תסמונת העצב המשולש (Trigeminal Neuralgia) היא מצב של כאב עז ביותר בעל מאפיינים ייחודיים באזור הפנים. לעיתים מלווה את הכאב עווית פנים אופיינית ולכן ניתן לה שם נוסף - tic douloureux. שם רביעי כולל את הרמז לעוצמתו של הכאב – Suicide diseases.
קראו עוד:
הכאב מופיע בצד אחד וב-70 אחוז מהמקרים הוא מתבטא באזורי הלסת התחתונה ו/או העליונה – דבר שגורר לעיתים קרובות טעויות באבחנה וזיהוי הכאב בטעות ככאב ממקור דנטלי, בעיקר כדלקת של מוך השן. כתוצאה מכך בין 33 ל-65 אחוז מהחולים מטופלים דנטלית שלא לצורך, בעיקר בחמש השנים הראשונות, כולל טיפולי שורש ועקירות מרובות.
2 צפייה בגלריה
תסמונת העצב המשולש
תסמונת העצב המשולש
כאבי תסמונת העצב המשולש גורמים לעקירות שיניים מיותרות
(צילום: shutterstock)
התסמונת פוגעת בדרך כלל במבוגרים מעל גיל 50 ונובעת מתפקוד לא תקין של עצב הפנים החמישי, העצב הטריגמינלי או המשולש (בעל שלושה סעיפים, ומכאן שמו), בשכיחות של 1 ל-10,000. הסיבה לכאב לא תמיד ברורה, לעיתים ישנה סמיכות בין כלי דם לשורש העצב הטריגמינלי שמובילה בתורה לתפקוד לא תקין של העצב וגורמת לשידור כאב, ולעיתים אין כל סיבה ידועה.
הכאב כולל את מרבית המאפיינים הבאים: כאב התקפי בין מספר שניות ל-2 דקות, חזק מאוד, חשמלי או דוקר, קשור לגירוי בלתי כואב מקדים - כגון דיבור, צחצוח שיניים ואיפור
הכאב כולל את מרבית המאפיינים הבאים: כאב התקפי בין מספר שניות ל-2 דקות, חזק מאוד, חשמלי או דוקר, קשור לגירוי בלתי כואב מקדים - כגון דיבור, צחצוח שיניים ואיפור, ללא גורם נוירולוגי נראה וכמובן שלא קשור לאף אבחנה אחרת. אצל מרבית החולים הכאב ההתקפי אינו מלווה בכאב רקע ובין ההתקפים לא יהיו כאבים.
מצבים אחרים ושכיחים פחות (כ-15 אחוז מהחולים) כוללים כאב רקע משמעותי בין ההתקפים ומצב שבו יש גורם מקדים לכאב, בדרך כלל גידול מוחי או טרשת נפוצה (כסימן מאוחר לטרשת בדרך כלל). מצבים אלו מתאפיינים גם בגיל צעיר, כאב דו-צדדי או סימנים נוירולוגים נלווים כדוגמת שינויי תחושה.

למחלה ישנן תקופות פעילות ותקופות הפוגה. אלה עשויות לנוע בין שבועות לשנים, אך המחלה נחשבת כמחלה פרוגרסיבית, כלומר מחמירה על הזמן ותקופות ההפוגה שבה מצטמצמות.

אבחון וטיפול - והקשר לאפילפסיה

הבשורות הטובות הן שיש היום טיפול תרופתי יעיל בכ-70 אחוז מהמקרים, כאשר התרופה היעילה מכולן משמשת כטיפול לאפילפסיה - Carbamazepine או Oxcarbamazepin, ולעיתים יש צורך בשילוב תרופות נוספות.
MRI מוח הכרחי לקביעת האבחנה, ונעשה גם על מנת לשלול מצבים מקדימים וגם כדי לבדוק אופציות לפרוצדורות נוירוכירורגיות. המפורסמת וכנראה גם היעילה מביניהן קרויה Microvascular Decompression (MVD). במהלכה, מפרידים בין העצב לכלי הדם שלוחץ עליו באמצעות פד טפלון.
כאמור, תסמונת העצב המשולש יכולה להטעות. בשתי עבודות שפרסמנו לאחרונה העלינו את האפשרות למופע שונה של המחלה, הנפרד מהצורה הקלאסית שהורגלנו בה, בעיקר בהקשר של התארכות זמן ההתקף ביחס לכאב רקע, הפרעה נפוצה יותר בשינה, סימנים נלווים בשכיחות גבוהה יותר והצלחה טיפולית ירודה.
ריבוי האיברים באזור כה מצומצם, כאב ממקורות שונים, מסיבות מגוונות ובעל מאפיינים ייחודיים, מהווה קושי אבחנתי ואתגר גדול. אבחון מדויק יוביל לטיפול נכון וסיכוי גדול יותר להתגבר על הבעיה או לצמצם אותה. היכולת לאבחן ולטפל בכאבים כרוניים נטורופתיים ואחרים בחלל הפה היא חלק מארסנל היכולות של המומחה לרפואת הפה.
ד"ר ירון חביב DMD PhD הינו מומחה לרפואת הפה מהמחלקה לרפואת הפה בבית חולים הדסה