רק לאחרונה התפרסם מחקר במסגרתו דיווחו 14% מבני הנוער על שימוש מוגבר באלכוהול במהלך השנה האחרונה, פי 2 ממה שהיה ידוע עד כה. אלא שאלכוהול הוא רק קצהו של הסיפור, מסתבר. באולפן ynet נערך דיון בנושא בהשתתפות דברת קשתי, מנהלת טיפולית במרכז הגמילה וילה באלאנס, ויוסי אטיה, עובד סוציאלי ומנהל מרכז הגמילה בראשית. שניהם אמרו שלא הופתעו מהנתונים.
קראו עוד:
"בתקופת הקורונה השגרה הייתה מאופיינת בחוסר יציבות, במשברים, בהרבה אובדנים", אמרה קשתי. "משפחות נשארו בבית, וילדים איבדו את המשמעות ואת המסגרת. הייתה רגרסיה חברתית ולימודית. הריקנות חשפה אותם לאלכוהול, לסמים, להימורים. הם חוו בבית תחושה של אין, של מתח. כל הקרקע נשמטה. היה להם משעמם, והם חיפשו ריגושים, חיפשו מענה לפחד ומצאו הימורים, פורנו ואלכוהול בגיל מאוד צעיר.
יוסי אטיה, מנהל מרכז הגמילה בראשית: "זה נוגע בכל השכבות, לא רק בנמוכות. זה פוגע בכל בית. אחד מתוך שבעה בני אדם נפגש עם מחלת ההתמכרות. אתה משוטט בטלפון, והכול נגיש ועולה. גם אם אתה לא חושב על זה, זה מגיע אליך"
"אנחנו חיים בתקופה של חשיפה מוגברת למדיה, שימוש מוגבר בטלפונים ניידים, חשיפה לאתרי אינטרנט. הכול מאוד זמין גם לבני נוער".
1 צפייה בגלריה
אלכוהול שתייה התמכרות התמכרויות נוער ילדים
אלכוהול שתייה התמכרות התמכרויות נוער ילדים
"ילדים איבדו את המשמעות ואת המסגרת בתקופת הקורונה. הייתה רגרסיה חברתית ולימודית. הריקנות חשפה אותם לאלכוהול, לסמים, להימורים"
(אילוסטרציה: shutterstock)
יוסי אטיה הוסיף כי מאז תחילת הקורונה חלה עלייה במספר הצעירים שמטופלים אצלו. "מרכז הגמילה בראשית מיועד לבני 18 ומעלה", אמר, "ומאז שהקורונה התחילה, רוב המטופלים הם בני 18 עד 24. יש מטופלים שהתנסו בפורנו, בסמים ובאלכוהול עוד לפני הקורונה בצורה מתונה, ובעקבות הקורונה זה התפתח לשימוש לרעה ולהתמכרות, ויש כאלה שאצלם זו התנסות חדשה שהחלה בעקבות הקורונה. המגפה חשפה הרבה בני אדם לשימושים כאלו ואחרים".
הכול כל כך זמין, אז מאוד פשוט להיחשף לדברים האלה. "ברור. לפני 30 שנה לא הייתה חשיפה כזו. היום אנחנו רואים דברים אחרים לגמרי. זה גם נוגע בכל השכבות, לא רק בשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות. זה פוגע בכל בית. אחד מתוך שבעה בני אדם נפגש עם מחלת ההתמכרות. אתה משוטט בטלפון, והכול נגיש ועולה. גם אם אתה לא חושב על זה, זה מגיע אליך".
קשתי הוסיפה: "אצלנו יש עלייה בקרב נשים. הקורונה גרמה דיכאון לנשים רבות, ויש אצלן עלייה בהתמכרות לכדורי מרשם. אלו נשים שהקורונה לקחה להן הכול: הערך העצמי שלהן ירד, הן הסתגרו בבית, שכבו הרבה במיטה וברחו לכדורי מרשם".