"אני חושב שמשרד הבריאות פועל כשורה", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים ברזילי באשקלון ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר. "הפעילות שלו נכונה בקביעת ההגבלות, בהבאת החיסונים, במאמץ לחסן את האוכלוסייה ובהורדת הגיל של המתחסנים. ההחלטה להוריד ל-50 את גיל המתחסנים במנה שלישית הייתה מאוד נכונה. אני מניח שבהמשך זה יגיע לגילים צעירים יותר. משרד הבריאות עושה הכול על מנת לבלום את התחלואה, ונערך בבתי החולים".
קראו עוד:
לדבריו, מספר המאומתים עולה. "ללא ספק, אנחנו במצב של גל", אמר. "התחלואה גואה, גם של מחוסנים. בבית החולים ברזילי יש עכשיו 50 מאושפזים, שכמחציתם מחוסנים. צריך לבלום את הגל הזה ולהכין את בתי החולים. זה לא פשוט".
1 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים של מד"א ועיריית תל אביב בכיכר דיזנגוף
מבצע חיסונים בכיכר דיזנגוף בתל אביב, בשבת. "ההחלטה להוריד ל-50 את גיל המתחסנים במנה שלישית הייתה מאוד נכונה", אומר פרופ' לוי
(צילום: מוטי קמחי )
כשנשאל פרופ' לוי מדוע הוא לא מזכיר את המילה "סגר", השיב: "זה אומר מה היחס שלי למילה הזאת. סגר הוא כלי שנמצא על השולחן, ואם באמת כלו כל הקיצין, נצטרך להחמיר את ההגבלות. אבל אי אפשר להטיל סגר אם האוכלוסייה לא נענית לו מספיק. סגר הוא משבר עצום - כלכלי, חינוכי, גם בריאותי - וכמו כל אזרח, אני חושב שזה קשה מאוד, ולכן אני חושב שצריך לעשות הכול, אבל הכול, על מנת למנוע סגר.
"אגיד משהו שכבר מתחיל להישמע קלישאתי: ראינו מה ערכו של החיסון בכלל, וכמנה שלישית בפרט. אנחנו רואים ירידה בתחלואה בקרב בני 50 שהתחילו לקבל מנה שלישית. הצפי הוא שהתחלואה תרד, תיבלם. לא מיד; זה ייקח זמן. אבל אם נראה את המגמה הזאת, נוכל למנוע סגר".
"ייתכן שנצטרך לפתוח את שנת הלימודים באופן דיפרנציאלי: ביישובים שבהם התחלואה אינה גבוהה ושיעור ההתחסנות גבוה - לפתוח רגיל; במקומות שבהם התחלואה גבוהה, ושיעור ההתחסנות נמוך - לפתוח על בסיס לימודים בחוץ ולהקטין כיתות"
פרופ' לוי התבקש לומר אם יש הבדל בין מצבם של החולים המחוסנים שמאושפזים בברזילי, למצבם של הלא-מחוסנים. תשובתו: "כן. עושה רושם שהתחלואה הקשה של המחוסנים היא קלה יותר, נשלטת יותר, אף שהיא עדיין קשה מבחינת הפגיעה בריאות והיכולת לנשום". הוא גם ציין כי בברזילי מתו שני אנשים בשבוע האחרון - ושניהם לא חוסנו.
לשאלה, מה עמדתו בוויכוח סביב פתיחתה של שנת הלימודים, השיב: "שומה עלינו לפתוח את שנת הלימודים. אנחנו צריכים שתלמידים ילכו לבתי הספר. עם זאת, אנחנו יודעים שבכיתות עלולה להתפתח הדבקה. הילדים אינם מחוסנים, כך שהם יכולים להידבק או להביא מחלה מבחוץ ולהדביק.
"ייתכן שנצטרך לפתוח את שנת הלימודים באופן דיפרנציאלי: ביישובים שבהם התחלואה אינה גבוהה ושיעור ההתחסנות גבוה - לפתוח רגיל; במקומות שבהם התחלואה יותר גבוהה, ושיעור ההתחסנות נמוך - לפתוח על בסיס לימודים בחוץ ולהקטין את הכיתות על מנת לצמצם את ההצטופפות ולהוריד את הסיכוי להידבק".