כשהזוג האצ'ינסון ממינסוטה, ארצות-הברית הביאו לעולם את בנם ב-5 ביוני 2020, מספר חודשים לפני המועד, הוא היה רק בגודל של כף יד אחת: ריצ'רד האצ'ינסון נולד במשקל 340 גרם בלבד, עשירית מהמשקל הממוצע ליילוד. הרופאים היו רחוקים מלהיות אופטימיים: לאחר שהועבר לראשונה ליחידה לטיפול נמרץ יילודים בבית החולים במינסוטה, הם הכינו את ההורים לגרוע מכל - סיכוייו של הפג לשרוד אפסיים.
3 צפייה בגלריה
התינוק הקטן בעולם
התינוק הקטן בעולם
נולד במשקל של 340 גרם. ריצ'רד האצ'ינסון ביום לידתו
(צילום: ריק ובת' האצ'ינסון)
"ידעתי שהשבועות הראשונים בחייו של ריצ'רד יהיו קשים מאוד", סיפרה ד"ר סטייסי קרן, הרופאה של ריצ'רד בבית החולים, "כשריק ובת', ההורים, קיבלו ייעוץ טרום-לידתי, נתנו לריצ'רד סיכוי של אפס אחוז לשרוד. אבל הרגשתי שאם הוא יצליח לעבור את זה, הוא ישרוד".
למרות שתאריך הלידה המשוער שלו היה 13 באוקטובר 2020, אמו של ריצ'רד הקטן חוותה סיבוכים רפואיים ונכנסה באופן בלתי צפוי ללידה כמעט ארבעה חודשים מוקדם מהצפוי. לאחר דיון אינטנסיבי עם הרופאים, הוסכם על לידה בשבוע 21 שבועות ויומיים, 131 ימים לפני המועד הצפוי, כשתקופת ההיריון הרגילה לתינוק היא 40 שבועות.
הרופאה בפגייה: "כשההורים, קיבלו ייעוץ טרום-לידתי, נתנו לריצ'רד סיכוי של אפס אחוז לשרוד. אבל הרגשתי שאם הוא יצליח לעבור את זה, הוא ישרוד"
ספר השיאים של גינס ציין את יום הולדתו לפני שבועיים, ב-5 ביוני, והכיר בו כ"פג הקטן ביותר ששרד". בכך הוא שבר את השיא הקודם של ג'יימס אלגין גיל, שנולדה לברנדה וג'יימס גיל תושבי אוטוווה שבאונטרדיו קנדה, בשבוע 21 שבועות ו-5 ימים להיריון - 128 ימים בטרם המועד הצפוי, ב- 20 במאי 1987.
בתחילת דצמבר 2020, לאחר יותר מחצי שנה ביחידה לטיפול נמרץ פגים, שוחרר ריצ'רד מבית החולים.
3 צפייה בגלריה
התינוק הקטן בעולם
התינוק הקטן בעולם
יצא הביתה עם הוריו. דצמבר 2020 - חצי שנה לאחר שנולד
(צילום: ריק ובת' האצ'ינסון)

"מנסים להעלות את המודעות ללידות פגים"

זו הייתה ללא ספק שנה קשה עבור משפחת האצ'ינסון. בנוסף על כל הדאגה הטבעית והלחץ שבידיעה שהסיכוי של בנם לשרוד היה נמוך, הרי ששנת הקורונה הוסיפה סיכון, ולא אפשרה להם לנהל חיי שגרה כשהם צמודים לבנם בפגייה בבית החולים.
כפי שניתן היה לצפות, החודשיים הראשונים היו המאתגרים ביותר. "בחודש הראשון הרופאים לא היו בטוחים שהוא ישרוד. זה היה ממש קשה כשבראשך אתה יודע שהסיכויים שלו אפסיים", אמרו ההורים. הם קראו אינסוף מאמרים בספרות הרפואית וטרחו להיות מעודכנים בחידושים האחרונים בתחום הנאונטולוגיה, תוך שריצ'רד מנצח את הסיכויים וממשיך להתקדם.
"זה לא מרגיש אמיתי", הודתה בת' בראיון לספר השיאים של גינס, כשנשאלה איך זה מרגיש ששברה שיא כה בלתי מעורער. "אנחנו עדיין מופתעים מזה. אבל אנחנו שמחים וזו דרך לחלוק את הסיפור שלו כדי להעלות את המודעות ללידות פגים".
3 צפייה בגלריה
התינוק הקטן בעולם
התינוק הקטן בעולם
חוגג יום הולדת שנה. כנגד כל הסיכויים
(צילום: ריק ובת' האצ'ינסון)
בשנת 2016 נולד בישראל פג בשבוע ה-22 להיריון: הרופאים בבית החולים איכילוב ביצעו את הלידה המורכבת, כשהם מסבירים לזוג ההורים כי בשבוע כה מוקדם להיריון, סיכוייו של הפג לשרוד בעולם הם נמוכים ביותר עד כדי בלתי אפשריים.
אלא שההורים התעקשו, צוות הפגייה נרתם ומיד כשיצא הפג לאוויר העולם בוצעה החייאה מתקדמת והוא חובר למכשיר הנשמה ביחידה לטיפול נמרץ פגים. במהלך האשפוז הממושך התרחשו לא מעט סיבוכים שכללו זיהומים, הפרעות במערכת העיכול ובעיות הנשמה, אולם הפג הצליח להתגבר עליהם בזכות הטכנולוגיה הרפואית בפגייה ושרד.
החוק בישראל מחייב כיום לבצע החייאה לפג בשבוע ה-24 להיריון. ההחייאה היא מחויבת המציאות, שכן הפג אינו יכול לנשום בכוחות עצמו בצורה יעילה ולשרוד. אם הפג נולד בשבוע ה-23 להיריון, סיכויי ההישרדות יורדים מאוד, ועל פי המקובל מתבצעת החייאה רק אם זוהי דרישת ההורים. עם זאת, ידוע כי בשבוע היריון כזה שיעור התמותה והסיבוכים הרפואיים גבוה מאוד, ולצד אלו עלול לסבול הפג משכיחות גבוהה של מחלות ריאה והפרעות בהתפתחות המוחית.