החל מבצע החיסונים נגד אבעבועות הקוף בקופות החולים: קרוב לשלושה חודשים לאחר ההתפרצות ולאחר עיכובים ברכש, יצא היום (א') לדרך מבצע החיסונים נגד נגיף אבעבועות הקוף, עם מתחסנים בודדים בקופות החולים שקיבלו את החיסון.
בשבוע שעבר הגיעו 5,600 מנות חיסון לישראל, ובהמשך תגיע היתרה, כשבסך הכול צפויות להגיע 10,000 מנות. לאחר פתיחת הזימונים היום על ידי ארבע הקופות – מבצע החיסונים כבר יהיה פתוח החל ממחר לכלל אוכלוסיית היעד.
קראו עוד:

ארגון הבריאות העולמי: בלי פאניקה

בסוף השבוע שעבר הגדיר ארגון הבריאות העולמי (WHO) את ההתפרצות "מצב חירום" ובסך הכל מעל ל-20 אלף בני אדם אובחנו עם הנגיף עד כה, מרביתם גברים, רובם מקיימים יחסי מין עם גברים. ד"ר דורית ניצן, בכירה בארגון הבריאות העולמי, התייחסה לכך בריאיון לאולפן ynet לפני שבוע ואמרה: "אין מקום לפניקה. אנחנו רוצים לקטום את ההתפרצות בעודה באיבה".
צפו בדבריה:
על פי נתוני משרד הבריאות בסוף השבוע שעבר, עד כה אובחנו 133 בני אדם בישראל עם הנגיף. בשל התפרצות הנגיף ברחבי העולם בעיקר בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, עיקר ההתמקדות של המבצע תהיה בקבוצה זו.
החיסון המלא ניתן בשתי מנות, אך בישראל הכוונה, נכון לעתה, היא לתת מנה אחת בלבד כדי לחסן באופן חלקי כמה שיותר אנשים. החיסון יינתן רק לאחר קביעת תור, אותו ניתן לזמן באפליקציה של הקופות או במוקדים הטלפוניים.
"אנשים שינו את התוכניות בשבועות האחרונים בגלל ההתפרצות ולא יוצאים למסיבות, למשל, כי הם מפחדים. אני מאמין שאנשים ישמחו להגן על עצמם כמה שיותר מהר"

מי זכאי לקבל את החיסון?

על פי הקריטריונים שגובשו במשרד הבריאות, זכאים לקבל מנת חיסור גברים שנולדו לאחר שנת 1980 ומקבלים את הטיפול המונע הדבקה (PrEP) ב-HIV או גברים שנולדו לאחר 1980 וחיים עם HIV – ואשר נדבקו במחלת מין (כלמידיה, זיבה או עגבת) בשבעת החודשים האחרונים. בהמשך, ובהתאם לקצב ההתחסנות וההיענות - תישקל הרחבה. במקרים מיוחדים יינתן החיסון גם ללא התוויות אלה, תחת אישור מומחה למחלות זיהומיות ומשרד הבריאות.

"מקווים שהחיסון יביא לדעיכת ההתפרצות"

מי שהובילה את המאמצים מול משרד הבריאות וקראה בשבועות האחרונים לחיסון מפני הנגיף היא ד"ר רותי גופן, מנהלת המרפאה הגאה של מכבי: "מספר הנדבקים בארץ ובעולם עולה כל העת. החיסון יכול להגן על אנשים שבסיכון, לסייע בעצירת מגמת העלייה במספר הנדבקים, ואני מקווה, שגם להביא לדעיכת ההתפרצות".
2 צפייה בגלריה
חיסון ראשון לאבעבועות הקוף. עמית לב ברינקר  בסניף מכבי
חיסון ראשון לאבעבועות הקוף. עמית לב ברינקר  בסניף מכבי
חיסון ראשון לאבעבועות הקוף. עמית לב ברינקר מקבל את החיסון בסניף בלפור של מכבי. מימין: ד"ר רותי גופן מנהלת המרפאה הגאה
(צילום: אביגיל עוזי)
המבוטח הראשון ב"מכבי" שקיבל את החיסון היום (א') הוא עמית לב ברינקר, שהתחסן בסניף בלפור בתל אביב. "בכלל לא התלבטתי אם להתחסן", הוא אומר. "זה ממש חשוב ואני שמח שזה סופסוף קורה. זו מחלה לא נעימה, זו מחלה מידבקת ואם אנחנו יכולים למנוע אותה - אז אני בעד. אני לא חושב שיהיה היסוס לקבל את החיסון ואני מאמין שיהיה ביקוש. חברים שלי מחכים ואנשים שינו את התוכניות בשבועות האחרונים בגלל ההתפרצות ולא יוצאים למסיבות, למשל, כי הם מפחדים. אני מאמין שאנשים ישמחו להגן על עצמם כמה שיותר מהר. זה מעסיק אותי, זה מעסיק את החברים שלי, גם בחו"ל. הקהילה ההומואית ברחבי העולם מנסה בעצם לעבוד ביחד ולנסות לקדם את הנושא כמה שיותר ולהגן על עצמנו".
גופן מוסיפה כי המטרה היא לחסן כמה שיותר אנשים מהקבוצה הרלוונטית – ולא רק בתל אביב. "אנחנו נתחיל במבצע חיסונים בפריסה ארצית", היא אומרת. "נכון שבתל אביב תהיינה אצלנו שתי תחנות חיסון כי יש הרבה אנשים בתל אביב שצריכים להתחסן אבל יהיו לנו בכל מחוז נקודות חיסון. אנחנו לא נתחיל בפריסה ארצית כדי להגיע לכל מי שבסיכון ועומד בקריטריונים".
2 צפייה בגלריה
חיסון לאבעבועות הקוף במאוחדת
חיסון לאבעבועות הקוף במאוחדת
"הקדימו להתחסן". חיסונים לאבעבועות הקוף במאוחדת
(צילום: מאוחדת)

מה חשוב לדעת לגבי החיסון - שאלות ותשובות

ד"ר גופן מסבירה לגבי החיסון ודרך ההידבקות. "אבעבועות הקוף היא מחלה נגיפית שמקורה במכרסמים באפריקה. היא מועברת בין בני אדם במגע קרוב מאוד, בדרך כלל של עור לעור באזור שיש בו שלפוחיות. בהתפרצות הנוכחית חלק הגדול מההדבקות התרחשו במגע מיני (שבו יש מגע קרוב).
מהו החיסון אותו רכשה ישראל ומהם שיעורי היעילות שלו? "נגיף אבעבועות הקוף הוא "קרוב משפחה" של נגיף האבעבועות השחורות. החיסונים נגד אבעבועות שחורות יעילים גם נגד אבעבועות הקוף ואלה החיסונים שנעשה בהם שימוש כעת ברחבי העולם. קיימים שני סוגי חיסונים נגד אבעבועות שחורות. חיסון ותיק, בשם ווקסיניה, שלו עלולות להיות תופעות לוואי קשות ואנחנו לא חושבים שצריך לעשות בו שימוש בהתפרצות הנוכחית, וחיסון חדש יותר (MVA) שלו צפויות להיות פחות תופעות לוואי. אנחנו יודעים על סמך ניסויי מעבדה שחיסון ה-MVA צפוי להיות יעיל גם נגד אבעבועות קוף".
האם יש תופעות לוואי לחיסון? "תופעות לוואי אפשריות: כאב, אודם, נפיחות, התקשות וגרד במקום ההזרקה, וכן כאב שרירים, כאב ראש, עייפות, בחילות וצמרמורות".
אדם שאינו עומד בקריטריונים שקבע משרד הבריאות – האם יכול לקבל את החיסון בכל זאת? "בשלב הראשון הגיעו למדינת ישראל 5,600 חיסונים, שחולקו לקופות החולים ולצבא. בגלל המלאי המוגבל נקבעו קריטריונים על ידי משרד הבריאות ורק מי שעומד בקריטריונים יוכל להתחסן. אני מקווה שמי שאינו עומד בקריטריונים אך נמצא בסיכון להדבקה, יוכל להתחסן במשלוח הבא של חיסונים, שצפוי להגיע בעוד מספר שבועות".
מהם התסמינים המוכרים למחלה שעם הופעתם יש לגשת ולהיבדק? "התסמינים שאיתם מגיעים אנשים למרפאה: שלפוחיות על העור באיזורים שונים בגוף: ידיים, רגליים, פנים, איבר המין ואזורים נוספים בגוף; חום, חולשה, בלוטות למפה מוגדלות או כאבים בפי הטבעת. כל מי שהופיעו אצלו תסמינים אלו - מומלץ לפנות לרופא המשפחה, לקבל הפניה ולגשת להיבדק. אנו מבצעים כעת את הבדיקה לזיהוי הנגיף במכבי, ואין צורך לגשת לחדר המיון כפי שהיה בעבר".
גם במאוחדת קראו לכל מי שזכאי להתחסן – לעשות זאת בהקדם. "בשבועות האחרונים אנחנו עדים לעלייה דרמטית במספר המקרים החדשים של אבעבועות הקוף בעולם, ובמקביל גם לעלייה מתונה בישראל", אומר ד"ר דוד ששה, מומחה למחלות זיהומיות במאוחדת. "נדבך חשוב בהתמודדות עם התפרצות זו היא מניעתה על ידי חיסון, ואנחנו קוראים לכל מי שעומד בקריטריונים שהוגדרו על ידי משרד הבריאות להקדים ולהתחסן".