מתבררת יעילות החיסון נגד קורונה בקרב בני נוער: מחקר משותף של מכון כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד, שבדק נערות ונערים ישראלים בני 12 עד 18, מעיד על יעילות של 90% במניעת מקרי הדבקה ויעילות של 93% במניעת מחלה תסמינית. לא פורסמו נתונים בדבר יעילות החיסון במניעת אשפוזים של בני נוער.
קראו עוד:
המחקר נערך במהלך הגל הרביעי של הקורונה, בין 8 ביוני ל-14 בספטמבר. הוא התבסס על נתונים של 94,354 בני נוער ישראלים בגילים 12 עד 18 שהתחסנו, מול מספר זהה של לא מחוסנים, אם כי במהלך המחקר הספיקו להתחסן כ-14 אלף נערים מהקבוצה השנייה.
1 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
מחסנים בני נוער בחוף דדו בחיפה, יולי 2021. במערכת הבריאות מקווים שהנתונים החדשים יעודדו בני נוער להתחסן, שכן רבים מהם עדיין לא עשו זאת
(צילום: עידו ארז)
"עם פרוץ הגל הרביעי, עקב זן דלתא, עלתה השאלה אם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם נגד זן זה, כפי שהוא הגן מפני זן אלפא", אומר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בכללית. "מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה בגל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכלה לספק תשובה לשאלה. תוצאות המחקר מלמדות באופן חד-משמעי כי החיסון יעיל ביותר במניעת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית שבוע לאחר קבלת שתי מנות.
"תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה נגד זן דלתא דומה מאוד לזו שנצפתה בקרב מבוגרים צעירים נגד זן אלפא בעבר. מסקנות אלו מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים".
"תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה נגד זן דלתא דומה מאוד לזו שנצפתה בקרב מבוגרים צעירים נגד זן אלפא בעבר. מסקנות אלו מספקות מידע חשוב להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם"
אתמול (ד') פורסמו ממצאים של המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), שהצביעו על יעילות דומה של החיסון בקרב אותה קבוצת גיל בארצות הברית. מחקר זה מתייחס גם ליעילות החיסון של פייזר במניעת אשפוזים - 93%.
במערכת הבריאות מקווים שהנתונים האלו יעודדו בני נוער להתחסן, שכן מתברר כי רבים עדיין לא עשו זאת: 32% מבני ה-12 עד 15 לא התחסנו, ו-13% מבני ה-16 עד 18 נמנעו מכך.