בשיתוף פורום Reboot
לפעמים חשוב לזכות למבט מבפנים, כדי לראות את התמונה הרחבה. Ynet ופורום Reboot הצטרפו ליום שגרתי של ד"ר זאב פלדמן, נוירוכירורג בכיר במרכז הרפואי שיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, כדי לחוות מקרוב את חדר הניתוח, השיקולים בזמן אמת, והמנוחה אחרי יום של עבודה וטיפול בחולים.
ההצטרפות לד"ר פלדמן נעשתה כחלק מפעילות פורום Reboot, יוזמה הפועלת על בסיס התנדבותי משנת 2014 במטרה לעודד את שיח הבריאות בישראל ולהשאיר את הנושא בראש סדר העדיפויות הלאומי.
מה מאפיין את חיי הרופאים בישראל? ומדוע בחר ד"ר פלדמן להצטרף לפעילות ציבורית לקידום מעמד הרופאים ומערכת הבריאות כולה?
ההצצה לשגרת היום של ד"ר פלדמן הפיקה מספר תובנות מרתקות על תפקיד הרופא, ועל מערכת הבריאות. בין היתר, ד"ר פלדמן דיבר על הניתוק ההכרחי שהרופא המנתח חייב לעשות בכניסה לניתוח, או כפי שהוא מתאר זאת, "לעשות פוס לדברים הרגילים".
ד"ר פלדמן סיפר על כך שה'קליק' בינו לבין המקצוע היה מיידי, והודה שרפואה היא הרבה מעבר למקצוע – "אנחנו בוחרים בדרך חיים", לדבריו. כחלק מדרך החיים המיוחדת הזו, ד"ר פלדמן סיפר על כך שהוציאו אותו בדחיפות מימי הולדת של ילדיו ומארוחות צהריים עם חברים.
עוד סיפר ד"ר פלדמן על המשברים הנוצרים במהלך הניתוחים והצורך בקבלת שיקולים מקצועיים וקרים תחת לחץ, כאשר חיי אדם תלויים בכך בחלק מהמקרים.
עוד חלקים מיומו של הרופא: הליכה נמרצת בין הבניינים במרכז הרפואי שיבא ("שיבא זו עיר שלמה", מעיד ד"ר פלדמן), על מנת לשמור על כושר, והקפה שאחרי הניתוח, כדי להירגע ולהתאפס לקראת הניתוח הבא.

"ראיתי שמדינת ישראל עוברת יום-יום על חוקים כמו כבוד האדם והגנת הפרטיות - והחלטתי להיכנס לחיים הציבוריים"

על ההחלטה שלו להיכנס לחיים הציבוריים בפעילות של ארגוני הרופאים, ד"ר פלדמן סיפר כי רפואה אמנם מתאפיינת בטיפול אחד-על-אחד, אך כאשר התחיל להיחשף לתמונה הרחבה יותר, לחולים המאושפזים במסדרונות, "שוכבים ערומים עם פרגוד שלכאורה מפריד ביניהם לבין הקהל", החליט להצטרף לפעילות ציבורית לטובת שיפור מערכת הבריאות.
"יש במדינה חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוק הגנת הפרטיות, ומדינת ישראל עוברת על החוקים האלו יום-יום בבתי החולים", אמר ד"ר פלדמן. "לכאורה זה בסדר כי המערכת התרגלה שזה המצב ואי אפשר אחרת. אבל כן אפשר אחרת".
ד"ר פלדמן אומר כי בתור נציג רופאים, ברור לו שלא יכול להיות טוב לרופאים או לכל איש צוות במערכת, בלי שיהיה טוב למערכת הבריאות כולה, "ולשם כך צריך תוספת משאבים", אמר ד"ר פלדמן. "מה שמפריד בינינו לבין קריסה, זה המחויבות והמסירות של האחיות והאחים והרופאים והרופאות. אבל אנחנו יכולים לתת לאזרחי ישראל טיפול רפואי הרבה יותר טוב ממה שקורה היום".
עוד מוסיף פלדמן כי "ניתוח כלכלי של ההוצאה הציבורית לבריאות מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי ועד היום מוכיח שחיקה מכוונת של 71% בתקציב מאז שנת 1995. החולים המושפלים במסדרון, התורים הארוכים והבלתי אפשריים לרופאים מומחים המחסור במיטות , המחסור ברופאים באחיות ועמדות טיפול נמרץ - אינם גזירת גורל, אלא פרי מדיניות צינית מכוונת של האוצר. אנחנו חייבים לשנות אותה. חייבים להחזיר למערכת הבריאות את עשרות מיליארדי השקלים שנגרעו ממנה מאז 1995. מערכת הבריאות זקוקה לאפליה תקציבית מתקנת"!!!
לסיכום, ד"ר פלדמן משתף כי "אני מרגיש שאני עושה שינוי בחיים של אנשים ושינוי בחיים של ציבור הרופאים, וזה מה שנותן את הסיפוק והדרייב להמשיך ולעשות את מה שאני עושה. כל אחד מחפש משמעות בחיים, וזו המשמעות שאני מצאתי ומנסה לעשות. כגודל האתגר והקושי, כך גדול יותר הסיפוק כשאתה מצליח לעמוד במשימה".
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot