"יש האטה במבצע החיסונים, לצערי: בתחילת המבצע היינו רגילים לחסן בין 100 ל-120 אלף איש ביום, ובימים האחרונים אנחנו מגיעים בקושי למחצית מההיקפים הללו", אומרת כלנית קיי, מנהלת מבצע החיסונים בקופת חולים כללית. "אנחנו ערוכים, המתחמים שלנו גדולים ונגישים, התהליך צריך להיות די פשוט בסך הכול, החיסונים בארץ ניתנים חינם - כך שאני לא מבינה את האנשים שלא באים להתחסן. זו טעות גדולה. משרד הבריאות מאפשר קבלת חיסון לכל המעוניינים".
קראו עוד:
קיי הדגישה שאדם שמחליט לא להתחסן, מסכן את עצמו ואת סביבתו. "אנחנו במגפה משתוללת", אמרה, "ואני מאוד חוששת שברגע שיפתחו את הסגר, התחלואה תגבר. עם זאת, שלושה מיליון איש כבר התחסנו, וזה הישג מאוד יפה. הייתה היענות גדולה בקרב האוכלוסיות שבסיכון. כרגע אנחנו מגיעים לאוכלוסיות הצעירות יותר, וחלק מהאנשים לא מבינים את החשיבות שבחיסון. לצערי, הפייק ניוז ברשתות החברתיות ובתקשורת עושה לנו נזק. אנשים לא מספיק פוחדים מהקורונה כי הם לא מספיק מכירים את התופעות שלה".
"אנחנו ערוכים, המתחמים שלנו גדולים ונגישים, התהליך צריך להיות די פשוט בסך הכול, החיסונים בארץ ניתנים חינם - כך שאני לא מבינה את האנשים שלא באים להתחסן. זו טעות גדולה"
קיי הזכירה סקר שערכה קופת חולים כללית בצפון, שהראה כי 40% ממחלימי הקורונה מעריכים שלא יוכלו לחזור לשגרת חייהם, מה שמעיד על חומרתה של המחלה. "אני לא מאמינה שצריך לכפות על אנשים להתחסן, כי אנחנו מדינה נאורה", אומרת קיי, "אבל אני באמת מזמינה את כולם לבוא ולהתחסן. הענקת תמריצים זו שיטה נכונה. כבר התחלנו לתת תעודת מתחסן למי שקיבל שתי מנות, ואני בעד להוסיף הטבות למי שהתחסן".
לדבריה, המורים אינם מתחסנים בהיקפים שלהם ציפו. "זאת בעיה גדולה", אומרת קיי, "כי מורים שלא התחסנו חושפים את עצמם ואת בני משפחותיהם למחלה".


פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אמר בשבוע שעבר ל-ynet: "ככל שקבוצת הגיל צעירה יותר, כך היא מגיעה פחות להתחסן. עכשיו אנחנו בגיל של אנשים שפחות חוששים לחלות קשה, ולכן אני מניח ששיעור החיסון שלהם לא יהיה גבוה. זה קשור בזה שאדם בן 30 אומר לעצמו, 'לי זה לא יקרה, ואם זה יקרה, אז עוברים את זה בקלות רבה'. ברמה העקרונית אני לא יכול להגיד לו שהוא טועה, אבל הבעיה היא שהצעירים האלה יכולים להדביק את ההורים שלהם, ואם הם לא התחסנו, אז אנחנו בבעיה".
הוא ציין כי בחברה הערבית מסתמנים שיעורי התחסנות נמוכים יותר, וכך גם בקרב מרותקי בית. "גם מורות ונשים צעירות מתמודדות עם פייק ניוז ומפחדות להגיע להתחסן", אמר. "אלה הקבוצות העיקריות, ושם אנחנו שמים את עיקר הדגש, לשם אנחנו מכוונים את המאמצים הפרו-אקטיביים שלנו".