תופעת ההתמכרות למשככי כאבים מבוססי אופיאטים, שהביאה למותם של קרוב לחצי מיליון אמריקנים וכונתה בארה"ב "מגפה", מתרחבת גם בישראל - ומשרד הבריאות מתרשל בטיפול בתופעה. כך עולה מדוח חדש של עמותת "רופאים לזכויות אדם", שמתפרסם ברקע העלייה בכמות המשתמשים במשככי הכאבים הממכרים בשנים האחרונות. ממחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות וקופת חולים כללית שהתפרסם בחודש פברואר השנה, עולה כי בשנים האחרונות חלה בארץ עלייה חדה בשימוש במשככי כאבים (אופיואידים) הן בקרב בגירים והן בקרב בני נוער.
קראו עוד:
משרד הבריאות פירסם לאחרונה חוזר מנכ"ל שמהווה התחלה של הסדרת הטיפול בנושא, ומנחה את קופות החולים לקבוע פרוטוקולים למתן הטיפולים. אך בארגון מצביעים על שורה של ליקויים, עיכובים וגם טענות ללחצים מצד חברות התרופות בכל הנוגע לטיפול ולרגולציה בנושא.
2 צפייה בגלריה
כדור אוקסיקודון
כדור אוקסיקודון
אוקסיקוד. אחד ממשככי הכאבים מבוססי האופיאטים הפופולריים בישראל
(צילום: Shutterstock)
בין הליקויים שעליהם מצביע הדוח שעקב אחרי עבודת משרד הבריאות בנושא, עולה כי הוועדה המיוחדת שהקים המשרד לבחינת השימוש באופיואידים עדיין לא פירסמה את מסקנותיה. בנוסף, אין איסוף מידע מהימן אודות היקף התופעה, כמות המתמודדים עם התמכרות, כמות הנפגעים בגוף ונפש כתוצאה מהתמכרות למשככי כאבים. אין קמפיין מודעות שמזהיר את הציבור מפני סכנות השימוש, ומיעוט מהמטופלים באופיאטים מופנים לאחר חצי שנה למעקב לצורך חידוש המרשמים אצל נוירולוגים. נתוני התמותה מאופיאטים אינם משקפים את התמונה המלאה.
הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה ב"רופאים לזכויות אדם": "המחדל הזה גורם לי לחשוב שיש גופים חזקים ואינטרסנטים שלוחצים על המשרד לא לבצע את מה שכולנו יודעים שהוא חייב לבצע - להגביל את ההשפעה של חברות התרופות על הרופאים"
משככי הכאבים מבוססי האופיאטים הפופולריים ביותר אשר ניתנים במרשם בישראל הם מורפיום, פנטניל, אוקסיקוד, פרקוסט וטרגין. "חידוש המרשמים וניטור המטופלים הנוטלים אופיאטים אינו מתנהל לפי ההנחיות הקיימות", צוין בדוח. "בשל המחסור במרפאות, ברופאות ורופאי כאב ובמערכת בקרה אוטומטית ומקיפה, רק מיעוט מהמטופלים והמטופלות באופיאטים לאורך זמן, ובפרט באזורי הפריפריה, מופנים לאחר חצי שנה למעקב ולחידוש המרשם אצל רופאת כאב או נוירולוגית".
אופיאטים
בדוח צוין כי "מערכת הבקרה המרכזית לתרופות מרשם אופיאטיות, שהקמתה נידונה כבר ב־2003, לא הוקמה לבסוף בגלל בעיות תקציב וסוגיות הקשורות בפרטיות המטופלים. פרסום מסקנות הוועדה, אכיפת ההנחיות הקיימות, והקמתה של מערכת בקרה ופיקוח מרכזית הם צעדים חיוניים לתפקודם של הצוותים בשטח". לדבריה של הדס זיו, סמנכ"לית אתיקה ב"רופאים לזכויות אדם", "המחדל הזה גורם לי לחשוב שיש גופים חזקים ואינטרסנטים שלוחצים על המשרד לא לבצע את מה שכולנו יודעים שהוא חייב לבצע - להגביל את ההשפעה של חברות התרופות על הרופאים".

האופציה הלא ממכרת לשיכוך כאבים

"הבעיה העיקרית היא שבארבעת העשורים האחרונים לא היה כאן משהו שיצר שינוי משמעותי בתחום הטיפול בכאב", אמר הבוקר (רביעי) אברהם דריזין, בריאיון לאולפן ynet. דריזין הוא המנכ"ל של חברת נקסטייג', המתמקדת בפיתוח תרופות חדשניות בעולמות המוח ומערכת העצבים המרכזית, כולל קבנואידים וחומרים פסיכדליים. את החברה הציבורית מוביל דריזין ביחד עם היו"ר ישראל מקוב, לשעבר נשיא ומנכ"ל חברת התרופות טבע.
נקסטייג' עוסקת היום בעיקר בפיתוח תרופות לכאב מבוססות חומרים פסיכדליים, בדגש על DMT - החומר הפסיכואקטיבי הפעיל בשיקוי האיוואסקה מהאמזונס, 5 MeO DMT (שמקורו בקרפדות) וכן באיבוגאין (Ibogaine) שמקורו בשורש של עץ אפריקאי. "החומרים הפסיכדליים, בניגוד לאופיאטים, אינם ממכרים - וזה הבדל משמעותי מאוד", מסביר דריזין.

"מאוד לא מומלצים לשימוש ארוך טווח"

ברקע ממצאי הדוח, רופאי כאב ישראלים מספרים כי הם אכן רואים עלייה בהתמכרות למשככים, וכי בפועל הנפקת המרשמים "קלה" יותר כיום מכפי שהייתה בעבר. "משככי כאבים אופיאטיים מובדלים משאר משככי הכאבים, משום שיש להם פוטנציאל התמכרות ומשום שהם מאוד חזקים", מסבירה ד"ר ליאורה שכטר, ראש תחום רפואת הכאב בקופת החולים מאוחדת. "צריך לדעת להשתמש בהם בזהירות. אם לא יודעים להשתמש בהם ועושים בהם שימוש מופרז וללא ניסיון קודם, הם מסוכנים עד כדי הפסקת נשימה. הם טובים בשימוש קצר מועד, אך מאוד לא מומלצים לשימוש ארוך טווח".
2 צפייה בגלריה
התמכרות למשככי כאבים
התמכרות למשככי כאבים
רופאי כאב ישראלים מספרים כי הם אכן רואים עלייה בהתמכרות למשככים, וכי בפועל הנפקת המרשמים "קלה" יותר כיום מכפי שהייתה בעבר
(צילום: Shutterstock)
לדבריה, "ישנה יד קלה מדי על ההדק בלתת את התרופות הללו, וזה חבל. בנוסף, כמות האנשים שמתמכרים למשככי הכאבים הללו עולה. לא תמיד הרופאים עומדים מול הלחץ הנוראי של המטופלים לקבל את התרופות, ואנחנו בהחלט רואים יותר התמכרות".
תגובת משרד הבריאות: "המשרד רואה חשיבות רבה בשימוש מושכל ונכון באופיואידים. לשם כך, הקים המשרד צוות ייעודי שבדק את הנושא לעומק, לצד פרסום חוזר מנכ"ל שמטרתו קביעת תהליכים לקידום ולמיטוב הטיפול באופיואידים והעמקת הבקרה והניטור על רישום תרופות מרשם לתכשירים אלו. במהלך עבודת הוועדה נבנתה, בשיתוף קופות החולים, תשתית נתונים מהימנה, הנוגעת להיקפי השימוש בתרופות מרשם אופיואידיות. טיוטת עבודת הוועדה תועבר בקרוב להתייחסות חבריה, ולאחר מכן גם תפורסם לציבור.
"מטבע הדברים, באחריות הרופא.ה המטפל.ת להסביר למטופלים על הליך רפואי, ובכלל זה גם על שימוש באופיואידים. לכן חוזר המנכ"ל מנחה כי יש להציע רענונים מקצועים בנושא מתוך מטרה שהטיפול יינתן באופן בטוח למטופלים. עם זאת, לא ברור מהיכן ומדוע הגיעה הטענה על הצורך בביקור חצי שנתי אצל רופא נוירלוג כתנאי לחידוש מרשמים למשככי כאבים".