השבוע אישרה הממשלה מהפכה חשובה - הטלת מס על משקאות מתוקים, בשתי מדרגות: מס גבוה יותר על משקאות עתירי סוכר (1.3 שקל לליטר משקה), ומס נמוך יותר על משקאות דיאט או כאלה שבהם כמות סוכר מופחתת כמו מים בטעמים (0.7 שקל לליטר).
קראו עוד:
ההחלטה של ממשלת ישראל היא חשובה ודרמטית עבורנו הצרכנים, אבל היא לגמרי לא ראשונה מסוגה: בעולם כבר הקדימו אותנו כאשר מחקר של ארגון הבריאות העולמי מהשנה שעברה (2020) מצא כי יותר מ–40 מדינות בעולם כבר הטילו מס על משקאות ממותקים ובעקבות כך, הפחיתו את צריכת המשקאות הקלים בשיעורים גבוהים של 20%-50%.
ישנן סיבות בריאותיות רבות שבגללן חשוב דווקא להתמקד במשקאות ממותקים. ראשית, צריכה של משקאות ממותקים מעלה באופן משמעותי צריכה עודפת של סוכר שמהווה היום גורם מרכזי להשמנה והסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 ומחלות נוספות כמו יתר לחץ דם, כבד שומני, פגיעה בכליות, מחלות לב וסרטן.
שנית, משקאות ממותקים עתירים בקלוריות מצד אחד ומצד שני דלים מאוד בנוטריינטים חיוניים לגוף ולכן הם מספקים לגוף קלוריות ריקות בלי שהגוף מרגיש שובע, כך שצמצום הצריכה שלהם מוריד את הסיכון להשמנה. מעבר לעניין ההשמנה, היום אנו מתחילים להבין את ההשפעות הפוטנציאליות של משקאות אלה גם על עיכוב קצב גדילה והתפתחות אצל ילדים ותת תזונה.
2 צפייה בגלריה
משקאות ממותקים
משקאות ממותקים
משקאות ממותקים. עלייה בסיכון להשמנה ולמחלות
(צילום: shutterstock)
בבריטניה, שם כבר החלו למסות משקאות ממותקים, משרד האוצר דיווח על ירידה דרסטית בצריכת המשקאות, שהייתה שקולה להפחתת 45 מיליון ק"ג סוכר בשנה. יחד עם נתון זה נמצא כי יצרניות רבות בחרו להפחית את הסוכר בהרכב המשקאות.
במחוז קטלוניה שבספרד פורסם מחקר ב-2021 שהראה כי אחוז השימוש במשקאות הסוכר פחת אך אחוז צריכת המשקאות מופחתי הסוכר עלה. בין היתר החוקרים במחקר מצאו כי המיסוי על המשקאות או כפי שהם מכנים אותו "מס חטאים" משנה באופן יחסי את התנהגות הצרכנים אך יש לנקוט בצעדים נוספים על מנת למגר את מגפת ההשמנה.
2 צפייה בגלריה
שתיית מים
שתיית מים
עוברים לשתות מים בגלל המס
(צילום: shutterstock)

מיסוי המשקאות גרם לשכבות החלשות לשתות יותר מים

תוצאות מחקר נוסף שנערך בפילדלפיה ב-2020 הראו כי לאחר מיסוי המשקאות נמצאה ירידה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים בקרב לקוחות בעלי הכנסה והשכלה נמוכים לעומת הירידה בצריכה הכללית וכי הצרכנים משכבות החלשות יותר רכשו יותר משקאות לא חייבים במס כמו מים למשל. כלומר, תוצאות אלה מצביעות על כך שהמיסים על משקאות ממותקים עשויים לסייע לאנשים בעלי סטטוס סוציואקונומי נמוך יותר מאנשים שיש להם רמות הכנסה והשכלה גבוהות יותר. בין השאר נמצא במחקר זה כי העלאת מס על משקאות ממותקים מורידה צריכה אצל צעירים ושכבות חלשות.
המיסוי על משקאות ממותקים הולך יחד עם המגמה ההולכת וגוברת בעולם על העלאת מחירים על מזונות שנחשבים אולטרה מעובדים.
מחקרים מראים כי צריכה של מזונות אלה מקושרת לעלייה בהשמנה ומחלות כרוניות כמו סוכרת סוג 2 וכי מיסוי שלהם יכול לגרום לשכבות החלשות לצרוך פחות מזון מעובד ולחלופין לבסס את התזונה שלהם על יותר אוכל אמיתי, ביתי.
מיסוי משקאות ממותקים עשוי להיות צעד חשוב גם לקראת העלאת מחיר על מזונות מעובדים המכילים כמויות גדולות של סוכר ושמנים צמחיים ומעודדים השמנה ומחלות כמו סוכרת. בישראל יש יותר מחצי מיליון חולי סוכרת מסוג 2.
מחקרים מראים שככל שמחירי מזון מעובד עולים, כך הצריכה שלהם יורדת וכך גם יורדים אחוזי ההשמנה. התייקרות של מזון מעובד יכולה לעודד יותר ויותר אנשים לרכוש מזון בריא יותר ולבסס את תזונתם על אוכל אמיתי ועשיר בנוטריינטים כמו חלבון איכותי, שומנים בריאים, ויטמינים ומינרלים.
תזונה מבוקרת כזאת יכולה להוריד באופן משמעותי את אחוזי ההשמנה באוכלוסייה ואת אחוזי התחלואה במחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2.
כיום אנחנו יודעים שתזונה נטולת סוכר ואוכל מעובד כמו תזונת הפליאו, תזונה דלת פחמימות ותזונה קטוגנית יכולה לאזן את רמות הסוכר בדם ובכך לעודד ירידה במשקל ואף לשפר באופן משמעותי את מחלת הסוכרת.
תזונה קטוגנית מבוססת קודם כל על אוכל אמיתי ולא מעובד, מזינה את הגוף בכל הנוטריינטים החיוניים וגם מטפלת בשורש הבעיה של התחלואה המודרנית שבבסיסה עומדת צריכה מופרזת של מזון מעובד עתיר סוכר וקלוריות ריקות.
  • הכותבים: ד"ר מריאלה גלאנט, רופאה אנדוקרינולוגית, מייסדת ומנהלת מרכז גלאנט לטיפול בסוכרת. ד"ר סלבה ברגר, יועץ לתזונה קטוגנית, חוקר מומחה למטבוליזם