עדות נוספת לקשר בין טראומה נפשית לפוריות האישה: מחקר ישראלי חדש בו השתתפו מאות נשים, מצא כי נשים שעברו תקיפה מינית היו בשכיחות גבוה פי 2 לבעיות פוריות. הקושי להרות בקרב נשים שעברו תקיפה עלה כאשר התקיפה נשארה מושתקת.
את המחקר החדש ערכה ד"ר אילת כהן-וידר, פסיכולוגית קלינית מהמרכז לבריאות האישה בקופת החולים מאוחדת, יחד עם פרופ' מני קוסלובסרי מאוניברסיטת בר אילן. כהן-וידר מספר כי החלה לחקור בנושא לאחר שנתקלה בנשים שדיברו על טיפולי הפוריות במושגים של פגיעה מינית. "נשים אמרו שבצילום הרחם הן הרגישו כמו באונס, אחרות תיארו תהליך של הזרעה כאונס קבוצתי".
בעבר הראו מחקרים כי קיים קשר בין רמות סטרס לבין הצלחת טיפולי הפוריות. אחד המחקרים שנערך בישראל בבית החולים סורוקה, למשל, מצא קשר בין עליית הורמוני דחק לבין בעיות פוריות. עם זאת, ד"ר כהן-וידר הופתעה לגלות כי בספרות הרפואית קיים מחקר אחד בלבד על הקשר בין פגיעה מינית לבין בעיות פוריות. מחקר זה בוצע בקרב חיילות בצבא ארצות הברית. "התפלאתי שהספרות הרפואית עוסקת אמנם בקשר בין המצב הנפשי לבעיות פוריות, אבל כמעט ולא עוסקת בנשים שעברו תקיפה מינית".
1 צפייה בגלריה
הקשר בין פגיעה מינית לאי-פוריות - גבר כאשר הנשים לא שיתפו על הפגיעה
הקשר בין פגיעה מינית לאי-פוריות - גבר כאשר הנשים לא שיתפו על הפגיעה
הקשר בין פגיעה מינית לאי-פוריות - גבר כאשר הנשים לא שיתפו על הפגיעה
(צילום: shutterstock)
במחקר הנוכחי השתתפו 345 נשים שהשיבו תחילה על מספר שאלונים. השאלון הראשון עסק בפרטים אישיים רפואיים. השאלון השני עסק בהשתקה עצמית, בו נשאלו נשים על הימנעותן מסיפור מקרה התקיפה, כדי להימנע מעימות עם הנושא או עם דמויות משמעותיות בחייהן. לבסוף, השאלון השלישי עסק בקשיי פוריות.
מתוך השאלונים הללו, אותרו הנשים שעברו פגיעה מינית והוזמנו לראיונות עומק. החוקרים מצאו קשר מובהק בין פגיעה מינית מתמשכת על ידי אדם מוכר, לבין קשיי פוריות. שכיחות קשיי הפוריות בקרב נשים שלא נחשפו לפגיעה מינית עמד על 15% מכלל הנשאלות.
הנשים שעברו פגיעה מינית היו בשכיחות גבוה פי 2 לבעיות פוריות: 30% מקבוצה זו סבלו מקושי להרות, שהוגדר כאי-כניסה להריון מוצלח במשך מעל לשנה. שכיחות קשיי הפוריות עלה ל-55% כאשר הנשים נחשפו לפגיעה מינית מתמשכת על ידי אדם מוכר. החוקרים מצאו עוד כי 90% מרופאי המשפחה והפוריות לא היו מודעים לפגיעה המינית שעברה האישה.
"המחקר שלנו מראה את הקשר בין בעיות פוריות לבין פגיעה מינית שעברה האישה, במיוחד אם היא שתקה לגביו", אומרת ד"ר כהן-וידר. "תהליכי השתקה עצמית מעצימים את הקשר הזה".
"כשמטפלים באי פיריון חשוב להסתכל על האישה כמכלול ולקחת בחשבון גם את ארועי החיים, את החוויות שהגוף עבר במהלך החיים, ועם איזה מטען גופני ורגשי מגיעים למרפאת הפוריות, ולא לראות את הבעיה כהפרעה גינקולוגית מבודדת. הרופאים והנשים המטופלות צריכים להכיר את הקשר הזה, ולטפל בו לפני תחילת הטיפולים ובמהלכם".