תרופה חדשה לטיפול נגד מיגרנה: מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, אישר תרסיס אף ראשון בעולם לטיפול במיגרנה. הוא נספג דרך כלי הדם באף ומשפיע בתוך דקות על ההתקף.
המשאף החדש בשם ZAVZPRET של חברת פייזר, חוסם מנגנון כאב הקשור לחלבון הקשור לגן קלציטונין CGRP. חלבון זה נמצא בריכוז גבוה אצל חולי מיגרנה והוא מעורב בהיווצרות דלקת בקרומי מוח ובהתרחבות כלי דם האופייניים למיגרנה. חסימת החלבון הזה מפחיתה את עוצמת המיגרנה ומפסיקה אותו. במחקרים קליניים שנערכו בתרסיס החדש נמצא כי חלה הקלה משמעותית בכאב כבר לאחר 15 דקות מהשימוש בתרסיס, זאת בהשוואה לתרופות הנלקחות דרך הפה שהשפעתן מתחילה לאחר שעה ויותר.
1 צפייה בגלריה
משאף מיגרנה
משאף מיגרנה
התרסיס נגד מיגרנה. אמור לסייע תוך 15 דקות מהשימוש
(צילום: פייזר)
קראו עוד:
"אישור ה-FDA מסמן פריצת דרך משמעותית עבור אנשים עם מיגרנה הזקוקים לחופש מכאבים ומעדיפים אפשרויות חלופיות על פני תרופות דרך הפה", אמרה אנג'לה הוואנג מהנהלת חברת פייזר, "מיליארדי אנשים ברחבי העולם מותשים ממחלת המיגרנה ומחפשים הקלה וחזרה לחיי היום יום".
"כאשר מיגרנה מכה, יש לה השפעה שלילית משמעותית על חיי היומיום של אדם", אמרה ד"ר קתלין מולין, מנהלת המכון לנוירולוגיה וכאבי ראש בניו אינגלנד שבארה"ב, שייעצה לחברת פייזר, "אחת התכונות החשובות בטיפול יעיל במיגרנה היא מהירות הפעולה של התרופה. תרסיס לאף מציע אפשרות טיפול לאנשים שאינם יכולים ליטול תרופות דרך הפה וזקוקים להקלה מיידית כדי שיוכלו לחזור לתפקוד תקין במהירות".
333

שיטות הטיפול הקיימות

על פי ההערכות אלפי ישראלים סובלים ממיגרנה, אותה סיווג ארגון הבריאות העולמי כמוביל השני בעולם לנכות. מיגרנה מאופיינת בהתקפים מתישים הנמשכים ארבע עד 72 שעות שכוללים תסמינים מרובים ובהם כאבי ראש פועמים, רגישות לצלילים ולאור, בחילות והקאות.
הטיפולים הקיימים למיגרנה כוללים תרופות ממשפחת ה"טריפטנים", הגורמים לכיווץ כלי הדם במוח הקשורים במנגנון המיגרנה. קיימים גם טיפולים מונעים למיגרנה הכוללים תרופות ממשפחת חסמי ביטא, תרופות נוגדות פרכוסים שמשמשות גם להקלה על כאבים ותרופות נוגדות דיכאון.
בשנים האחרונות אושרו גם תרופות ביולוגיות חדשות לטיפול במיגרנה, שניתנות בזריקה תת עורית פעם בחודש או פעם בשלושה חודשים. הן נקשרות כמו במשאף החדש לחלבון הקשור לקלציטונין CGRP ומנטרלות אותו. כאמור החלבון נמצא בריכוז גבוה אצל חולי מיגרנה, והוא מעורב בהיווצרות דלקת בקרומי המוח והתרחבות כלי הדם הגורמים לכאב האופייני למיגרנה.
טיפולים נוספים כוללים גירוי העצבים בראש באמצעות שיטת נוירוסטימולציה, חסימה עצבית באמצעות הזרקת חומר מאלחש לעצב בשם "העצב העורפי הגדול", והזרקת בוטוקס למספר נקודות בשרירים במצח בצוואר ובעורף. עם זאת, לטיפול בבוטוקס יש מחיר יקר ויש לחזור עליו כל כמה חודשים.
"המשאף החדש הוא דרך מתן יעילה ומהירה יותר של דור חדש של טיפול תרופתי למיגרנה", אומר ל-ynet ד"ר ליאור אונגר, מומחה לנוירוכירורגיה ורפואת כאב, "חשוב לזכור שמיגרנה היא מחלה נוירולוגית שכיחה מאוד, שגורמת לכאב וסבל רב לחולים ומלווה בפגיעה משמעותית באיכות חייהם. בשנים האחרונות חלו פריצות דרך בהבנת המנגנון הגורם להופעת המיגרנה ובמקביל לכך פיתוח של תרופות חדשות למניעה וטיפול בהתקפי מגרנה. מתן התרופה החדשה באמצעות המשאף, עשוי לאפשר הפוגה משמעותית ומהירה מהכאב, בשימוש קל ופשוט. החומר הפעיל שבמשאף נספג דרך כלי הדם שברירית האף ולכן השפעתו המהירה. בעולם עובדים על פיתוח תרופות בתצורת משאף כמו זה שאושר עתה, ויהווה עוד כלי משמעותי מאוד באופציות הטיפול למיגרנה. אני מקווה שגם הישראלים יוכלו ליהנות מהטיפול בו בעתיד".
מהמחקרים עלה כי תופעות הלוואי של התרסיס היו נדירות, וכללו הפרעות טעם, בחילות, אי נוחות באף ובחילות. המשאף החדש צפוי להיות זמין בבתי המרקחת בארה"ב ביולי 2023. שיווקו בישראל עדיין לא ברור, אולם סביר שניתן יהיה לייבאו לישראל באמצעות טופס 29 ג' עליו חותם נוירולוג, דרך בתי מרקחת המייבאים תרופות מחו"ל.