התפרצות אבעבועות הקוף בעולם: משרד הבריאות אישר הערב (שבת) כי הגבר בן ה-30 שאושפז באיכילוב לאחר שסבל מנגעים עוריים עם שובו ממערב אירופה, אכן נדבק באבעבועות הקוף.
הנגיף מתפשט בקרוב ל-150 מקרים באירופה ארה"ב וקנדה, ומקרים רבים תועדו בקרב גברים הומוסקסואלים וביסקסואליים. בבריטניה כבר נערכים למתן חיסונים לאנשי צוות רפואי.
2 צפייה בגלריה
מטוש אבעבועות הקוף
מטוש אבעבועות הקוף
לא לקורונה. נטילת משטח דגימה של אבעבועות הקוף
(צילום:shutterstock)

מה הוא הגורם לאבעבועות הקוף?

המחלה נגרמת על ידי נגיף השייך לאותה משפחה של נגיף אבעבועות שחורות שהוכחד מהעולם בשנות השמונים. נגיף אבעבועות שחורות נחשב לקטלני ביותר וגורם למותם של שליש מהנדבקים בו. בזכות מבצע החיסונים האגרסיבי של ארגון הבריאות העולמי שניתן עד 1977, הוכחדה המחלה בעולם וכיום הנגיף נמצא רק במעבדות וירולוגיה בארה"ב ורוסיה.
בישראל ניתן החיסון עד 1977, ולחיילים עד 1996. כעיקרון, מאז שנות השמונים לא קיים חיסון זמין, ועל פי ההערכות החיסון שניתן אז, מגן גם בפני נגיף אבעבועות הקוף החדש. כעת נמצאים בבדיקות אחרונות חיסונים חדשים נגד אבעבועות שחורות - האמורים להגן גם בפני נגיף אבעבועות הקוף.
קראו עוד:

מהם תסמיני המחלה?

אבעבועות הקוף היא קרובה למחלה מוכרת אחרת - אבעבועות שחורות, מחלה קשה וקטלנית שהוכחדה מהעולם בשנת 1980. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית.
ֿהמחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש, והתסמינים עלולים להופיע 5 ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. התסמינים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות, ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.
מרגע שמתחיל החום - התסמין הבולט ביותר של אבעבועות הקוף, פריחה תופיע לאחר יום עד שלושה ימים, לרוב מתחילה מהפנים ואז מתפשטת לאזורים אחרים בגוף. מספר הנגעים נע בין כמה בודדים לאלפי נגעים.
הנגעים יכולים להיות בצורות שונות: מנגעים שטוחים לנגעים בועיים ועד לנגעים מוגלדים. האפיון הזה של נגעים בשלבי הגלדה שונים דומים מאוד לנגעי אבעבועות רוח.ֿֿ

מדוע נקראת המחלה אבעבועות הקוף?

נגיף אבעבועות הקוף שייך למשפחת הנגיפים פוקס-וירידה, שהתגלתה לראשונה בשנת 1958 כאשר שתי התפרצויות התרחשו במעבדת קופים. אבל להתפרצות לא אשמים בהכרח הקופים: עדיין לא ברור היכן מתפתח לראשונה הנגיף, ועל פי הערכת ארגון הבריאות העולמי - ההדבקה מתחילה דווקא ממכרסמים. באפריקה הנגיף התגלה בבעלי חיים רבים, כולל סנאים, חולדות, וסוגים שונים של קופים.

באיזה מקומות בעולם הנגיף מתפשט בדרך כלל?

הנגיף גורם בדרך כלל להתפרצויות במרכז ומערב אפריקה, ולרוב לא מאותר באירופה. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו הייתה הראשונה שתיעדה מקרה הדבקה של אדם באבעבועות הקוף. מאז, דווחו מקרים ב-11 מדינות אפריקה.
בשנת 2018 ו-2019 שני מטיילים מבריטניה, מטייל מישראל ואחד מסינגפור, שביקרו בניגריה, אובחנו עם המחלה לאחר התפרצות מסיבית שם.

איך נדבקים במחלה?

הנגיף עלול להדביק באמצעות נשיכה או שריטה של חיה נגועה, אכילת בשר נגוע, או במגע ישיר עם אדם חולה, מצעים עליו היה או בגדים שהיו במגע עם אדם חולה.
הנגיף חודר לגוף דרך העור, מערכת הנשימה, העיניים, האף או הפה. הדבקה בין בני אדם מתרחשת בעיקר דרך רסיסי רוק ממרחק קרוב. הנגיף עלול לעבור גם באמצעות העברת כמות גדולה יחסית של דם, ומקרים כאלה תועדו בהעברה בין אם לעוברה באמצעות השליה.
בשלב זה לא ידוע אם הנגיף עובר בנוזל הזרע, הנרתיק, או ביחסי מין אנאליים או אוראליים. עם זאת, מגע עם שלפוחיות עור נגוע בעור בריא, עלול בהחלט להדביק בנגיף.

האם נצטרך בקרוב שוב לחזור למסכות נגד אבעבועות הקוף?

לא, דרושה כמות גדולה של רסיסי רוק כדי להדביק בנגיף אבעבועות הקוף.
2 צפייה בגלריה
נגעים של אבעבועות הקוף בעור
נגעים של אבעבועות הקוף בעור
נגעים של אבעבועות הקוף בעור. לרוב חולפת מאליה
(צילום: רויטרס)

עד כמה המחלה מסוכנת?

אבעבועות הקוף היא לרוב מחלה קלה וחולפת, רוב האנשים מחלימים ממנה תוך כמה שבועות. היא אינה מידבקת בקלות כמו קורונה, וכאמור יש צורך במגע קרוב מאוד לשם הדבקה.
חרף זאת, באפריקה גרמה המחלה לתמותה של 10% מהנדבקים, בעיקר בילדים וצעירים או כאלה הסובלים מדיכוי חיסוני. אבעבועות הקוף בהיריון עלולה להוביל לסיבוכים כולל מות העובר והפלה.

האם יש טיפול?

כיום אין טיפול ספציפי לאבעבועות הקוף. מה שידוע הוא שהחיסון לאבעבועות שחורות שהיה נהוג בעבר, יעיל כנראה גם במניעת הדבקה באבעבועות הקוף. בישראל נהגו לתת את החיסון לאוכלוסייה עד 1977, וחיילים המשיכו לקבל את החיסון עד 1996. החיסון כבר לא זמין לקהל הרחב.
אין כיום תרופות אנטי ויראליות מוכחות ספציפית נגד אבעבועות הקוף, אך כמה מחקרי מעבדה ומחקרים על בעלי חיים, הראו כי הן יעילות גם נגד אבעבועות הקוף, באמצעות עיכוב מנגנוני השכפול של הנגיף בגוף החולה. לרוב נותנים את התרופות האלה בשלב ראשון של המחלה, עוד לפני שהנגיף הספיק להשתכפל בכמויות גדולות.
התרופה האחרונה שגם נבדקה בבני אדם והראתה נתוני יעילות ובטיחות גבוהים גם נגד אבעבועות הקוף, היא Tecovirimat שמאושרת על ידי ה-FDA והאיחוד האירופי לטיפול נגד אבעבועות שחורות, וניתנת דרך הפה או דרך הווריד.

האם נצטרך להתחסן נגד המחלה בארץ?

במידה שתתועד התפרצות מאסיבית בישראל, משרד הבריאות עשוי להמליץ לצוותי בריאות או קבוצות בסיכון להתחסן.

איך מומלץ להיזהר כדי לא להידבק?

משרד הבריאות תדרך את הרופאים לזיהוי של המחלה ובידוד החולים. לכל השאר מומלץ ככל האפשר להימנע ממגע קרוב לאנשים הסובלים מתסמיני המחלה, ולדווח עליהם לרופא המטפל או למוקד משרד הבריאות להמשך הנחיות ומעקב רפואי.