היכל הטוטו בחולון כבר אירח אירועים חשובים רבים בעבר: כמה חודשים לפני שפרצה לחיינו הקורונה, נערכה שם אליפות אירופה בהתעמלות אקרובטית, למשל. גם בשבועות האחרונים הוא מארח אירוע חשוב מאוד, אבל מסוג אחר לגמרי - התחסנות נגד הנגיף מטעם קופת החולים הכללית. נכון לכתיבת שורות אלה, מאות אזרחים מתחסנים שם מדי יום. איך זה עובד? מיהם האנשים שמתפעלים את המבצע? מה עובר על הנוזל של פייזר מהרגע שהוא עוזב את המחסנים עד שהוא פוגש בכתף שלנו?
קראו עוד:
"כששמענו שמגיעים חיסונים, הייתה תחושה נפלאה, כאילו קיבלנו מתנה", אומרת ספי רויטבלט, מנהלת חמ"ל חיסוני קורונה של כללית. "הבנו שאנשים רוצים לחזור לשגרה, מתגעגעים לצאת לפעילות ספורטיבית, הילדים רוצים לחזור לבתי הספר, נמאס לאנשים לשבת מול המסכים".
אבל רויטבלט בוודאי לא העלתה על דעתה איזו לוגיסטיקה מורכבת נדרשת כדי לקדם את הגשמת חלומם של האזרחים. בחמ"ל שבניהולה מחליטים אנשי קופת החולים כמה חיסונים יגיעו בכל יום לאיזה מתחם; גם מוודאים שם שהחיסונים אכן מגיעים כמו שצריך, מטפלים במנות עודפות, נותנים מענה לשאלות שצצות לצוותים המחסנים ומדווחים למשרד הבריאות על תופעות לוואי וקשיים אחרים שצצים בפרויקט.
"בוקר אחד מודיעים לי שמשאית של חיסונים שנמצאת בדרכה לאשדוד, נתקעה בדרך: יש פקקים, יש הפגנות, והמשאית לא יכולה להגיע ליעדה. פנינו למשטרה, והיא פילסה למשאית את הדרך עד מתחם החיסונים – הכול כדי שהאזרחים יקבלו את החיסונים בזמן"
מספרת רויטבלט: "מטופלת על כיסא גלגלים חוסנה בתאריך מסוים וצריכה לקבל את החיסון השני בתאריך מסוים כעבור שלושה שבועות, אבל היא מבקשת לשנות את המועד, אז מתקשרים אלינו ושואלים, 'האם אנחנו יכולים להקדים את החיסון או לאחר אותו?' היה גם מקרה של מטופלת שבחיסון הראשון פרחה והייתה אלרגית, אז שואלים אותנו מהן ההנחיות לחיסון השני שלה".
1 צפייה בגלריה
מתחם חיסונים
מתחם חיסונים
"גם התרגשות וגם אחריות": יעל רפאל מקבלת את אחד המתחסנים בחולון
(צילום: ניצן דרור)
רויטבלט מספרת שאין יום בחמ"ל שדומה למשנהו. "אני יכולה לבוא בבוקר כשאני יודעת מה אני צריכה לעשות, והכול משתנה מהרגע להרגע. בוקר אחד, לדוגמה, אני מקבלת טלפון ומודיעים לי שמשאית של חיסונים שנמצאת בדרכה לאשדוד, נתקעה בדרך: יש פקקים, יש הפגנות, והמשאית לא יכולה להגיע ליעדה. פנינו למשטרה, והיא פילסה למשאית את הדרך עד מתחם החיסונים – הכול כדי שהאזרחים יקבלו את החיסונים בזמן".
יעל רפאל, מנהלת המתחם בחולון, נתקלת בהרבה אזרחים מפוחדים. "אנשים חוששים מהחיסון עצמו, שאולי הוא קצת כואב", היא אומרת. "חוששים גם מתופעות הלוואי. יש כאלה שנכנסים קצת לחרדה אחרי החיסון. אנשים מתרגשים מאוד כשהם מתחסנים.
"הרבה זוגות מבקשים להתחסן ביחד. הם גם מצלמים אחד את השני. מאוד-מאוד חשוב להם לצלם. זה מין רגע היסטורי שמצלמים אותו ואחר כך שולחים את התמונה לילדים".
"אנשים חוששים מהחיסון עצמו ומתופעות הלוואי. אנשים מתרגשים כשהם מתחסנים. הרבה זוגות מבקשים להתחסן ביחד. הם גם מצלמים אחד את השני. מאוד-מאוד חשוב להם לצלם. זה מין רגע היסטורי שמצלמים אותו ואחר כך שולחים את התמונה לילדים"
יום העבודה של רפאל מתחיל בשבע בבוקר. "אני מגיעה לפה, פותחת את המשלוחים, סופרת את החיסונים ומסדרת אותם יחד עם הרוקחת".
יש התרגשות בפתיחה? "יש גם התרגשות וגם אחריות. אני בודקת כל חיסון עוד פעם ועוד פעם כדי להיות בטוחה שאין טעות. אחרי שהצוות מגיע, אנחנו עושים תדרוך ואז מתחילים לעבוד".
כלנית קיי, מנהלת מבצע החיסונים בקופת חולים כללית, אומרת שהעומס שמוטל על כל המעורבים הוא מאוד כבד: "כולם עובדים עד הקצה. גייסנו חובשים, מילואימניקים, פרמדיקים".
מה התקרה? כמה חיסונים אתם יכולים לבצע ביום? "100 אלף. אפילו יותר".
וכשהקורונה תיגמר והלחץ יירד, לאן תצאו לחופש? רפאל: "לתאילנד".
רויטבלט: "לניו יורק, עם הבנות שלי. ויהיה גם קצת בטן-גב".