(צילום: משי בן עמי, אבי חי)

יותר מחוסנים - פחות מנות שניות: בשל התחלואה הגוברת במדינה, ועם אישור שלושת החיסונים לקורונה (של חברות "פייזר", "מודרנה" ו-"אסטרהזניקה") על-ידי משרד הבריאות הבריטי, הוחלט השבוע בבריטניה לחסן כמות גדולה של אזרחים ולדחות את מתן המנה השנייה לאוכלוסיית המתחסנים. באולפן ynet התראיין ד"ר אליס פרידמן, אפידמיולוג בבריטניה, שסיפר כי מדובר כרגע במדיניות הלאומית של בריטניה במסגרתה דוחים את קבלת המנה השנייה כדי לחסן כמה שיותר אנשים בסבב הראשון.
"אנחנו עוד מחכים לנתונים בנוגע לחיסון של פייזר ומודרנה, אך לגבי החיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד אנחנו יודעים שקיימת הגנה של 70% לשלושה חודשים אחרי המנה הראשונה. כך שבנוגע למחוסנים של אוקספורד, המתנה למנה השנייה היא בטוחה, לפחות לתקופה של בין 4 ל-12 שבועות. בנוסף לזה, אנחנו יודעים שגם אחרי מנת החיסון הראשונה אנשים לא יצטרכו אשפוז אם אכן יידבקו. 30% מהאנשים עלולים להידבק על אף שהתחסנו - זה לא חיסון מושלם אבל הוא טוב מאוד. אנחנו מקווים להגיע לשני מיליון מחוסנים עד סוף ינואר".
ד"ר אליס פרידמן: "לחיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד קיימת הגנה של 70% לשלושה חודשים אחרי המנה הראשונה. כך שבנוגע למחוסנים של אוקספורד, המתנה למנה השנייה היא בטוחה, לפחות לתקופה של בין 4 ל-12 שבועות"
הבוקר (ה') התראיין בנושא פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", והבהיר שבישראל לא תהיה דחייה של מתן המנה השנייה לטובת חיסון מהיר יותר של האוכלוסייה. "מה שחשוב זה לא הקצב, אלא הדיוק. אנחנו צריכים לחסן עם מינימום אובדן של מנות ובהכוונה מאוד מדויקת, ועל זה צריך לשמור. השאלה אם כדאי לחסן מאוד מהר או קצת פחות מהר ובאופן מדויק ולהמשיך לכוון דווקא לאוכלוסיית הסיכון, או לחסן יותר מהר בכל המקומות ולהתחיל להתפשר ולחסן אנשים צעירים ולמלא את המכסות, עמדתי מאוד ברורה – צריך לחסן את אוכלוסיות הסיכון".
1 צפייה בגלריה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
מרגרט קינאן בת 90 אישה ראשונה להתחסן חיסון חיסונים קורונה פייזר בריטניה
המתחסנת הראשונה לקורונה בבריטניה: האם תזכה לקבל מנה שנייה?
(צילום: רויטרס)
"הדיווחים על היכולת לדחות את מנות החיסון השניות אינם ממצאים מדעיים. אין מחקרים שבדקו ושאלו האם דחייה של מועד החיסון השני תשיג בדיוק את אותו האפקט לטווח הארוך ובדיוק את אותה הגנה. להערכתי, גם לא יהיה ממצא מדעי בזמן הקרוב שיגיד לנו מה ההשפעה של הארכה של הטווח בין החיסון הראשון לשני, ואני לא חושב שישראל צריכה לקחת את הסיכון הזה, אלא לתת חיסון להגנה ארוכת טווח לכל מי שמתחסן עם שתי מנות החיסון בזמן הנכון".
פרופ' רן בליצר: "הדיווחים על היכולת לדחות את מנות החיסון השניות אינם ממצאים מדעיים. אין מחקרים שבדקו ושאלו האם דחייה של מועד החיסון השני תשיג בדיוק את אותו האפקט לטווח הארוך ובדיוק את אותה הגנה. להערכתי, גם לא יהיה ממצא מדעי בזמן הקרוב"
בתוך כך, משרד הבריאות בבריטניה העניק אתמול אישור חירום לשימוש בחיסון של אוניברסיטת אוקספורד ואסטרהזניקה לאחר לא מעט מהמורות ותקלות במחקר. לפני כשבוע הודיעה החברה כי מצאה את המינון האופטימלי שמוביל להגנה של 90% מפני נגיף ה-COVID19. מאט הנקוק, שר הבריאות הבריטי, התייחס גם לזן הקורונה שנמצא במדינה והתפשט ברחבי העולם ואמר: "עד כמה שאנחנו יודעים, החיסון יעיל גם נגד המוטציה".
בשבוע הבא תחל בריטניה לחסן בתרכיבי החברה את תושבי הממלכה המאוחדת, זאת לאור נתוני התחלואה הגואים, ובצל העובדה שבבריטניה כבר חיסנו מעל 600 אלף איש בחיסון של פייזר.