן - רק שש שעות בשבוע בממוצע. כלומר, לכל אורך הילדות, אחים מבלים את עיקר זמנם הפנוי זה עם זו, יותר מעם כל אדם אחר - הוריהם, חבריהם, מוריהם ועם עצמם.
בזמן הזה אחים חווים יחד המון חוויות- הם משחקים, נהנים, מדברים, צוחקים, משתפים פעולה ועוזרים זה לזה ומצד שני הם רבים, מציקים, צועקים, חוטפים ומרביצים.
קראו עוד:
הזמן הרב והקרבה המשותפת מספק הזדמנות גדולה עבורם לעצב זה את זו ולהשפיע זה על זו באופנים רבים. כמובן שבימים אלו של תקופת הקורונה זה על אחת כמה וכמה נכון. הרבה מהאינטראקציות החברתיות של הילדים בגן או בבית הספר, בחוגים, ואפילו עם חברים ובני משפחה קרובים צומצמו, והם מבלים עוד יותר זמן אחד עם השנייה.
אנחנו יכולים לנצל את הזמן הזה כדי לטפח ולחזק את הקשר בין הילדים שלנו, להגדיל את הקרבה ביניהם ולעזור להם ליצור חוויות משותפות ומהנות, שאותן הם ייקחו הלאה לכל החיים.
3 צפייה בגלריה
עודדו אותם לחפש תחומי עניין משותפים
עודדו אותם לחפש תחומי עניין משותפים
עודדו אותם לחפש תחומי עניין משותפים
(צילום: shutterstock)
אז איך עושים את זה?

1. זמן איכות ולא זמן התמרחות

כדי שיתפתח קשר טוב בין אחים ואחיות, צריך לא רק זמן משותף, אלא זמן איכותי, חוויתי ומקרב יחד, בלי הפרעות מבחוץ. אז הקורונה סידרה לנו את עניין ההפרעות מהחוץ, והתפקיד שלנו ההורים הוא לדאוג לכך שהזמן הזה יהיה מחבר ומהנה.
נשים לב שלפחות אחת לשבוע יש זמן של פעילות משותפת ואיכותית בין הילדים. זמן שבו הילדים חווים יחד חוויה חיובית, מהנה ומקרבת ביניהם. אפשר לקרוא לזה "זמן אחים" ולחשוב עם הילדים מה הם היו רוצים לעשות בו.
תחומי עניין משותפים נוצרים גם על ידי כך שנעודד את הילדים שלנו לדבר ולהתעניין זה בזה
אם הילדים גדולים אפשר להקצות תקציב מסוים וכך גם ללמד אותם איך לקבל החלטות משותפות ולהתנהל נכון מבחינה כלכלית. בזמן הזה הילדים יכולים לבשל או לאפות יחד, לצאת לטיול אופניים, לעשות פעילות יצירה, לצאת לריצה או כל דבר אחר שהילדים שלכם אוהבים לעשות.

2. פיתוח תחומי עניין משותפים

כאשר לילדים יש תחומי עניין משותפים הקשר ביניהם מתחזק כי הם חווים יחד חוויות משותפות, נהנים ומבלים אחד עם השנייה. עזרו לילדים לגלות מה הם אוהבים לעשות יחד, רק הם - לנגן, ליצור קומיקס, לצלם, להכין סרטונים, להתאמן יחד ועוד.
אם הם מתקשים, עודדו אותם לחקור ולחפש יחד תחומי עניין חדשים שיתאימו להם: ללמוד נגרות, לתרגל שפה חדשה, טכניקות ציור ועוד.
3 צפייה בגלריה
שיחות משפחתיות יחזקו את הקשר
שיחות משפחתיות יחזקו את הקשר
שיחות משפחתיות יחזקו את הקשר
(צילום: shuttersock)
במקרה של ילדים קטנים, חשוב שתעודדו אותם כבר מהילדות המוקדמת לשחק ביחד. משחקים משותפים בילדות יעזרו להם לבנות את התשתית לתחומי עניין משותפים שאחר כך בגיל ההתבגרות לעיתים יהיה יותר קשה לייצר, והם מקדמים חוויה של הנאה משותפת המחזקת את תחושות הסולידריות והלכידות.
אחת הדרכים שבהן אנחנו יכולים להקטין את התחרות ביניהם היא על ידי כך שאנחנו נותנים לכל אחד את תשומת הלב הבלעדית שלנו
תחומי עניין משותפים נוצרים גם על ידי כך שנעודד את הילדים שלנו לדבר זה עם זה ולהתעניין זה בזה, ולכן שווה ליצור פלטפורמה משפחתית לשיחה משותפת. זה יכול להיות בארוחת ערב משפחתית בסוף כל יום, בארוחת שישי או בכל דרך אחרת שתמצאו לנכון.

3. זמן איכות לכל ילד בנפרד

היות והילדים מבלים מעט זמן איכות איתנו ההורים, אחד הדברים החשובים שאנחנו יכולים לעשות הוא לדאוג לכך שאנחנו מקדישים זמן, אפילו חצי שעה שבועית מוגדרת ביומן ומראש לכל ילד בנפרד. זמן שבו אתם והילד/ה שלכם עושים משהו שאתם אוהבים לעשות יחד.
נכון, זה מאתגר ולא פעם קשה, בעיקר אם הילדים הם קטנים, ובטח בתקופה נוכחית, אבל לזמן הזה יש משמעות גדולה גם לחיזוק הקשר שלכם עם כל אחד מהילדים וגם לחיזוק הקשר ביניהם, כי זו אחת הדרכים שבהן אנחנו יכולים להקטין את התחרות והיריבות ביניהם על ידי כך שאנחנו נותנים לכל אחד את המקום שלו ואת תשומת הלב הבלעדית שלנו.
זה יכול לעזור ולהפחית את המריבות וההצקות בבית, וכך לפנות לנו את זמן ההתעסקות הרב שאנחנו מקדישים לזה, ולהשפיע לטובה על כל האווירה בבית.
זמן הוא דבר יקר, ובכל הנוגע לקשר בין אחים ואחיות, אם אנחנו מנצלים אותו נכון, אנחנו יכולים להבטיח לילדים שלנו קשר טוב, קרוב ומשמעותי לאורך כל החיים שלהם, ואין יקר מזה.
הכותבת היא עובדת סוציאלית ובעלת המיזם "אחיות ואחים-מרכז לחיים" לחיזוק הקשר והתקשורת ביניהם