מתחילת השנה הנוכחית נרשמה עלייה משמעותית בהדבקה בשעלת, בעיקר בקרב תינוקות מאזור ירושלים, כך נודע ל-ynet. על פי הנתונים, מתחילת השנה ועד לסוף החודש הנוכחי נרשמו 215 הדבקות במחלה – עלייה של פי 12 לעומת השנה שעברה - אז נמנו 17 מקרים, ב-2021 נמנו 22 מקרי הדבקה.
קראו עוד:
כאמור, עיקר ההדבקות מתרכזות באזור ירושלים ומיוחסות לשיעורי התחסנות נמוכים בקרב ילדים, כפי שנחשף רק לאחרונה ב-ynet. על פי הנתונים, מתוך כלל ההדבקות בשנה הנוכחית, 183 מהן אותרו בירושלים והסביבה. לשם השוואה, באשקלון, פתח תקווה, אזור הכנרת, עכו ונצרת לא אותרה ולו הדבקה אחת. בתל אביב אותרו 9 הדבקות בלבד. עוד עולה מהנתונים העדכניים כי בחודש אפריל אותרו 79 הדבקות שדווחו ללשכות הבריאות של משרד הבריאות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"מחלה שניתן למנוע עם חיסון"

"הגורמים לעלייה בשיעורי השעלת הם בעיקר ירידה בשיעורי התחסנות", הסביר ד"ר דודו ששה, מנהל תחום מחלות זיהומיות בקופת החולים מאוחדת. "מדובר על מחלה שניתן למנוע עם חיסון ואני מניח שיש פחות כיסוי חיסוני בקהילות חרדיות, שם יש גם תנאי מגורים של יותר צפיפות, יותר ילדים בבית והדבקה מאחד לשני. עבור תינוקות זו מחלה של שיעול ממושך שיכול להימשך חודשים ולהיות קשה ומטרידה. הסכנה העיקרית היא לתינוקות בעיקר בחודשי החיים הראשונים שם הדבקה יכולה לגרום ממש לחנק, אי-ספיקה נשימתית ואף לתמותה. זו הסיבה שמומלץ לכל אישה הרה להתחסן לשעלת. הנוגדנים של האם עוברים לעובר ומגנים עליו בחודשי החיים הראשונים".
במשרד מוסיפים כי כאמור ההמלצה היא לנשים בהיריון בשליש השלישי לקבל חיסון שעלת ולהגן על ילדיהן. "משרד הבריאות מדגיש את חשיבות מתן חיסוני השגרה נגד מחלות זיהומיות שחלקן עלולות לגרום לסיבוכים קשים ולמוות. הקפדה על חיסוני השגרה חשובה לטובת מניעת התפרצויות של תחלואה בקרב הילדים וסביבתם. ילד מחוסן הוא ילד מוגן".
הנתונים המדאיגים מצביעים על ירידה חדה בשיעור הילדים שהתחסנו על פי תדריך החיסונים של משרד הבריאות. בעוד ש-98 אחוז מילידי 2017 חוסנו בחיסון המרובע שבו נכלל גם החיסון נגד שעלת, בשנת 2022 הנתון עמד על 91.5 אחוז. בחיסון המחומש נרשמה ירידה חדה יותר: בשנת 2017 חוסנו 92.7 אחוז מהילדים לעומת 78.7 אחוז בלבד ב-2022.