זו אחת התופעות המטרידות ביותר בקיץ הישראלי: החום הגבוה ואחוזי הלחות הגבוהים מתאפיינים בהזעה אצל רובנו, אך בקרב 1% מהאוכלוסייה מדובר בהזעה מוגברת מעבר לנורמה. בדרך כלל מדובר בנטייה גנטית, אולם יש לא מעט תופעות רפואיות שעלולות להתבטא אף הן בהזעת יתר. הנה כל מה שצריך לדעת על התופעה ואפשרויות הטיפול.
קראו עוד לקיץ יבש:
הזעת יתר מוגדרת כהזעה מוגזמת המופיעה ללא קשר לפעילות גופנית, טמפרטורת הסביבה או מצב נפשי. הזעת היתר מופיעה בדרך כלל בבתי שחי (50 אחוז מהמקרים), כפות ידיים ורגליים (35 אחוז מהמקרים) או בפנים (15 אחוז מהמקרים).
הזעת יתר יכולה להופיע ללא סיבה ידועה (ראשונית) או במקרים נדירים יותר כתופעה משנית לסיבות רפואיות, הכוללות את הבעיות הבאות :
  • השמנה
  • פעילות יתר בבלוטת התריס
  • שינויים הורמונליים של גיל המעבר (מנופאוזה)
  • יתר לחץ דם ובעיות לב
  • תרופות
  • גידולים ממאירים (הגורמים במקרים מסויימים להזעות לילה)
אם אתם סובלים מהזעת יתר, במיוחד פתאומית, כדאי לפנות לרופא המשפחה כדי לברר האם יש צורך בבדיקות רפואיות לשלילת כל בעיה רפואית.
3 צפייה בגלריה
הזעת יתר
הזעת יתר
ריח?החיידקים שעל העור אשמים
(צילום: Shutterstock)
למה לזיעה יש ריח?
ריח הזיעה נוצר מבלוטות זיעה שנקראות אָפוקריניות, המתחילות להפריש בגיל ההתבגרות עקב שינויים הורמונליים, וממשיכות בהפרשה בחיים הבוגרים. הבלוטות האפוקריניות נמצאות בעיקר בבית השחי ובמפשעה, ומפרישות חומר שמכיל שומנים וחלבונים, שבפירוק שלהם על ידי החיידקים שעל העור, מתקבל הריח האופייני לזיעה.
אצל ילדים ומבוגרים קיימות בלוטות זיעה אקריניות בכל חלקי הגוף, שמייצרות זיעה המכילה בעיקר מים. החיידקים לא מסוגלים לפרק את הזיעה הזו ולכן היא אינה גורמת לאותו ריח האופייני. לפעמים הבלוטות האפוקריניות מקדימות ומופיעות כבר בגיל שמונה שנים. לכן, אם הרגשתם שהילד שלכם מזיע ומדיף ריח, תוכלו ללמד אותו להשתמש בדאודורנט היפואלרגני, שנחשב לבטוח בשימוש גם בילדים.

הטיפולים שמבטיחים להקל על ההזעה

אנהידרול פורטה
תכשיר בתצורת "רול און" המכיל אחוז גבוה של מלחי אלומיניום. התכשיר פועל כך שהוא סותם את נקבוביות הזיעה. מדובר בתכשיר שנחשב יעיל למקרים קלים עד בינוניים, אולם משתמשים רבים מדווחים על תחושת גרד ועקצוץ, בשל רגישות למלחי האלומיניום. השימוש בו מתבצע אחת לכמה ימים, כך שהתדירות הולכת ופוחתת עם הזמן. לעיתים חלק מהמשתמשים מדווחים כי ההזעה פחתה באזור הטיפול, אך במקביל גברה באזורים אחרים.
מכשיר אנרגיה אלקטרומגנטי
מבטיח להרוס את בלוטות הזיעה בבית השחי באמצעות חימום סלקטיבי בממשק שבין העור לשכבת השומן שבה נמצאות בלוטות הזיעה. החימום גורם להרס הבלוטות, בעוד העור החיצוני והשכבות הפנימיות אינם נפגעים. היצרנים מבטיחים שבלוטות הזיעה שנהרסו בטיפול לא יגדלו בחזרה לאחר הטיפול, שאינו זול בכלל ומחירו מגיע לכ-18 אלף שקל לשני טיפולים בטווח של שלושה חודשים זה מזה. עם זאת, מידת יעילות הטיפול שנויה במחלוקת.
היצרנים מבטיחים שבלוטות הזיעה שנהרסו בטיפול לא יגדלו בחזרה לאחר הטיפול, שאינו זול בכלל ומחירו מגיע לכ-18 אלף שקל. עם זאת, מידת יעילות הטיפול שנויה במחלוקת
טיפול באמצעות זריקת "בוטוקס" (בוטוליניום טוקסין)
נחשב לטיפול המועדף בשל אחוזי היעילות הגבוהים שלו, וכן בהיותו טיפול הנחשב לבטוח וללא תופעות לוואי רציניות. רעלן הבוטוליניום, המוכר גם כחומר להחלקת קמטים, משמש בענפים רבים ברפואה וגם לטיפול בהזעת יתר. הזרקה שלו גורמת להפסקת הסיגנל העצבי לבלוטות ומביאה לשיתוק זמני של בלוטות הזיעה. כשהוא מוזרק לתוך השריר האחראי על כיווץ בלוטות הזיעה, הוא מפסיק את ההזעה במקום למשך כשלושה עד שישה חודשים והשפעתו פגה בהדרגה.
3 צפייה בגלריה
הזעת יתר
הזעת יתר
יעילות גבוהה אך יקר ודורש טיפולים חוזרים. בוטוליניום טוקסין
(צילום: Shutterstock)
את הבוטוקס אפשר להזריק לבתי השחי, לכפות הידיים ולכפות הרגליים. הטיפול דורש הזרקות רבות - לעתים גם 20 הזרקות לכל אזור והוא נעשה תחת אילחוש מקומי, כדי למנוע כאבים. נקודות התורפה בטיפול היא טווח ההשפעה הקצר - כארבעה חודשים בלבד. גם המחיר גבוה מאוד, ועשוי להגיע ל-2,000 שקל לכל אזור הזרקה ואף יותר, בשל כמות החומר הנדרשת. הטיפול אינו ממומן על-ידי קופות החולים, אך יש ביטוחי בריאות פרטיים המסבסדים חלק גדול מהעלות.
ניתוח סימפטקטומיה לייבוש כפות הידיים
ניתוח זה מיועד לאלה הסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים. מדובר בניתוח בחלל בית החזה, שבמהלכו יוצרים חתך בבית השחי ומנתקים דרכו את העצבים שמפעילים את בלוטות הזיעה בכפות הידיים (אך נמצאות בבית החזה).
בעשור האחרון נרשמה ירידה חדה בפופולריות של הטיפול, בגלל התפתחות תופעת "הזעה מפצה" באזורים אחרים בגוף לאחר הניתוח
בעשור האחרון נרשמה ירידה חדה בפופולריות של הטיפול, בגלל התפתחות תופעת "הזעה מפצה" באזורים אחרים בגוף לאחר הניתוח. תופעה זו נגרמת משום שהמנגנון של הגוף מיועד לשמור על קירורו לטמפרטורה סבירה של 37 מעלות, ועל כן בשעת הצורך, הגוף יפעיל בלוטות זיעה בכל מקום אפשרי. הניתוח נמצא בסל הבריאות לסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים.
במחקר: אוקסיבוטינין
לפחות חמישה אחוזים מאוכלוסיית העולם המערבי סובלים מתופעת ההיפרהידרוזיס, המתבטאת בהזעה מוגברת מאוד בגוף, בעיקר בכפות הידיים, כפות הרגליים, בית השחי, הגב והחזה. ההזעה כה משמעותית, עד שאינם יכולים ללחוץ ידיים, לאחוז בעט או בדף, ואף להתהלך בכפכפים המחליקים מכפות רגליהם.
3 צפייה בגלריה
הזעת יתר
הזעת יתר
הזעת יתר
(צילום: Shutterstock)
ברחבי העולם מתבצע בשנים האחרונות מחקר קליני בתרופה "אוקסיבוטינין", המשמשת לטיפול בפעילות יתר של שלפוחית השתן ואי שליטה על מתן השתן. מדובר בתרופה ממשפחת התרופות ה"אנטיכולינרגיות" החוסמת את המעביר העצבי "אצטילכולין" ובכך היא מפחיתה את כיווץ שרירי שלפוחית השתן, כך שהשלפוחית רפויה, ומסוגלת לאגור יותר שתן מבלי שתגרום לבריחת שתן.
מעקבים אחר המטופלים הראו כי כתופעת לוואי של התרופה, מדווחים החולים כי היא מפחיתה משמעותית גם את ההזעה, מה שהוביל לגישה חדשה לטיפול בתרופה: מתן אוקסיבוטינין גם נגד הזעת יתר. התרופה עדיין אינה מאושרת בישראל וברוב מדינות העולם להתוויית הזעת יתר, אך הדיווחים מקבוצות חולים בעולם מגלות כי התוצאות חיוביות ויעילות.
נמצא אפקט נוסף לתרופה: היא לא רק טיפלה באזורים המזיעים בהם נמרחה, אלא שהחומר הפעיל נספג למחזור הדם, ונדד גם לאזורים אחרים בגוף, וגם שם הוא הפחית את ההזעה
בישראל בוצע מחקר במחלקת העור של המרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, בו ניתן אוקסיבוטינין בצורת ג'ל באופן מקומי בריכוז של 10% לקבוצה של 61 מטופלים. הג'ל נמרח על האזור המזיע במשך כארבעה שבועות, בצד אחד של הגוף, כשבצד השני נמרח תכשיר פלצבו (ללא חומר פעיל) וכך יכלו החוקרים להשוות בין הצד המטופל לצד שאינו מטופל.
התוצאות הראו כי 94 אחוז מהמטופלים דיווחו על שביעות רצון ושיפור במצבם לאחר השימוש בו, כ-30 אחוז מתוכם הגדירו זאת כ"שיפור ניכר" ותיארו הפחתת ההזעה באזור המטופל בשיעור של 20 עד 75 אחוז. כמו כן נמצא אפקט נוסף לתרופה: היא לא רק טיפלה באזורים המזיעים בהם נמרחה, אלא שהחומר הפעיל נספג למחזור הדם, ונדד גם לאזורים אחרים בגוף, וגם שם הוא הפחית את ההזעה. החומר לא מאושר בינתיים לשיווק להזעת יתר. עם זאת, ניתן להשיגו באופן פרטי, תחת טופס 29ג' ומרשם מרופא מומחה לרפואת עור, המוכן לנפק את התכשיר.

מסנדלים עד רפידות פחם: עוד שיטות ותכשירים להפחתת זיעה

ישנם עוד כמה דרכים ותכשירים שעשויים להפחית את מטרד ההזעה, או לפחות את תופעות הלוואי כתוצאה ממנו:
  1. תכשירי רול און טבעיים, היפואלרגניים, שאינם מכילים אלומיניום או אלכוהול, כך שאינם גורמים לגירוי העור, ומונעים את ריח ההזעה למשך כשלושה ימים.
  2. השתדלו להפחית את השימוש בנעליים סגורות: אלה יוצרות מיקרואקלים המגביר את תופעת ההזעה בכפות הרגליים, ועמו את הסכנה להתפתחות פטריות. נעלו, ככל האפשר, סנדלים וכפכפים.
  3. באתרי קניות כמו אמזון ואי ביי תוכלו למצוא כפכפים יחודיות לסובלים מהיפרהידרוזיס, בעלות סוליה סופגת זיעה ומונעת החלקה. אנחנו מצאנו כאלה מתוצרת סקצ'רס.
  4. ברשתות הפארם בארה"ב תוכלו למצוא רפידות המכילות פחם פעיל, אותן ניתן להדביק על הבגד באזור בתי השחי. הרפידות סופגות את הזיעה ומונעות עיגולי זיעה מביכים.
  5. הפחיתו במשקל: הוכח כי השמנת יתר נמצאת בשכיחות גבוהה יותר אצל בעלי מסת גוף גדולה יותר.
  6. הניחו דף מרכך כביסה מאחורי כפתור המכנסיים / מעל התחתונים. הוא יספוג חלק מהזיעה וגם יפיץ ריח נעים.

ייעוץ רפואי: ד"ר גיל טאובר, מומחה לרפואת עור ומין