האופציה של כניסה לבידוד הפכה להיות חלק בלתי נפרד מחיי היומיום בישראל. כל אחד מאיתנו ימצא את עצמו או את הקרובים אליו בבידוד בסופו של דבר. אך איך מתכוננים לכך נפשית?
צפו: איך מכינים את הילדים ואת עצמנו לבידוד בפן הנפשי?
ראשית, חשוב לנסות ולחשוב על כך שייתכן שהצורך להיכנס לבידוד יגיע גם אלינו, ואולי מהר יותר מהצפוי. הכנה מראש אולי תצליח למנוע או לשכך מאיתנו חלק מהתחושות הרבות שאנשים חשים סביב הבידוד, כמו למשל תחושות אשמה או בושה (כן, גם היום וגם לאחר אלפים שנכנסו לבידוד, רבים מרגישים בושה גדולה כשהם מגלים שהם צריכים להכנס לבידוד, ויותר מכך - שאחרים צריכים להכנס לבידוד כי שהו לידם). ההכנה מראש, גם אם היא במחשבה ולא במעשה, היא משמעותית ומקדמת.
לאחר מכן, הדבר החשוב ביותר הוא לקבל את המצב ולומר לעצמנו: "ככה זה עכשיו". במקרה של ילדים, חשוב להכין אותם מראש לאירועים שאנחנו צופים שיקרו. אפשר להיעזר בדוגמאות של אנשים שסובבים אותם שנכנסו לבידוד, ולהזכיר שייתכן שגם אנחנו נצטרך להיכנס לבידוד כמותם. אפשר לשאול אותם או לתכנן יחד איתם מה נעשה בבידוד ואיך נעביר את הזמן, איך נשמור על שגרה ואיך נוכל דווקא לנצל את הזמן לאירועים כיפיים מתוכננים מראש.
1 צפייה בגלריה
פעילות עם הילדים בעת הבידוד
פעילות עם הילדים בעת הבידוד
אירועים מתוכננים מראש ושיחה על הפחדים: כך תתמודדו עם הבידוד
(צילום: Shutterstock)
בבידוד, קחו בחשבון והתכוננו גם לתגובות של כעס, שיעמום ובעיקר חווית תסכול של הילדים מהמצב. מדובר בתגובה מובנת והגיונית היות ושנת 2020 כללה תקופת הסגר, חזרה חלקית למסגרות ושוב יציאה לחופש גדול. אחת הנטיות הטבעיות שלנו כהורים היא למצוא משהו שיסיח את הדעת מרגשות תסכול אלו. אך חשוב לדעת שהסחת הדעת לא מעלימה את הרגשות הקשים, ובכדי להקל על התסכול שחווים ילדינו, עלינו לעזור להם לפרק אותו.
ניתן לעשות זאת על ידי ביטוי הרגש במילה, משפט או משחק. דובבו את הילד באמצעות שאלות לדוגמה כמו: "אם היה לך מקל קסמים איתו היית יכול לעשות מה שתרצה מה היית עושה עכשיו?". עצם הביטוי כבר יקל על התחושה הלא נעימה. כמו כן, עשו זאת קודם עם עצמכם, אם אתם מרגישים משהו אימרו זאת - גם כדי לווסת את עצמכם וגם כדי לשמש דוגמה לילדים לעשות כמוכם.
כל כמה ימים, חשוב לברר מה הילד מבין לגבי בידוד, ולשחק איתו את הבידוד אם צריך. חשוב גם לדבר על מה מלחיץ את הילדים או ממה הם מפחדים בעקבות הבידוד, ולחשוב על דרכים להקל את ההתמודדות מראש. החלק הזה חשוב לא רק לילדים אלא גם עבורונו המבוגרים, בין שבהתמודדות האישית שלנו ובין שבהתמודדות המשפחתית הכוללת. כדי לאפשר לעצמנו להצליח להתמודד עם הקשיים שהילדים שלנו יחוו, חשוב קודם כל להתפנות לעצמנו ולהתמודדות האישית שלנו.