הוא הסם הכי נפוץ שקיים, הוא חוקי ונמכר בחנויות לכל אחד ואחת שעברו את גיל 18. בתרבות שלנו הוא מושרש מאוד עמוק ובכל אירוע - מארוחת ערב משפחתית דרך מפגש רומנטי על חוף הים ועד לקידוש בליל שבת. יין ישמח לבב אנוש, וודקה וערק אפילו יותר. האלכוהול נמצא בכל מקום.
מעבר להיותו "מרים" באירועים השונים, אלכוהול הוא חומר משכר, הפועל כמדכא פעילות עצבית ויש לו יכולת לשנות מצבי רוח ולהוריד עכבות, מה שמוביל לשימוש בו במטרה לוויסות רגשי - להתמודדות עם רגשות קשים, או להעצמת רגעים משמחים. אלכוהול יכול לשמח ולהפחית חששות וחרדות, אך גם להעצים רגשות שליליים או להוביל לתוקפנות ואימפולסיביות כאשר הוא נצרך בכמויות גדולות יותר.
1 צפייה בגלריה
מדי שנה מתים ברחבי העולם מעל 3 מיליון בני אדם כתוצאה משימוש מופרז ומזיק באלכוהול. משקאות אלכוהוליים
מדי שנה מתים ברחבי העולם מעל 3 מיליון בני אדם כתוצאה משימוש מופרז ומזיק באלכוהול. משקאות אלכוהוליים
מדי שנה מתים ברחבי העולם מעל 3 מיליון בני אדם כתוצאה משימוש מופרז ומזיק באלכוהול. משקאות אלכוהוליים
(צילום: Shutterstock)
קראו עוד:
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), מדי שנה מתים ברחבי העולם מעל 3 מיליון בני אדם כתוצאה משימוש מופרז ומזיק באלכוהול, והתמותה מנזקי אלכוהול מהווה 5.3% מכלל מקרי המוות. שימוש מזיק באלכוהול הוא הגורם לכ-200 מחלות, בהן מחלות כבד ולבלב, מחלות זיהומיות, סוגי סרטן שונים, מחלות לב וכלי דם. כמו כן, שימוש לא מבוקר באלכוהול יכול להוביל לפציעות ולתאונות.
על-פי דוח ההתמכרויות של ישראל שערך המרכז הישראלי להתמכרויות ונתוניו פורסמו במאי 2022, תמונת מצב ההתמכרויות בישראל גם היא מורכבת, כאשר 1 מתוך 7 ישראלים מתמודד עם התמכרות, וכ-6 אחוזים מהם מתמודדים עם התמכרות לחומרים. מבין החומרים, אלכוהול הוא החומר בשכיחות השימוש הגבוהה ביותר – 73%.
מעבר להתמכרות עצמה, קיימת בחמש השנים האחרונות עלייה של 25% בשימוש לרעה באלכוהול. מדובר בנתון מדאיג, כיוון שאחוז זה באוכלוסייה נמצא בסיכון גבוה להתמכרות. בהסתכלות מעמיקה על בני הנוער בדו"ח, נמצא כי 14% מתלמידי התיכון מדווחים על שתיית אלכוהול מספר פעמים בחודש ובסופי שבוע.
אינפו אלכוהול
"אלכוהול הוא מוצר זמין ומקובל בחברה ולכן לוקח יותר זמן עד שחווים את נזקי ההתמכרות אליו, בשונה מסמים. עובדה זו מובילה אנשים להגיע לטיפול בשלבים מאוחרים ולהבנה שמדובר בהפרעה מזדחלת המתפתחת לאורך זמן", אומרת עינת קרקו אברהם, עובדת סוציאלית ומטפלת במרכז הישראלי להתמכרויות.
אז איפה מתעוררת הבעיה, מתי זה כבר "יותר מדי", ומהם הסימנים שצריכים להדליק נורות אזהרה? קרקו אברהם מצביעה על שישה סימנים כאלו. מזהים אחד או יותר אצלכם? כדאי שתפנו לקבלת עזרה:
1. אתם מרגישים צורך לצרוך יותר אלכוהול ממה שצרכתם בעבר. 2. ניסיתם להפחית או להפסיק את השימוש באלכוהול, אולם ללא הצלחה. 3. אתם ממשיכים לצרוך אלכוהול על אף פגיעה משמעותית בתחומי החיים, כמו במקום העבודה, במערכות יחסים, ובמצבים מסכנים. 4. האלכוהול הופך לחלק ניכר מהיום שלכם. קיים עיסוק תמידי במתי אשתה, איך, איפה להשיג, איפה לקנות. 5. האלכוהול הופך לכלי עבורכם להתמודד עם קשיים רגשיים כדוגמת חרדה או דיכאון. 6. לצריכת האלכוהול שלכם מתלווה תחושת בושה המובילה להסתרה ולשקרים.
"הבעיה מתעוררת בעיקר כשהאלכוהול הופך לכלי של בן אדם להתמודד עם קושי", מוסיפה קרקו אברהם, "החיבור הנפשי הופך את הצריכה להיות משמעותית יותר, בתדירות יומיומית או לחילופין בכמות מופרזת שתפגע ביכולת השיפוט, ביכולת לשמור על עצמנו וביכולת לנהוג ושם עלולים להתעורר נזקים במערכות יחסים, במקום העבודה וכמובן נזקים בריאותיים ישירים או עקיפים".

מחפשים שינוי? התחילו כאן

זיהיתם את אחד הסימנים כמאפיין בחייכם? יש מה לעשות. על פי קרקו אברהם, כיוון שמדובר בתופעה מעגלית, הטיפול הוא תהליך ארוך ולעיתים מאתגר, אך הוא כמובן אפשרי. בנוסף להמלצה המרכזית לפנות לקבלת עזרה מקצועית, ישנן גם מספר עצות כלליות אותן אפשר להעביר הלאה על מנת לסייע למתמודד עם התמכרות המעוניין להתחיל בשינוי:
  • מיפוי הבעיה: להבין מהם דפוסי השתייה שלי, כמה אני שותה, באילו מצבים, ולנסות לתכנן את השבוע. לנסות לחשוב מה הסיבות לכך ומה החלופות.
  • שיתוף והפסקת ההסתרה: אחד הדברים שמזינים התמכרות הוא מעגל הסוד שיצרנו. הגיע הזמן לפרוק את העול הנובע מחיי ההסתרה ולדבר עם אדם קרוב.
  • בקשת עזרה מקצועית: אם מזהים שיש בעיה של התמכרות וכמובן אם סובלים מבעיות נוספות כמו דיכאון או חרדה, השכיחים במצבים אלו, עזרה חיצונית לא רק מומלצת, אלא נדרשת.
  • מזעור נזקים: צורכים אלכוהול ומתכוונים לעלות על הכביש? בקשו מאדם אחר לנהוג במקומכם. נשמע בנאלי, אבל בהשפעת אלכוהול, לעיתים רמת השיפוטיות שלנו עשויה להיות מטעה, מסכנת ומסוכנת.
  • הצטרפות לקבוצות עזרה ותמיכה: גמילה במסגרת קבוצתית (דוגמת "אלכוהוליסטים אנונימיים" - AA) הוכחה בעולם וגם בישראל כיעילה, בעיקר בגלל המחויבות לקבוצה והתמיכה מצד חבריה.
  • יצירת רשת תמיכה בכל תחומי החיים: הקפדה על יצירת שגרה קבועה, פעילויות פנאי ותחביבים שימלאו את היום, דבר שיעזור להימנע ככל האפשר מ"רגעים מתים" בהם קל לבחור בהסחה דרך שימוש באלכוהול.
  • הימנעות מטריגרים: הבנתם שיש לכם בעיה של צריכה מופרזת של אלכוהול? עשו טובה לעצמכם, לפחות בתחילת תקופת הגמילה, או אפילו כשמופיע הרצון הראשוני להיגמל - הימנעו מיציאה למועדונים או ברים בהם הסביבה צורכת אלכוהול.
  • שינוי השיח הסטיגמטי: הפסיקו להשתמש במונחים כמו "נפילה" או "מעידה". הקפידו להשתמש בשפה מכילה, שמבינה שהתמודדות עם התמכרות היא תהליך ויכולה לכלול הישנות (חזרה לשימוש). צריך לזכור שזה חלק בלתי נפרד מהדרך, ורק נלמד מזה.
"נקודה חשובה שיש לשים עליה דגש, היא נושא הסטיגמות", מדגישה קרדו אברהם. "הרבה פעמים קשה לאנשים להודות בזה, אבל יש גם המון נשים שמתמודדות עם התמכרות, לעיתים נשים לא צעירות אשר עברו משברים כמו גירושים או ילדים שעזבו את הבית, או משברים אחרים. זה מתחיל מכוס אחת והופך לבעיה אמיתית ואצל נשים ההתמכרות אף יכולה לגבות מחירים גדולים יותר בכמויות קטנות יותר.
"באופן כללי, במיוחד מאז הקורונה אנחנו רואים עלייה בכל התחומים של התמכרויות ורואים גם שלפעמים כשאנשים נשאלים על התמכרות, את האלכוהול הם לא מחשיבים כי זה נתפס כלא בעייתי, אולי בגלל שהוא נפוץ, זמין ומקובל, ולכן המודעות לנושא חשובה מאוד".