לאחר שנים של מאבק לשינוי ולהחמרת הנהלים כלפי הטרדות מיניות במערכת הבריאות, פרסם אתמול (ה') משרד הבריאות חוזר מנכ"ל חדש שמסדיר את הטיפול בתופעה. בין החידושים: הכפפת עובדי בתי החולים הממשלתיים לנהלים הנוגעים לעובדי המדינה ולנציבות שירות המדינה, הנחייה לבניית תוכניות ייעודיות וחובת הכשרות בנושא על בסיס קבוע.
1 צפייה בגלריה
שינוי והחמרת הנהלים כלפי הטרדות מיניות במערכת הבריאות
שינוי והחמרת הנהלים כלפי הטרדות מיניות במערכת הבריאות
שינוי והחמרת הנהלים כלפי הטרדות מיניות במערכת הבריאות
(צילום: shutterstock)
לראשונה, מסדיר המשרד את הטיפול בנושא גם בקרב סטודנטים וסטודנטיות לרפואה ולמקצועות הבריאות, ולוקח אחריות גם על הטיפול בתופעה בקבוצה זו ומקציב עד שלושה חודשים לכל היותר לטיפול בכל תלונה. כזכור, בחודש יוני האחרון חשף מוסף "7 ימים" תופעה של נרחבת של מתמחות ברפואה ורופאות שדיווחו על הטרדות מיניות שחוו במהלך עבודתן.
בארגוני הנשים מברכים על המהלך, אך מצביעים במקביל גם על היעדר מענה לנפגעות, כמו גם על תיקונים נוספים שנדרשים ובהם ביטול מוחלט של האפשרות שפוגעים יעברו בין מוסד רפואי אחד לאחר.
קראו עוד:
על פי החוזר החדש, שמעניק בפועל יותר סמכויות לנציבות שירות המדינה בטיפול בתלונות בבתי החולים הממשלתיים, "כל מוסד רפואי אחראי לקבוע, תוך זמן סביר מפרסום חוזר זה ולא יאוחר מחצי שנה, תוכנית מותאמת למניעת הטרדה ופגיעה מינית לפי החוק והתקנות, בהתאם לחוזר זה".
עוד צוין כי "באחריות כל מוסד רפואי לקיים הדרכות להטמעת ההנחיות והכללים בהוראות כל דין והנחיות חוזר זה, תוכניות ההכשרה וההדרכה יותאמו למגוון המקצועות והמסגרות השונות ויכללו התערבויות מסוגים שונים". על פי החוזר, הגורם האחראי על הטיפול בהטרדות מיניות יקיים פעם בשנה ישיבה ייעודית עם הנהלת המוסד הרפואי ובה יימסרו כלל הנתונים אודות האירועים שנרשמו באותו מוסד".
"משרד הבריאות רואה חשיבות רבה בשמירה על סביבה בטוחה ומכבדת עבור כלל אוכלוסיות העובדות, העובדים והלומדים במוסדות הבריאות", אמר פרופ' נחמן אש מנכ"ל משרד הבריאות. "משרד הבריאות נלחם בהטרדות מיניות על מנת למגרן. במסגרת זו נכתב בשיתוף אנשי מקצוע, חוזר מנכ״ל ייעודי לנושא, ובו דרכי מניעה, טיפול והתמודדות עם אירועים מסוג זה וכן הכוונה לטיפול בתלונות בהתאם להוראות כל דין. משרד הבריאות רואה חשיבות רבה במלחמה כנגד תופעה זו ובכלל זה החוזר".
ד"ר ליאור שחר, רופאת משפחה וסוציולוגית, לשעבר ראשת הוועדה לטיפול ומניעה בהטרדות מיניות בקרב צוותים רפואיים: "אני מברכת על הוצאת הנוהל ושמחה לראות שיש לראשונה התייחסות נפרדת לבתי חולים ממשלתיים ופירוט של סעיפים הנוגעים לשקיפות הדיווחים בתוך המוסד הרפואי. יחד עם זאת, הנוהל לא מציע פתרון לשתי בעיות גדולות: תנועה של מטרידים סדרתיים ממוסד למוסד; וכן הגנה של גורם מחוץ לארגון על נפגעת שהתלוננה ושמירה על כך שייעשה עימה צדק. נושא נוסף שנותר מעורפל הוא נושא ההכשרות והמניעה אשר מאפשר למעשה להותיר את המצב כפי שהוא כיום, הדרכת לומדות שהוכחו כבלתי יעילות ואינן יותר מעלה תאנה".
יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית, ממובילות המאבק לשינוי נהלי המשרד, בירכה על החוזר החדש. "זה היה מאבק ארוך אבל הכרחי וחשוב מאין כמוהו", אמרה, "ועם הזמן רק מתבהר עד כמה". לדבריה, "בשנים האחרונות אנחנו נחשפות ונחשפים למקרים רבים מדי של פגיעות מיניות שחוו רופאות ורופאים, אחיות ואחים, ושאר צוותי רפואה מידי הבוסים, העמיתים ואפילו הכפופים להן במערכת. עוד ארוכה הדרך, כמובן, ויש עוד עבודה, אבל אנחנו שמחות לראות שמשרד הבריאות קיבל את רוב המלצותינו, נמשיך לעקוב אחרי יישום הנוהל בשטח במלואו".